Toki Tori

Astrid (lizardtattoo)
Toki Tori is een WiiWare-spel van de Nederlandse developers Two Tribes. De hoofdrol in Toki Tori is weggelegd voor een schattig geel kuikentje dat net uit het ei is. Zijn broertjes en zusjes zitten nog in hun ei, en Toki Tori helpt hen uitkomen door eieren die in meer dan zeventig levels verstopt zijn te verzamelen. Kuikentjes kunnen natuurlijk nog niet vliegen, hoog springen, of zich verdedigen tegen enge beesten als egels, dus hij moet zijn route door de wereld goed uitkienen.

Toki Tori is overigens niet nieuw, het spel is zelfs al twee keer eerder verschenen. De eerste keer was in 1994 op de MSX (toen heette het echter Eggbert), de tweede keer op de GameBoy Color in 2001. Two Tribes heeft het spel een gigantische update gegeven. Niet alleen zijn de graphics opgepoetst, ook de gameplay is aangepast zodat deze op de Wii is te spelen met naar keuze de Wiimote, de Wiimote met Nunchuk of de Classic Controller. Het is zelfs mogelijk met twee Wiimotes te spelen, de tweede speler kan dan op het scherm tekenen om de aandacht van de eerste speler op een bijzonderheid in het level te vestigen.

Door op het scherm te wijzen waar je Toki naar toe wil sturen begint hij zijn avontuur. Zolang hij geen obstakels tegenkomt blijft hij doorlopen tot hij aankomt bij waar je geklikt hebt. Daarbij is het dus goed mogelijk dat je jezelf in de nesten werkt omdat je niet meer terug naar boven kan waar je een ei hebt overgeslagen. Gelukkig krijg je wel de beschikking over diverse hulpmiddelen zoals de mogelijkheid tot het bouwen van bruggen, een \'telewarp\' waarmee je Toki Tori een klein stukje kan verplaatsen, of een wapen waarmee je egels in ijsblokjes kan veranderen. De meeste hiervan kun je slechts een beperkt aantal keer per level gebruiken. Het is dus zaak om het level goed te bestuderen door even uit te zoomen, en de hulpmiddelen alleen daar in te zetten waar het echt noodzakelijk is.

Uiteraard klinkt dit allemaal veel simpeler dan het in werkelijkheid is, want na een paar levels om er een beetje in te komen en alles uit te leggen is het flink nadenken geblazen. Mocht je jezelf in een situatie gewerkt hebben waaruit je niet meer weg kan komen, dan kun je met een druk op een knop het level opnieuw opstarten. Dit heeft verder geen consequenties omdat er geen score of statistieken worden bijgehouden. Er is één wildcard, die je kan inzetten als je er echt niet uitkomt. Mocht je naderhand in een ander level weer vast komen te zitten, dan moet je eerst het vorige level alsnog oplossen om de wildcard weer vrij te spelen. Zodra je een level succesvol hebt uitgespeeld door alle eieren te verzamelen wordt het spel automatisch opgeslagen. Het is jammer dat er maar één savegame is, want dit spel is natuurlijk zeer geschikt om door meerdere mensen binnen een gezin gespeeld te worden.

Toki Tori is erg leuk om te spelen. De levels zitten goed in elkaar, zien er leuk uit en vormen een flinke uitdaging. Tok iTori stuurt grappige berichtjes naar de messagebox van je Wii om te vertellen wat hij zoal heeft meegemaakt in de levels die je zojuist hebt opgelost. Met de zeventig levels ben je uren zoet, maar heb je ze eenmaal gespeeld is er niet veel reden om ze nogmaals te proberen. Een aanrader voor puzzelliefhebbers.