Seven Kingdoms: Conquest

Dennis1969
De games in de Seven Kingdoms serie stonden bekend om de verrassende mix van strategie, diplomatie, het bouwen van een koninkrijk en het leiden van een volk. In dit meest recente deel van de serie hebben de makers al het oude overboord gegooid om de game weer helemaal opnieuw op te bouwen. Hadden ze dat maar nooit gedaan.

De game opstarten was al een avontuur op zich, het installeren op mijn laptop bleek niet mogelijk vanwege het feit dat de game geen breedbeeld resoluties ondersteunt. Dat is slordig, maar goed, de game moet toch getest worden dus op de desktop computer geïnstalleerd. Als je met een simpele huis, tuin en keuken PC ook eens wilt opscheppen dat je een game draait op de hoogste resolutie, met alle opties op maximaal, is dit de game om dat te bewerkstelligen. Deze game is op slechts twee resoluties te spelen, 1024x768 en 1280x1024. Zelfs op de hoogste resolutie met alles op maximaal, ziet het spel eruit alsof je tien jaar terug in de tijd bent geworpen.

Nu draait het bij dit soort games gelukkig niet altijd om de grafische pracht, maar om de gameplay. En ook daar schiet de game ernstig tekort. De tutorial is niet door te komen, letterlijk, want er zit een fout in een van missies, waarbij een poort die moet openen om de missie te voltooien, gesloten blijft. Hierdoor is het onmogelijk verder te gaan. In de game kan je kiezen of je strijdt aan de menselijke kant, of aan de kant van de demonen, met aan elke kant een aantal rassen waar je uit kunt kiezen. Hier maakt het niets uit welk ras je uitkiest. De verschillen zijn slechts cosmetisch, ze doen allemaal precies hetzelfde. De vijanden zijn uitzonderlijk dom, er is hier gewoon geen sprake van AI. De enige mogelijkheid om een beetje tegenstand te krijgen is om de game in een skirmish match op het hoogste niveau te spelen, maar ook dan is het niet te ingewikkeld.

Een aspect van de Seven Kingdoms serie hebben de makers niet losgelaten. Je kan ervoor kiezen een naburig dorp met geweld te veroveren, wat met de AI van dit spel een gegarandeerd succes is. Maar je kunt er ook voor kiezen het diplomatieke pas te bewandelen. In plaats van krijgers breng je dan diplomaten groot, die dan voor jou gaan voorstellen een alliantie met jouw dorp aan te gaan. Dit kost je uiteraard ook resources, net als wanneer je een normale strijd aan zou gaan. Het is echter niet gegarandeerd dat het dorp jouw diplomatie waardeert, en je dus beter de strijd aan had kunnen gaan. Dus hoewel je de optie hebt om op de strijd op twee manieren te voeren, zal je altijd voor de strijd kiezen.

Als de AI van een game slecht is, kan de multiplayer optie de game soms redden, maar ook hier slaan de makers de plank volledig mis. Deze game heeft nog echt het ouderwetse systeem dat je het IP adres van de host moet invullen om een game te joinen. Hoewel dit een paar jaar geleden vrij normaal was, kom je hier nu niet meer mee weg. Een simpel lobby systeem is toch wel het minimale wat de makers hadden moeten bieden, want dit is wel heel armzalig.

Heb ik dan echt helemaal geen goed woordje over voor deze game? Nou, een klein beetje dan. Toen ik de afgelopen week de game heb getest, waren de skirmish games af en toe op zijn hoogst gezegd leuk om de tijd door te komen, zoals je ook wel eens mijnenveger speelt op je desktop. Het doel van een game is uiteindelijk om je te vermaken, en vreemd genoeg voldeed dit spel heel soms aan die eis.