Haze

Kevin (KoosyNL)
Haze werd een aantal jaar geleden aangekondigd door Free Radical Design. Na veel uitstel, hij zou eigenlijk september 2007 in de winkels liggen, en een soap omtrent de exclusiviteit is de game nu eindelijk af. Of is de game wel af? Hadden de mannen van het zeer succesvolle Golden Eye op de Nintendo 64 het spel misschien niet beter nog langer uit moeten stellen?

Haze is een game exclusief voor de Playstation 3. Het spel werd in eerste instantie aangekondigd voor de Playstation 3, PC en Xbox 360, maar na een lange soap met steeds andere geruchten is de game uiteindelijk alleen voor de Playstation 3 ontwikkeld. Door de unieke gameplay in de vorm van Nectar en een interessant en origineel verhaal werden veel gamers enthousiast over het spel. Sommigen dachten zelfs dat het een Halo 3 en Call of Duty 4 killer zou worden. Helaas komen al deze gamers bedrogen uit want Haze komt niet eens in de buurt van de kwaliteit van eerdergenoemde games.

Je speelt het spel als Shane Carpenter. Jij bent één van de elite soldaten van de Mantel Corporation. Deze soldaten gebruiken een drug genaamd Nectar wat er voor zorgt dat ze nog beter presteren op het slagveld. Mantel heeft het in een niet genoemd land aan de stok met de “rebels” en jij zal het tegen ze op moeten nemen. Gaandeweg kom je er achter dat de drug die je de hele tijd hebt ingenomen je visie op de wereld verandert. Door deze propaganda neem je op een gegeven moment het besluit je bij de rebels aan te sluiten en het tegen je oude makkers op te nemen. Hier kom je er achter waarom Mantel eigenlijk aan het vechten is tegen de rebels.

In aanloop naar de release was ik erg benieuwd naar het verhaal. Ik denk nog steeds dat het verhaal erg leuk en origineel is, al is het ontzettend slecht uitgevoerd. Als je in het begin je collegasoldaten ontmoet, wordt meteen duidelijk dat het een stelletje klootzakken zijn waarmee je jezelf totaal niet kan identificeren. Als je dan op een gegeven moment van kant verwisselt, heb je hier ook totaal geen moeite mee. Daarnaast komt deze wisseling veel te snel. Je hebt hierdoor helemaal geen band met de Mantel-troepen en je Nectar-drug zal je ook niet missen omdat je die simpelweg gewoon te weinig hebt gebruikt. Daarnaast doen de makers er absoluut geen moeite voor om je te laten denken dat je met Mantel voor “the good purpose” vecht. Er is totaal geen achtergrondinformatie over de rebels en Mantel en dit is erg jammer. Op het moment dat ik er achter kwam dat Nectar mijn visie vertroebelde voelde ik totaal geen emotie. Het kon me namelijk helemaal niets schelen, want ik had totaal geen band met Mantel of de rebels.

De weergave van de cutscenes is ook de reden dat het verhaal tekort schiet aan mijn hoge verwachtingen. De voice-acting lijkt te zijn ontsnapt uit een zeer slechte B-film waarin de acteurs niet zijn gekozen om hun goede acteerprestaties. Zo is er een scene waarin één van je Mantel-maatjes vertelt wat er allemaal gaande is, waarna hij wordt neergeschoten. De laatste paar woorden die hij tegen je zegt zijn heel erg over-geacteerd en totaal ongeloofwaardig. Een ander minpunt van de cutscenes is meer iets technisch. Net als bij Call of Duty 4 worden de cutscenes afgespeeld terwijl jij als karakter in first person meekijkt. Het is mogelijk een beetje met je hoofd te bewegen maar voor de rest moet je het gewoon over je heen laten komen. Dit werkt op zich allemaal goed en het zorgt ervoor dat je jezelf toch nog betrokken voelt bij wat er voor je afspeelt. Helaas willen de cutscenes niet snel genoeg laden, wat ervoor zorgt dat er tussen de gameplay en cutscene twee tot soms wel vijf seconden een zwart beeld zit. Ik zal een voorbeeld geven: Op een gegeven moment stap je in een helikopter. Je krijgt vijf seconden een zwart beeld en je ziet jezelf in de helikopter stappen. Vijf seconden weer een zwart beeld en je kan weer bewegen in de helikopter. Na 20 seconden gevlogen te hebben, gaat het beeld weer op zwart. Je komt weer terug en één van je medepassagiers vertelt iets. Het beeld gaat weer op zwart, je vliegt 20 seconden verder, weer duisternis, de helicopter landt en je stapt uit, zwart, en je kan weer lopen en schieten. Dit is niet alleen heel erg irritant, maar ook gewoon onnodig. Het duurt blijkbaar te lang om de cutscenes meteen na de gameplay te laden. Ondanks de meer dan 4GB installatie.