FIM Speedway Grand Prix 3

Niels (Rossdale)
Voordat je deze review begint te lezen moet ik eerlijk toegeven dat ik nog nooit van Speedway Grand Prix racen had gehoord. Op zich is dit niet heel gek, want de sport is dan wel in bijvoorbeeld Scandinavië razend populair... maar dat geldt niet voor ons koude kikkerlandje. Mocht je jezelf echter ooit in Denemarken, Zweden, Polen of de Verenigde Staten begeven dan heb je een stuk grotere kans dat je fans van deze sport tegen het lijf loopt.
Speedway Grand Prix houdt in feite in, dat er met 500 cc motoren zonder remmen zo hard mogelijk over een baan geraced wordt. De baan heeft een ovale vorm (ook wel oval-ring genoemd) en is behoorlijk zanderig, dan wel modderig. Het zal wel duidelijk zijn dat het feit dat de motoren geen remmen hebben, regelmatig zorgt voor grote crashes en spektakel.

In de game kun je op alle locaties racen waar er in het seizoen 2008 in het echt ook Grand Prix\'s gereden worden. Ook alle grote namen (mij onbekend, maar na even te googlen bleken het inderdaad de grote namen te zijn) zijn aanwezig, dus je zult je digitaal kunnen meten met de beste rijders van dit seizoen.
Net als in het echt doen aan een Grand Prix 16 deelnemers mee in 20 \'heats\' (rondes). Bij elke heat krijgt de winnaar 3 punten, de nummer twee 2 punten, de nummer drie 1 punt en de vierde krijgt geen punten. De top 8 rijders met de meeste punten na 20 heats gaan door naar de halve finale. In de halve finale krijgt de winnaar van de heat 6 punten, de nummer twee 4 punten, de nummer drie 2 punten en de vierde geen punten. De beste twee rijders gaan door naar de finale en strijden hier head-to-head om de eerste plaats. De winnaar hiervan wint de Grand Prix.

Vol enthousiasme en nieuwsgierigheid startte ik de game op en al direct knalde er een ruige en opzwepende muziek uit de boxen. Dit type muziek was ik wel gewend van auto race-sims en sowieso van de hele race-cultuur. Maar goed, we gamen niet met racegames voor de muziek maar voor de kneiterharde actie natuurlijk. Het is wel handig om te weten hoe alles werkt, of er naast remmen en gasgeven nog andere controls zijn, dus ik zocht de tutorial. Deze blijkt echter niet in de game te zitten, de besturing is namelijk heel simpel. Gas geven of remmen (je hebt geen remmen op zo\'n motor, dus het is meer iets van minder hard gasgeven), naar links sturen, naar rechts sturen of clutchen. Wat het nut van de clutch in de game is, is mij echter nooit echt duidelijk geworden. Ik vraag me zelfs af of de knop überhaupt wel wat deed...

Je zou denken dat je met zo\'n eenvoudige besturing snel en gemakkelijk kunt racen, maar dat valt erg tegen. Het racen werkt gewoon erg slecht, het is meer op intuïtie dan op tactiek of skills. Je start met drie tegenstanders voor een lint wat omhoog gehesen wordt, waarna je met zijn vieren hard wegscheurt. Je hebt echter geen count-down, lichten of wat dan ook die een indicatie geven van wanneer het lint naar boven gaat. Het is dus maar gokken wanneer je gas moet geven, omdat het niet altijd op exact hetzelfde moment naar boven gaat. De computertegenstanders scheuren direct weg, maar voor jij kunt reageren zijn ze al halverwege de eerste bocht. Wanneer je tegen menselijke tegenstanders speelt gaat dit gelukkig wel wat beter, omdat zij met dezelfde problemen zitten.

Vertrek je te vroeg dan rijd je tegen het lint aan en wordt je direct gediskwalificeerd voor die heat. Tijdens de race zelf wordt het echter nog moeilijker om niet gediskwalificeerd te worden. Wanneer je verongelukt is de race voor je voorbij, wat op zich wel logisch is. Je gaat echter al onderuit als je nog maar net de boarding raakt. Ook als een AI-tegenstander tegen je aanknalt vlieg je met je harses door de modder. Nog steeds heel logisch, ware het niet dat je tegenstanders zich als ware kamikazepiloten ontpoppen en je in vrijwel elke race onderuit rijden. Niet alleen zij worden dan uit de race gehaald, jijzelf ook!
Als je de buitenbocht te ruim pakt raak je dus de boarding, pak je de binnenbocht te nauw dan kom je over het gras. Echter zodra je nog maar één grassprietje raakt dan wordt je, jawel, gediskwalificeerd. De enige manier om een heat dus uit te rijden is als je geen enkele stuurfout maakt, niet te vroeg vertrekt en het geluk hebt dat niemand je onderuit ramt. Ik kan je vertellen... de kans dat je de finish haalt is zéér gering.

De gameplay en besturing zijn dus niet echt iets waar de game op uitblinkt, helaas is dit ook niet het geval op grafisch niveau. De game is gewoon echt niet mooi, het ziet er uit alsof het rechtstreeks geport is van een oude game uit 2002 ofzo. Zulke graphics zijn bij zware managergames zoals bijvoorbeeld een Pro Cycling Manager die zeer veel geheugen vreten wel begrijpelijk, maar bij een game als deze is er geen enkele aanleiding voor zulke achterhaalde beelden. Hoewel ik de muziek in de menu\'s echt heerlijk vond, is het in-game commentaar zo tenenkrommend dat je dat enige positieve puntje snel vergeet. Het commentaar klopt gewoonweg niet. Kom je als eerste weg met een geweldige start, dan krijg je vaak alsnog commentaar te horen dat meldt dat jouw rijder een zeer slechte start meemaakt en achterligt op zijn concurrenten.