GO!Explore

J (SocialDisorder)
Het is weer vakantietijd dus de familie Van Dijk (vader Koos, moeder Anita en zoonlief Barry) gaat met de sleurhut richting Zuid-Frankrijk. Vorig jaar had moeder de vrouw de kaart in handen en als ze hem al kon lezen had ze hem ondersteboven (of achterstevoren). Een navigatiesysteem was dan natuurlijk een uitstekende oplossing geweest. Dit jaar wilde pa bijtijds op de camping zijn en zijn ze wezen kijken. In de winkel werden ze overweldigd door het grote aanbod. Binnen het huidige aanbod zit een vreemde eend in de bijt: de PlayStation Portable. Omdat pa en ma toch ergens anders in willen zijn was de keus makkelijk.

In combinatie met de software Go!Explore, de USB-GPS-ontvanger, de carcradle en de 12 volts autoadapter verandert je PSP in een volwaardig navigatiesysteem. De grote vraag is natuurlijk of dit vreemde kleine eendje zich drijvende weet te houden in de vijver van grote broers TomTom, Garmin en de anderen.
Het eerste waar je op let bij de aanschaf van een navigatiesysteem is natuurlijk het scherm. Aangezien er tijdens de reis veel nuttige informatie weergegeven moet worden is een groot en duidelijk scherm wenselijk. Op dit vlak scoort Go!Explore direct veel punten. Niet alleen is het scherm van de PSP ongeveer even groot als de duurdere varianten van de grote merken, ook de helderheid is vergelijkbaar, zoniet beter. Een aantal van de verzamelde punten raakt Go!Explore direct weer kwijt door het ontbreken van een touchscreen. Hoewel de bediening met de vierpuntsdruktoetsen erg fijn is, haalt het het niet bij het bedieningsgemak van een touchscreen.

Wanneer je de USB-GPS-ontvanger hebt aangesloten en de PSP in de carcradle hebt geklikt wordt het eendje echt te water gelaten (de PSP dus, niet je vintage 2CV). Het eerste dat opvalt is natuurlijk de invoer van je bestemming. Zoals gezegd gaat dit niet via een touchscreen maar door middel van het toetsenbord dat op het scherm van je PSP wordt weergegeven waarbij je met de vierpuntsdruktoetsen de juiste invoer selecteert. Voordeel is hierbij wel dat de software alleen die letters weergeeft die na invoering tot een bestaande locatie leiden.
Na de invoer van je bestemming schakelt Go!Explore naar de kaartweergave. Van hieruit kun je je bestemming opslaan als favoriet of thuislocatie. Wil je dit niet dan geef je de opdracht \'Ga\' waarna Saskia of Willem je de weg begint te vertellen. De kaart die op je scherm weergegeven wordt kent twee modi: 2D en - hou je vast - 3D. Deze 3D-weergave onderscheidt zich van andere navigatiesystemen door de weergave van hoogteverschillen. Bovendien worden de meest kenmerkende gebouwen volledig in 3D weergegeven op je scherm. Uit ervaring is gebleken dat de gebouwen op je scherm er ook echt zo uitzien als de gebouwen waar je langs rijdt. Doordat deze gebouwen semi-transparant worden weergegeven zijn ze nooit hinderlijk bij het bekijken van de te volgen route. Bijkomend pluspunt is dat deze gebouwen ook gebruikt kunnen worden bij de bepaling van welke afslag je moet nemen.

Het bepalen van je afslag met behulp van de visuele weergave is erg belangrijk bij Go!Explore aangezien Saskia en Willem eerder fluisteren dan praten. Hoewel de PSP bewezen heeft flink wat herrie te kunnen produceren met games als God of War: Chains of Olympus en Patapon komen de stemmen niet goed uit de verf. Wanneer je binnen de bebouwde kom rijdt met de radio uit zijn de stemmen nog redelijk te horen, maar zodra je de radio op normaal volume zet of het bordje 80 tegenkomt raakt de stem verloren tussen de geluiden van de motor of de radio.
De visuele hulpmiddelen op het scherm zijn daarentegen wel erg duidelijk. Zo wordt middels een getal aangegeven welke afslag je moet nemen op een rotonde, in plaats van het standaard \"sla linksaf op de rotonde\". Linksaf kan immers ook de tweede afslag zijn. Verder wordt aangegeven welke handeling je moet uitvoeren nadat je de eerstvolgende handeling hebt afgerond zodat je hiermee rekening kunt houden met voorsorteren of inhalen. Als je bijvoorbeeld vlak na een bocht naar links direct rechtsaf moet staat er met een groot icoon aangegeven dat je linksaf moet en een klein icoon hiernaast geeft aan dat hierna direct een bocht naar rechts volgt.

Een navigatiesysteem valt of staat natuurlijk met de kwaliteit van de GPS-ontvanger. In het geval van Go!Explore is deze kwaliteit nogal wisselend. In sommige gebieden heeft Go!Explore meer moeite met het vinden van en verbinden met satelieten dan in andere gebieden. Zo is Go!Explore in Hoofddorp sneller in staat tot het lokaliseren van de positie dan zijn broer TomTom, terwijl in Voorburg TomTom wint. Is de verbinding eenmaal gelegd, dan weet Go!Explore deze zelfs binnenshuis vast te houden. Als je de PSP van standby haalt herinnert deze zich de laatst bekende positie van elke satelliet, waardoor het leggen van een verbinding een stuk sneller gaat dan wanneer je de PSP helemaal vers opstart.

Het laatste belangrijke punt van Go!Explore ontdekken we wanneer we weer terugschakelen naar de familie Van Dijk die met de sleurhut naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaat. Het voor hun best bewaard gebleven geheim is het fenomeen dat bij het gros van de Nederlanders bekend staat als Zwarte Zaterdag. Waar elke zelfrijdende Nederlander probeert om op deze 4 zaterdagen per jaar de Route du Soleil zo veel mogelijk te mijden, knalt meneer Van Dijk vlak voor Orange in de langste file die hij in jaren heeft gezien. Helaas had Go!Explore hem hier ook niet voor kunnen behoeden. In tegenstelling tot enkele andere grote merken is er bij Go!Explore niet de mogelijkheid tot het ontvangen van file-informatie. Ook niet met behulp van een los te kopen antennetje of een verbinding met je GSM.
Koos en Anita zien vreselijk op tegen de file, vooral omdat ze weten dat Barry zich nogal snel verveelt op de achterbank. Slimme moeder als ze is heeft Anita in het handschoenkastje enkele UMDtjes met daarop films en spelletjes gelegd. Pa kreeg de opdracht de PSP uit de carcradle te halen, de USB-GPS-ontvanger te verwijderen en de PSP - samen met de UMDtjes - aan Barry te overhandigen zodat hij zich toch nog zou vermaken.