Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2

Kevin (KoosyNL)
Anderhalf jaar geleden kwam Ubisoft met een nieuwe Rainbow Six. De strategische shooter had een make-over gehad, en was geoptimaliseerd voor de consoles. Met een leuke singleplayer en een verslavende multiplayer was het één van de beste games van 2006. Nu ligt dan eindelijk het vervolg in de winkel. Wint deze game de jackpot, of verspeelt het in één hand al zijn fiches?



De meeste gamers die de singleplayer van het vorige deel hebben uitgespeeld zullen al lang op de game hebben gewacht. We verlieten het regenboog team nadat ze een aanslag op een stuwdam hadden voorkomen en er achter kwamen dat de terroristen niet op zichzelf handelden. Met dit open einde scoorde Ubisoft geen punten, maar gelukkig gaan we in deze game gewoon verder waar we gebleven waren. Las Vegas wordt nog steeds bedreigd door terroristen, en jij moet voorkomen dat de stad wordt aangevallen met chemische wapens.

In de singleplayer ga je weer op pad met twee team-genoten, die je op een makkelijke manier kunt commanderen. Als je met je crosshair ergens op wijst en op kruisje drukt, zullen ze naar die plek lopen. Op deze manier kan je ze simpel een ladder opsturen of langs een touw laten abseilen. Het binnenvallen van een kamer gaat net als in het vorige deel erg makkelijk. De meeste kamers hebben meer dan één punt om binnen te komen, waardoor je zelf bij één deur plaats kunt nemen, en je team-genoten door de andere naar binnen kunt laten stormen. De snake-cam is ook weer terug. Hiermee kan je onder een deur door kijken. Je kunt deze gewoon met de analoge stick besturen, maar er is ook de optie om dit met de motion sensor van de Sixaxis te doen. Dit werkt goed, alleen gaat het toch een stuk makkelijker en sneller met het stickje. Als de kamer dan verkent is, zijn er veel verschillende manieren om de kamer binnen te dringen. Je kunt eerst een flashbang, smoke granade of frag grenade naar binnen gooien, of je kunt de deur op laten blazen.

Zoals hierboven al blijkt, is de gameplay van dit deel vrijwel hetzelfde als die van de vorige game. Ook dit deel gebruikt weer een cover-systeem, wat tegenwoordig in veel games terugkomt. Met één simpele druk op de knop plaats je jezelf met je rug tegen de muur, waarmee je jezelf kunt beschermen tegen vijandelijk vuur. Ook in deze versie is dit goed uitgewerkt en kan je soepel van het ene muurtje naar de andere sprinten. Dat brengt me meteen op een nieuwe toevoeging. De linker schouderknop is namelijk veranderd in de sprint knop, waarmee je voor een korte tijd eventjes sneller kan rennen. Ook dit werkt goed en zorgt voor net wat meer realisme dan in het vorige deel.

De story mode is helaas niet echt heel erg lang. Na acht tot tien uur ben je er wel doorheen. Ik kreeg vaak een déjà vu gevoel naar het vorige deel. Zo zijn er bijvoorbeeld weer genoeg situaties waarbij je één van jou teamleden moet verdedigen zodat hij een bom onschadelijk kan maken, of dat je zo snel mogelijk een groep gijzelaars moet bevrijden. Ook de veel voorkomende shootouts doen erg veel terug denken aan het vorige deel.

Tegenvaller is dat je deze keer veel minder tijd zal doorbrengen in de casino\'s van het eerste deel. Dit is erg jammer, want de casino\'s waren in het vorige deel toch wel de grafische hoogtepunten van de game met de vele flikkerende neon lichtjes. Dit keer ga je op pad in de buitenwijken van Vegas. Alles ziet er nog steeds heel goed uit met veel oog voor detail. Zo kom je op een gegeven moment in een grote zaal waar kampioenschappen gamen wordt gehouden. Overal staan computers en er hangen posters van verschillende games van Ubisoft. Ook zal je veel tijd doorbrengen in kantoren en bezoek je zelfs een nachtclub.

De grootste nieuwe toevoeging aan de game is het A.C.E.S systeem. Dit systeem zorgt voor een unieke manier van het upgraden van je karakter. Er zijn drie verschillende categorieën: Close Quarter Battles, Marksmanship en Assault. Je unlockt verschillende wapens in de verschillende groepen door de speelstijl die je aanhoud. Speel je het spel voornamelijk door terroristen af te schieten vanaf een grote afstand in het hoofd, dan zal je punten verdienen in de Marksmanship categorie, en unlock je veel sniper- en assault rifles. Schiet je ze liever neer van dichtbij op het moment dat ze “geflashed” zijn, dan scoor je juist weer punten in de Close Quarter Battle groep, en word je beloont met submachine geweren. Dit is niet zo diep als het level systeem in bijvoorbeeld Call of Duty 4, door de afwezigheid van perks, maar is wel zeer verslavend. Je probeert zo snel mogelijk die nieuwe sniper rifle te unlocken, en als je die dan hebt, dan ligt er een prachtig nieuw pistool op je te wachten. Daarnaast speel je online met hetzelfde karakter als offline en neem je al je ervaring van de offline campaign mee naar het online schiet geweld en andersom. Dit werkt ook zeer goed en zorgt voor meer replay-value van de campaign.