Fracture

J (SocialDisorder)
Day 1 Studios ontwikkelde in opdracht van LucasArts de shooter Fracture. Binnen het huidige aanbod van shooters moeten unieke features er voor zorgen dat de shooter boven de middelmaat uit stijgt, maar vervallen deze features vaak tot gimmicks die niets toevoegen aan de gameplay. In Fracture is dit zeker niet het geval, maar is dat genoeg?

Fracture speelt zich af in de toekomst. In de 22e eeuw heeft de klimaatverandering op aarde het punt bereikt dat het niet meer terug te draaien is en om een klimatologische ramp te voorkomen ontwikkelt de VS een methode om de kustlijnen te verhogen om zo de stijgende zee buiten het vaste land te houden. Dit gaat niet helemaal zoals gepland en er ontstaat een brede rivier halverwege de VS die van noord naar zuid loopt. Tegelijkertijd zijn cybernetische implantaten enorm in opkomst en tekent de Amerikaanse president een wet die de toepassing van deze implantaten tot een schending van de mensenrechten verklaart. In het westelijk gedeelte van het land is men het niet eens met deze beslissing en onder leiding van een generaal vestigen zij een eigen republiek. De president van de VS accepteert dit niet en verklaart deze Pacifican Republic de oorlog. De tweede Amerikaanse burgeroorlog is geboren.

Jij neemt als speler de rol van Jet Brody op je, een soldaat in het leger van de Atlantic Alliance. De technologie om terrein te vervormen is inmiddels handzaam gemaakt en elke soldaat is hiervoor uitgerust met een zogenaamde Entrencher. Deze Entrencher is geen los wapen, maar draag je altijd naast je eigen vuurwapen. Dit heeft als voordeel dat je niet hoeft te schakelen tussen wapens om de Entrencher te gebruiken. Direct gevolg hiervan is dat het vervormen van het terrein een essentieel onderdeel van de gameplay geworden is. Je kan de Entrencher gebruiken om op anders onmogelijk te bereiken plekken te komen, maar ook om dekking te creëren tegen vijandelijk vuur.
Op gameplayvlak is er dus niets aan te merken op deze unieke feature. De rest van de gameplay is echter gezapig traag en eentonig. Het is een vrij standaard shooter geworden die nergens echt spannend wordt. Dit komt mede door de graphicsengine die het niet voor elkaar krijgt om emotie te tonen op de gezichten van de personages, maar ook de voice-acting die saai is en B-film-achtig aanvoelt. Daarnaast is het tempo van de game erg laag en zijn de vijanden die je tegenkomt ontzettend dom. Zo zullen ze een perfecte dekking verlaten om ergens midden in een grasveldje op je te gaan schieten.

Fracture doet naast het terravormen niets wat we nog niet gezien hebben. De wapens zijn over het algemeen slechts in naam anders dan wat we al kennen en de squad-mechanics werken niet. Je zal namelijk van tijd tot tijd mede-soldaten van de Atlantic Alliance tegen komen, maar die lijken stuk voor stuk de godmodus aan te hebben staan, want ze zullen alleen sterven als dat zo gescript staat. Bovendien richten je vijanden hun vuur direct op jou zodra je in het zicht komt. Dit alles zorgt ervoor dat de ervaring van de game erg teleurstellend is. Het had zoveel meer kunnen zijn, vooral omdat de eerste stap, het verwerken van de unieke feature in de gameplay, uitstekend genomen is.

Zoals gezegd stelt de grafische engine nogal teleur op het emotionele vlak. De engine weet mooie plaatjes te produceren, maar wederom niets wat we nog niet gezien hebben. Het voelt allemaal erg koud en statisch aan, een schril contrast met de dynamiek die de Entrencher biedt. Het vervormde terrein wordt wel echt mooi weer gegeven. Nadat je op een wijds veld een schietpartij met een club Pacificans hebt gehouden kun je de natuurlijke heuvels en kuilen niet meer onderscheiden van de kunstmatig aangelegde.
Het geluid stelt al helemaal teleur op alle vlakken. De voice-acting is beneden alle peil en de geluidseffecten en omgevingsgeluiden zijn zo ontzettend standaard dat je je afvraagt of ze ergens een standaardpakketje met geluiden voor tien euro op de kop hebben getikt.