Naruto Ninja Council 2

Misan
Naruto is een bekende Japanse Anime, die meer en meer bekendheid begint te genieten in het westen. Er zijn veel Naruto-games op de markt gebracht voor verschillende consoles die in Europa ook nog eens anders heten of andere nummering hebben. Zo heet Naruto Ninja Council 2 European Edition in de Verenigde Staten Naruto Ninja Council 4 en in Japan heet de game Naruto Shippūden: Saikyou Ninja Daikesshu 5 - Kessen! \"Akatsuki\". Dit alles om het even duidelijk te hebben waarover we praten. Ik heb de Anime overigens nooit gezien en deze Naruto is, op enkele eerder gespeelde demo’s na, de eerste Naruto die ik echt gespeeld heb. Het verhaal draait in elk geval over Naruto: een blonde knul met puberaal vlassnorretje.

Na het opstarten van de game valt me één ding meteen op. Ik krijg drie opties, waarvan er één uitgeschakeld is. Start is om een nieuwe game te starten, Continue is om verder te gaan met je laatst gespeelde game en Drawings is om tekeningen te maken. Om maar meteen met de laatste optie van wal te steken, ik begrijp niet wat Drawings in deze game doet. Het idee erachter is dat je net als Naruto op allerlei dingen kunt tekenen, aldus de handleiding. Je krijgt een afbeelding te zien (zoals de achtergrond in de afbeelding links in deze alinea) met een rots met vier hoofden erin gekerfd, zoals Mount Rushmore, en een achttal kleuren waarmee je over de afbeelding heen kunt tekenen. Leuk en aardig allemaal, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je de tekeningen kunt opslaan. Gemiste kans lijkt mij: op deze manier komt het nogal overbodig over. De andere optie, naast Drawings, is de Story Mode. In deze modus volg je, uiteraard, het verhaal van de game. Wat ik begrepen heb is dat vanuit het niets een ontelbare hoeveelheid slechteriken de stad binnen kwam. Snel komen Naruto en zijn bende bij elkaar en komen snel tot de conclusie dat ze op het moment maar één ding kunnen doen: de stad beschermen. Je kiest je hoofdpersoon en twee hulp-ninja’s om een driemans-eenheid te vormen. Als hoofdpersoon kun je uit vijf personages kiezen, waaronder natuurlijk Naruto. Als hulp-ninja’s kun je twee van de twaalf beschikbare personages kiezen. Elke hoofdpersoon heeft drie eigen geheime aanvalstechnieken en elke hulp-ninja heeft één eigen geheime aanvalstechniek. Daarnaast kan elke hoofdpersoon lopen, springen, aanvallen, een projectiel werpen en een geheime aanvalstechniek gebruiken om aan te vallen.

Hulp-ninja\'s gebruik je eigenlijk alleen maar als je in de knel zit. De hulp-ninja zal je helpen door zijn of haar geheime aanvalstechniek te gebruiken. Door de hulp-ninja aan te tikken via het touch screen van de DS activeer je deze. Als je één van de hoofdpersonen als hulp-ninja selecteert dan wordt willekeurig gekozen welke geheime aanvalstechniek uitgevoerd wordt. Sommige geheime aanvalstechnieken worden in zijn geheel door de hulp-ninja of de hoofdpersoon uitgevoerd, maar bij andere van deze technieken moet je wat met de stylus doen op het touch screen. Het idee van de hulp-ninja\'s is best handig, alleen heb ik het voornamelijk gebruikt om eindbazen sneller dan gebruikelijk veel schade toe te brengen. Irritant is het wel dat als de eindbaas of algemene slechterik een aanval uitvoert, dat de aanvalstechniek van de hulp-ninja in het luchtledige uitgevoerd wordt en deze geheel geen schade aan de tegenstander(s) toebrengt. Keerzijde van dit verhaal is echter dat als er meerdere slechteriken in het scherm zichtbaar zijn, deze allen evenveel schade ontvangen door de geheime aanvalstechniek. Zelf heb ik liever gewoon zekerheid dat de aanval uitgevoerd wordt of niet, waardoor het niet lukken van de aanvallen op een gegeven moment storend is, zeker bij eindbazen. Elke hulp-ninja heeft een chakra-meter die geheel geleegd wordt als de hulp-ninja geselecteerd wordt, ondanks dat de geheime aanvalstechniek wel of geen schade toebrengt. Tijdens het spelen wordt de chakra-meter van de hulp-ninja gewoon weer aangevuld. Verderop in deze review kom ik terug op de chakra-meters.

Naruto Ninja Council 2 is op zich best een leuke game als je niets meer verwacht dan een platformer waar je van punt A naar punt B moet komen en onderweg tegenstanders moet verslaan. Met enkele klappen trap je de tegenstander neer en vervolg je de weg naar het einde van het level. De game heeft naast het verslaan van tegenstanders natuurlijk meer. Er zitten veel stukken tussen waar je lastige sprongen moet maken en dat tegenstanders op vervelende plekken staan om je net even voor te zijn om je een knal te verkopen. Gelukkig kun je, als je de klap aan ziet komen, nogmaals springen als je in de lucht hangt om hoger te springen of je sprong sneller van richting te laten veranderen. Tijdens het spelen verhoog je de chakra-meter. De chakra-meter wordt gebruikt als je tegen muren oploopt of, als de meter volledig gevuld is, om een geheime aanvalstechniek uit te voeren. Je kunt eveneens één van je hulp-ninja’s inzetten die hun geheime aanvalstechniek uitvoeren. Bij hulp-ninja\'s gaat de chakra-meter van de betreffende hulp-ninja leeg bij gebruik en heeft elke hulp-ninja een eigen chakra-meter. Aan het einde van elk level heb je een eindbaas, van verschillende kalibers. De één moet je rechtlijnig op z’n gezicht timmeren, de ander gaat in een spin zitten en moet je eerst de spin van kant maken.

De graphics zijn niet bijzonder te noemen. Dat de achtergrond over meerdere lagen verdeeld is (achtergrond beweegt afzonderlijk mee van alles waar je overheen springt zeg maar) en dat je bijvoorbeeld bewegende mistwolken kunt hebben is het meest spectaculaire dat over de graphics te vertellen is. Verder komen de graphics ergens wat gedateerd over, aangezien het mij sterk deed denken aan enkele platformgames die ik ooit op mijn mobiele telefoon speelde. Zeker in de zinloze Drawings mode hadden ze wat meer kunnen doen met de graphics. Ter vergelijking: paintbrush voor Windows 3.11 van ruim 15 jaar terug had meer opties. Op de muziek is verder niets aan te merken. De muziek past bij de game en is totaal niet hinderlijk aanwezig. Ik was persoonlijk al lang blij dat het geen jengelmuziekje op z\'n Japans was dat ook nog eens dagen in je hoofd zou blijven zitten. De muziek in de game draagt ook bij aan de sfeer in de game door bijvoorbeeld het tempo te verhogen in situaties dat je een eindbaas tegenover je hebt staan.