Pokemon Mystery Dungeon: Explorers Of Darkness

Clipse
Jij, “de speler”, bent net als de meesten onder ons, waarschijnlijk opgegroeid met de Pokémon-games vanaf misschien wel de allereerste Game Boy. Het draaide toen allemaal net als nu om het vangen van je favoriete Pokémon, het trainen van je Pokémon en het vechten met de verscheidene trainers met uiteraard doel: “het beste van de beste te zijn”. De vaak veertig uur durende games hebben velen en vooral de fans een onvergetelijk RPG-avontuur opgeleverd, keer op keer.
Nu we een paar generaties verder zijn op het gebied van handhelds; zijn de games net als de hardware keer op keer aangepast. Om de fans niet continu een lichtelijk aangepaste “gotta catch ‘em all” game te laten spelen brengen de makers af en toe een game uit dat een ander gezichtspunt laat zien van het bekend en geliefde Pokémon-universum.

Je wordt wakker op een verlaten strand als een Pokémon met geheugenverlies. Je herinnert je alleen dat je een mens was, maar hoe? Nadat een Pokémon (je buddy) je vindt, neemt hij je mee naar een dichtbijzijnde Pokémon guild in Treasure Town. Hier ontdek je dat iedereen in de guild een explorer is, welke weer lid is van een explorer-team. Een explorer-team is een team van Pokémon dat overal in de buurt Mystery Dungeons doorzoekt op zoek naar schatten, het redden van mede-Pokémon en het vangen van criminelen. Jij als Pokémon gaat dus zonder enige herinnering van zijn verleden met weinig keus met je buddy meedoen aan deze activiteiten en hoopt daarbij gedurende de avonturen antwoorden te vinden. Nadat jij met je Pokémon buddy vast hebben besloten om een team te vormen kan jullie reis naar rijkdom en vooral antwoorden beginnen. Net nadat alles geregeld lijkt, ontdek je dat je op bepaalde momenten in de toekomst en verleden kunt kijken. Daarnaast ontdek je dat er overal in de buurt mysterieuze “Time Gears” gestolen worden. Toeval? Aan jou de taak als speler om je vergeten verleden, gave en deze diefstallen van de Time Gears aan elkaar te koppelen.

Net als in elk andere Pokémon-game bevat de wereld waar je in rond loopt redelijk mooie achtergronden. Een voorbeeld hiervan is Treasure Town. Het zijn geen hoogwaardige DS-graphics en zullen je dus daardoor eerder doen denken aan een GBA-game. Treasure Town bevat leuke Pokémon die hun dagelijkse bezigheden uitvoeren, gepaard met leuke, vermakelijke dialogen en animaties die iedere fan wel zal doen lachen. Jammer genoeg is dit het enige geinige en leuke visuele pracht in de game, want alles wat daarna komt is absoluut bergafwaarts en dat is absoluut niet zwak uitgedrukt.

De dungeons in Explorers of Darkness worden Mystery Dungeons genoemd, omdat iedere keer dat je die dungeon bezoekt, je omgeving anders is. Hierdoor kun je onmogelijk onthouden waar een bepaalde trap zat. In een Mystery Dungewon is het de bedoeling dat je de andere kant van de dungeon bereikt. Dat ‘bereiken’ doe je door middel van trappen die zich ergens op die verdieping bevinden. De willekeurigheid in de dungeons is een groot voordeel als je gaat praten over de replaywaarde, maar zoals velen al weten brengt dat ook nadelen met zich mee. Zo is het mogelijk dat je drie keer achter elkaar direct al bij de ingang van die verdieping al de volgende trap ziet. De makers hadden dit beter anders kunnen doen, bijvoorbeeld door altijd de trappen verwijderd houden van de ingang, want deze “fout” leidt soms tot skippen van XP-points en items die je nodig kunt en zal hebben voor een mogelijke baas.

Daarnaast zul je zodra je je allereerste Mystery Dungeon binnenkomt, het gevoel krijgen alsof je in een vaag en saai semi-2D/semi-3D spelletje bent terechtgekomen. Ze zien er om precies te zijn heel lelijk en saai uit. Het komt absoluut niet goed over als je net het vrolijke en mooi gedetailleerde Treasure Town hebt gezien.
Uiteraard er zijn verschillende soorten dungeon-thema’s (ijs, water, vuur, aarde enz.), maar ik heb het over de algemene graphics. De muren in de Mystery Dungeons zijn namelijk oneindig herhalend (zelfde texture) en er is ook absoluut geen variatie als je kijkt naar de grond. Hier en daar af en toe een item en een Pokémon die je moet bevechten, maar voor de rest is het dodelijk saai werk als je iedere keer voor een verhaalmissie, reddingsmissie of boevenmissie misschien wel twaalf verdiepingen af moet gaan. Dit zal de fans misschien niet zo snel de game doen uitzetten, maar de meesten onder ons die doodgewoon een leuke game willen spelen wel.

In de Mystery Dungeons, Treasure Town, en daarbuiten zul je uiteraard niet vergezeld worden door stilte. Je zult vrolijke, ietwat emotionele, actievolle en wat duistere deuntjes voorbij horen komen. Dit is uiteraard afhankelijk van waar je bent en wat de huidige situatie is. Ze passen perfect bij de situaties, gebieden en dergelijke, maar ze zijn niet opvallend beter dan je al gewend was van andere Pokémon-games.