Mass Effect

Christophe (SpankmasterC)
Eind vorig jaar konden Xbox 360-gamers genieten van Biowares nieuwste RPG, Mass Effect. Het was van het begin af aan al duidelijk dat Bioware de game ook naar de PC zou brengen, en dat is nu eindelijk gebeurd. De vraag is nu natuurlijk hoe de game speelt op de PC, want helaas is het bij veel multiplatformtitels te merken dat ze oorspronkelijk met een console in gedachten zijn ontwikkeld. Bioware belooft ons dat ze dit voor Mass Effect niet hebben gedaan, wij gaan dat eens uitzoeken.

Mass Effect vertelt het verhaal van Shepard, een kloeke man/vrouw die 200 jaar in de toekomst leeft en commandant is bij de Menselijke Alliantie. In deze verre toekomst heeft de mensheid op Mars een dataschijf gevonden van een al lang uitgestorven ras, wat leidde tot een enorme technologische sprong. Ook worden er Mass Relay Stations ontdekt waarmee het mogelijk is om het universum te verkennen. Tijdens deze ontdekkingen komt de mensheid in contact met buitenaardse wezen die onderdeel zijn van de Council, een soort buitenaardse VN. Shepard is hard op weg om voor deze Council een Spectre te worden, een speciaal agent die buiten de normale wet opereert in directe opdracht van de Council. Er zijn echter veel andere buitenaardse wezens het niet eens met de snelle manier waarop de mensheid macht naar zich toe trekt, en de spanningen zijn dan ook tastbaar. Als op een menselijke colonie een nieuw artifact wordt ontdekt van het lang uitgestorven ras wordt ineens het contact met de kolonie verloren, en wordt Shepard naar de planeet gestuurd om te kijken wat er aan de hand is, maar vooral om het artifact veilig te stellen. Eenmaal daar blijkt de zaak dat een Spectre genaamd Saren de oorzaak van alle problemen is en uiteindelijk wordt het jouw taak om hem te vinden en op te pakken.

Dit is in het kort de opzet van Mass Effect, maar zoals we gewend zijn van Bioware hebben ze hun universum goed uitgewerkt en is er zeer veel informatie te vinden over de geschiedenis van zowel de Alliantie als de Council als de vele buitenaardse rassen. Er zijn dan ook meerdere boeken verschenen om de geschiedenis van het universum nog verder uit te diepen, maar gelukkig is het basisverhaal niet te ingewikkeld en is het ook mogelijk om alle achtergrondinformatie te negeren en simpelweg te knallen.

Mijn ruimte-biker in actie

De game begint zoals veel games tegenwoordig met het maken van je eigen karakter, en dit werkt wederom met een zeer uitgebreid systeem zoals ook bekend uit Oblivion. Zoals altijd met zulke mogelijkheden was ik weer een half uurtje zoet om de perfecte combinatie van science-fiction en leernicht te maken, iets wat zeker beter mogelijk was dankzij de grote hoeveelheid foute snorren die Bioware in de game heeft gestopt.