Wii Fit

koei

Montignac, Slim Fit, Sonja Bakker... Steeds weer worden er nieuwe dieeten bedacht om gemakkelijk te kunnen afvallen. Nintendo komt nu ook met hun eigen dieet. Dagelijks even WiiFit spelen en je voelt je gelijk een stuk lekkerder!

WiiFit wordt geleverd inclusief balanceboard. Het balanceboard is een soort verhoging van een centimeter of acht hoog, waar je op moet staan. In het balanceboard zit een soort weegschaal welke bij-houdt hoe zwaar je weegt en hoe je balans is. Wees niet bang dat je continu geconfronteerd wordt met je gewicht, Wii Fit kijkt namelijk vooral jaar de Body Mass Index (BMI). Natuurlijk is dit wel afgeleid van je gewicht, maar kijken naar een BMI van 24 is wat minder confronterend dan te zien dat je bijna honderd kilo weegt. Elke dag dat je Wii Fit opstart zal je BMI berekend worden, en wordt de grafiek die je BMI laat zien bijgewerkt. Soms neemt je BMI toe, en soms neemt het af. Als je BMI toeneemt zal je balanceboard vragen hoe dit komt. Heb je misschien teveel of te laat gegeten? Wat je reden ook is, het balanceboard zal je advies geven hoe je deze toename in je BMI een volgende keer kan proberen te voorkomen.

Hoewel er steeds gepraat wordt over wat je balanceboard zegt, zit er geen geluid of iets dergelijks op het balanceboard en wordt alles verteld door je digitale balanceboard op TV. Op je balanceboard kun je enkel een aan-knop vinden. Helaas zorgt dit er ook voor dat je wel steeds een Wiimote moet gebruiken om je Mii te selecteren of een oefening te starten. Bij veel yoga- en spier-oefeningen is de Wiimote beethouden vervelend, dus je zal vrij regelmatig je Wiimote opzij leggen om hem daarna weer te pakken om een volgende oefening te selecteren. Alleen voor het joggen is de Wiimote echt nodig, dan mag je hem in je zak doen of vast houden en wordt daardoor je voortgang opgeslagen. Het zou fijn zijn als je naast de Wiimote-besturing het spel ook gewoon met het balanceboard zou kunnen besturen, dat scheelt in steeds oppakken en weer wegleggen.

Wat betreft opbouw is WiiFit duidelijk een deel van de training-familie waarmee de Nintendo DS groot is geworden. Als je het spel op start kun je een bodytest doen. Hiervoor moet je een tweetal simpele balansoefeningetjes doen en de uitslag van die oefeningen plus je BMI en je leeftijd leidt tot een WiiFit-leeftijd. Hoe beter je bezig bent, hoe lager je WiiFit leeftijd. Heb je je dagelijkse test gedaan, dan mag je een stempel zetten op de kalender, en kun je verder gaan met trainingsoefeningen. Deze trainingsoefeningen zijn onderverdeeld in vier categoriën. Allereerst zijn er de yoga-oefeningen. Deze oefeningen hebben vooral met de flexibiliteit van je lichaam en ontspanning te maken. Denk aan ademhalingsoefeningen en het in een bepaalde pose gaan staan. Een stapje pittiger dan yoga zijn de spieroefeningen. Deze zijn met stip de zwaarste oefeningen in het spel en menigeen zal deze categorie dan ook vrij regelmatig ‘vergeten’ tijdens een spelletje WiiFit. Ook hier kun je weer een hele rits oefeningen vinden zoals het welbekende opdrukken en buikspieroefeningen, maar ook andere oefeningen waarbij je weer andere spieren belast. Wil je echter in plaats van stevige spieren vooral een goede conditie, dan zijn de aerobic-oefeningen het meest geschikt voor jou. Deze oefeningen zijn onderverdeeld in drie basisoefeningen: hula-hoopen, steps en hardlopen. Je begint bij de simpele variant, maar naar mate je meer speelt en je piggy-bank gevuld wordt met meer speelminuten unlock je meer oefeningen.

De trainingscategorie die echter het leukst is, is de verzameling balance-spelletjes. Hierin vind je verschillende spelletjes waarbij je balans en je zwaartepunt erg belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het terug koppen van voetballen en skiën, waarbij je je zwaartepunt van de ene naar de andere voet verplaatst. Bij deze spelletjes draait het voornamelijk om zo hoog mogelijke scores te halen, en deze steeds weer te verbreken. Wat hieraan wel erg jammer is, is dat de ranglijsten nog helemaal leeg zijn als je begint. Deze zul je zelf moeten vullen, waardoor je niet echt weet hoe goed je prestatie nou is. Zo was ik met skischans springen enorm trots op mijn gesproken afstand van 75 meter, want het publiek klapte ook heel erg hard. Toen ik een paar keer later zo’n 150 meter sprong viel die eerste score me opeens heel erg tegen. Er is gewoon weinig vergelijkingsmateriaal, terwijl dit juist goed geschikt zou zijn voor een online ranglijst, zoals je dat in veel Xbox 360-games terug vindt. Vooral als je in je eentje WiiFit speelt mis je gewoon een streefdoel.

Grafisch is WiiFit tweeledig. Aan de ene kant is er het serieuze gedeelte bestaande uit de yoga- en spieroefeningen, en aan de andere kant heb je de conditie- en balansoefeningen. Bij de yoga- en spieroefeningen moet je een bepaalde beweging na doen en is er daarom gekozen om gebruik te maken van een soort trainer die alles voor doet. Op zich is dit goed bedacht, maar blijkbaar kost deze trainer zoveel geld dat ze hebben moeten besparen op kleuren. Je trainer is wit met wat grijze en lichtblauwe simpele kleding aan, en ook op achtergrond aankleding is duidelijk bezuinigd. Gewoon simpel je oefeningen doen zonder veel fratsen dus. Bij de conditie- en balansoefeningen pakken ze wel uit. Zo ga je niet gewoon even een stuk steppen, maar geef je elke keer een step-optreden voor publiek, samen met een heleboel andere Mii’s. Bij het hardlopen kom je ook onderweg allemaal andere Mii’s tegen en kun je opeens zomaar worden ingehaald door dokter Phil of komt Michael Jackson je tegemoet gelopen, als je hun Mii’s tenminste hebt. Naast de personages zijn ook de omgevingen een stuk beter uitgewerkt en hadden ze hier wel meer dan een vijftal kleuren tot hun beschikking.