FIFA 09

Synyster84

Elk jaar zijn twee dingen zeker: we krijgen een kerstmis en we krijgen een nieuwe ‘war of the footies’. Hier houdt de overeenkomst niet op, aangezien beide ook vaak zo voorspelbaar zijn dat je gerust naar voorgaande jaren kunt kijken hoe het dit jaar wordt. Terwijl we nog even moeten wachten op de nieuwe Pro Evolution Soccer hebben we de nieuwe FIFA ondertussen binnen en binnenstebuiten gekeerd. Wordt het reden voor een vreugdedans, of oorzaak van een slappe zwans?

Jarenlang was FIFA zo ongeveer de enige die er in voetballand toe deed. Naar mijn mening heeft EA Sports een lange tijd niet al te veel veranderd aan het spel op de graphics na. Totdat International Superstar Soccer om de hoek kwam kijken en steeds meer gamers bij FIFA weg trok. Uiteindelijk evolueerde de serie door tot Pro Evolution Soccer en is nu een geduchte concurrent van de FIFA-reeks. Het grote voordeel van concurrentie is dat de concurrerende partijen worden aangescherpt, waardoor de kwaliteit van beide producten omhoog zou moeten gaan. Vorig jaar leek het wel of FIFA gigantisch op de schop genomen was door EA Sports en zij zochten hun plek meer en meer richting de realistischere hoek van het voetbal-genre. Nummertje 09 staat nu op onze stoep, vertel ons meer, vertel ons meer!

Het eerste dat ons natuurlijk opvalt is de taalkeuze, welke dit keer ook Engels bevat. Mocht je net als mij dat gemekker van Youri en Evert ook spuugzat zijn, dan kun je nu lekker weer naar het Britse commentaar luisteren. Mocht je de menu’s graag in het Nederlands hebben, dan kun je gewoon de Nederlandse optie kiezen en in het menu het commentaar op Engels zetten. Nu we het toch over ons kikkerlandje hebben, we kunnen weer fijn met het Neerlands legioen aan de slag in hun oranje tenues, helaas hebben ze weer van die gehaktbal namen gekregen, waardoor er in mijn ogen geen zak aan is en ze in het vervolg beter aan doen Nederland niet toe te voegen. Het is in mijn ogen gewoon niet leuk. Bij teams als Real Madrid hebben we echter wel gewoon Robben en Van Nistelrooy lopen, dus die pret wordt niet vergald.

Om je nog even in spanning te houden wat spel betreft schakel ik lekker over naar de graphics. Ik weet dat je zit te wachten op de gameplay, maar grafisch is er een hoop lol te beleven dit keer. Op het eerste gezicht is het een update die je van mijlenver had kunnen zien aankomen. Het is allemaal net wat mooier, scherper, noem maar op. De stadions zijn echter veel levendiger en je zal ook verschillen opmerken tussen een oefenpotje van twee rukteams of een knaller van een wedstrijd als Manchester United tegen Chelsea. Bij een grote match voel je de sfeer gewoon en als de bal eenmaal van de stip verdwijnt, zul je met verbazing toekijken. De animaties zijn dit keer zoveel mooier dan welk voetbalspel ook. De models zijn solide, waardoor er veelal botsingen plaats zullen vinden. Bij een tackle zal een speler altijd anders vallen, of juist niet omdat je hem niet op z’n standbeen raakt. Het is een feest om naar te kijken en je krijgt al snel de indruk naar een echte wedstrijd te kijken. Als klein minpunt moet ik erbij vermelden dat de animaties soms wat schokkerig worden ingezet wanneer ze elkaar snel opvolgen, maar in de hitte van de strijd zal dit niet opvallen. En de hitte zul je voelen…