Soul Calibur IV

J (SocialDisorder)
Twaalf jaar na de release van Soul Edge brengt Namco Bandai de zesde game in de Soul-serie uit. Bijna drie jaar na Soul Calibur III en een half jaar na het RPG-uitstapje Soul Calibur Legends presenteert het interne developmentteam Project Soul ons de game Soul Calibur IV.

Dat de mensen van Project Soul de afgelopen tijd niet hebben stil gezeten wordt direct duidelijk als je het schijfje in je console steekt: de intro is gelikt en geeft je direct zin om eens flink kont te schoppen.
Het kontschoppen in kwestie is sterk verbeterd sinds deel III op de PlayStation 2. Hoewel het vorige deel al uitstekend was, zijn de fight-mechanics verder verfijnd, waardoor het vechten een stuk soepeler verloopt en het geheel een stuk prettiger speelt. Verder heeft het developmentteam nieuwe gameplay-elementen toegevoegd die het offensieve spel bevorderen en het overmatig gebruik van blokkeringen ontmoedigen.

Your blockingskills are worthless
De belangrijkste toevoeging is de Soul Gauge: deze is groen als je begint en wordt langzaam blauw als je veel aanvalt. Als de Soul Gauge lang genoeg blauw blijft zal hij wit oplichten, waardoor je een extra krachtige aanval kunt uitvoeren. Aan de andere kant zal je Soul Gauge rood worden als je teveel blokkeert en uiteindelijk rood gaan knipperen. Wanneer dit het geval is krijgt de tegenstander de Soul Crush tot zijn beschikking: een aanval die al jouw levensenergie in één keer tot een absoluut nulpunt reduceert.
Verder kunnen je kledingstukken kapot gaan als je te veel blokkeert, waardoor de schade die je ontvangt bij blokkeren hoger wordt. En nee, de kledingstukken die stuk gaan zijn niet het ondergoed dus het heeft geen zin om als Tira of Ivy te spelen en alleen maar te blokkeren.

Behalve het bedekken van edele delen en het opvangen van klappen heeft kleding nog een functie; de eigenschappen van je vechtersbaas of -bazin worden namelijk voor een groot deel bepaald door de kleding die hij of zij draagt. De diverse kledingstukken die je via de Character Creator aan je personage toewijst kunnen namelijk een positief of negatief effect hebben op de aanvalskracht, defensieve kracht en gezondheidspunten. Verder kunnen kledingstukken je extra punten geven voor de vijf verschillende Skillgroups: Power, Boost, Gauge, Special en Impact. Deze punten kun je weer gebruiken om bepaalde vaardigheden aan je karakter toe te wijzen die je in het gevecht kunt gebruiken. Hierbij geldt wel dat je personage een hoog genoeg level moet hebben, dus je kan niet zomaar direct de beste skills toepassen. Verder heb je slechts vier skillslots tot je beschikking, dus moet je nadenken welke het beste bij jouw vechtstijl passen.
Dit RPG-achtige systeem zorgt er voor dat de game lang boeiend blijft, maar ook dat het vechten enige diepgang biedt. Bovendien kun je naast het bewerken van de bestaande vechters ook zelf een geheel nieuw personage ontwerpen.

Gameplaymodes
Naast de inmiddels standaard aanwezige VS-modus, waarbij je met twee spelers op één console tegen elkaar vecht, kent Soul Calibur IV een viertal singleplayer-modi: Training, Story, Arcade en Tower of Lost Souls.
In de Trainingsmodus kun je je personage leren kennen; z\'n zwakkere punten, z\'n sterkere punten en z\'n special moves. Als je eenmaal denkt je karakter onder de knie te hebben, kun je ermee aan de slag in bijvoorbeeld de Arcade-mode. Hierbij moet je een negental tegenstanders op de knieën krijgen. Voor het uitspelen van deze modus ontvang je een nieuw speelbaar personage. In de Story-mode volg je het verhaal van de verschillende karakters die Namco Bandai op de disc heeft gezet. Deze modus is verre van interessant, aangezien de AI van een vrij laag niveau is vergeleken met de overige modi. Het enige interessante dat deze modus te bieden heeft is het verhaal van hoe Darth Vader en The Apprentice in het gevecht voor de Soul Calibur en Soul Edge terecht is gekomen.
The Tower of Lost Souls biedt de grootste uitdaging aan ons gamers. Elke ronde moet je een aantal vechters selecteren waarmee je het gevecht aan wilt gaan. Deze kun je naadloos wisselen middels de R1-knop als blijkt dat je huidige vechter niet geschikt is voor de tegenstander waar je tegenover staat. Na een aantal golven van gewone vijanden, zul je een Boss-battle aangaan.