Sam & Max ep 204: Chariots of the Dogs

Astrid (lizardtattoo)
Aan het derde deel van het tweede seizoen van Sam en Max blijkt Bosco te zijn verdwenen. Dit is waar het vierde deel mee begint, het geliefde en beruchte Freelance Police-duo moet Flint Paper helpen hem te vinden. Het enige wat Flint weet te melden is dat Bosco het de laatste tijd veel over \'T.H.E.M.\' heeft gehad. De winkel staat vol met apparatuur die Bosco\'s paranoia nog eens benadrukt, en het toilet blijkt rijkelijk voorzien van zelfgeknutselde vulkanen. Dat is dan ook de eerste aanwijzing die Sam en Max na proberen te trekken.

In de loop van Chariots of the Dogs bezoek je een aantal nieuwe locaties, elk met een eigen sfeer (en muziek) en allerlei voorwerpen om nader te onderzoeken waarbij Sam en Max natuurlijk weer op hun eigen manier commentaar leveren. Daarnaast reis je ook naar diverse bekende locaties, maar dan in een andere tijd dan waarin je er al eerder geweest bent. Zo maken we eindelijk kennis met de oorspronkelijke Stinky van Stinky\'s Diner en komen we te weten wie de ouders van Bosco zijn.

In deze aflevering lijken de puzzels wat makkelijker te zijn. Was het voorheen nog wel eens het geval dat je wel wist wat je uiteindelijk moest bereiken, maar niet hoe je dat aan zou moeten pakken; in Chariots of the Dogs is het eigenlijk altijd zo dat als je eenmaal doorhebt wat je moet doen, je ook wel weet hoe dat moet. Er zijn geen mini-games dit keer, wat ook bijdraagt aan het gevoel dat het wat minder moeilijk is.

Aan de graphics of de gameplay is niets veranderd. Het spel ziet er leuk uit, maar is niet indrukwekkend te noemen. Gameplay blijft simpel point-and-click waarbij voorwerpen waarmee iets gedaan kan worden oplichten als je er met de muis overheen beweegt. De inventaris is verstopt in een doos onderin beeld, daarop klikken zorgt ervoor dat je de voorwerpen die je bij je draagt kan oppakken om ze ergens mee te combineren.

De humor is dit keer iets gewaagder, zo worden er wat seksuele toespelingen gemaakt. Verder zijn er referenties naar allerlei science fictionseries en -films te vinden en wordt de presidentiële huwelijkstrouw op de korrel genomen. Goed voor een flinke glimlach nu en dan, maar zeker geen topaflevering op dit gebied.

Zoals gebruikelijk kost één episode $8.95, wat door de lage dollar-koers neerkomt op nog geen 6 euro. Koop je het hele seizoen ineens (in totaal vijf afleveringen) dan ben je daarvoor 22 euro kwijt (35 dollar). Zodra het seizoen volledig beschikbaar is kan je tegen betaling van de verzendkosten ook nog een CD met alle afleveringen thuis bezorgd krijgen. Als je het spel eerst wil uitproberen, dan kan je op de officiële site van het spel terecht voor een demo-versie. Deel vijf, \'What\'s New, Beelzebub\', verschijnt op 11 april voor GameTap-abonnees en een dag later op TellTales site.