AGON 4 Lost Sword of Toledo

Astrid (lizardtattoo)
AGON Lost Sword of Toledo is eigenlijk het vierde deel in een serie die uiteindelijk 14 delen zal tellen. Toen developer Private Moon Studio\'s in 2003 met de AGON-spellen begon, was het de bedoeling dat de afleveringen kort en op zichzelfstaand zouden zijn, met een doorlopend, overkoepelend verhaal om de delen met elkaar te verbinden. Dat overkoepelende verhaal is de zoektocht naar bladzijden uit een oud, mysterieus boek (de Codex) en tevens naar verdwenen bordspelletjes. AGON staat voor Ancient Games of Nations.

De eerste afleveringen waren in eerste instantie alleen op de website van Private Moon Studio\'s te downloaden. In \'AGON Scenes of London\' maakt de speler kennis met professor Samuel Hunt. Hij werkt aan het begin van de vorige eeuw in het British Museum, het liefst \'s avonds laat omdat het dan lekker rustig is. Op een avond wordt er een mysterieuze brief bezorgd waarin sprake is van een zwart stenen beeld en twaalf vervloekte families. Samuel is gefascineerd en gaat in de archieven en opslagruimtes van het museum op zoek. Als hij het beeld vindt blijken er delen (platte stukken steen met een deel van een patroon) te missen. Deze zal hij moeten zoeken op twaalf plekken, verspreid over de wereld. In de tweede aflevering, Adventures in Lapland, reist Samuel naar de Poolcirkel. Uit de documenten die hij heeft verzameld blijkt namelijk dat daar een familie woont die al eeuwen in het bezit is van een geheimzinnig bordspel, Tablut. Als hij er in slaagt om de \'gamesmaster\' te verslaan mag hij het spel meenemen naar het museum, en krijgt hij naast een stuk van de steen ook aanwijzingen voor het volgende deel. In Pirates of Madagascar belandt Samuel in tropische oorden. Ook hier moet hij op zoek naar een bordspel en de bezitter ervan verslaan in een potje Fanorona.

De eerste drie delen zijn in de Verenigde Staten in gebundelde vorm opnieuw uitgebracht onder de naam AGON Mysterious Codex. Het is echter niet noodzakelijk deze delen gespeeld te hebben om Sword of Toledo te kunnen volgen. In het menu kun je een korte samenvatting vinden van de verhaallijn van de eerdere delen, alsmede de ontbrekende pagina\'s van de Codex.

Naarmate de afleveringen vorderen is Private Moon Studio\'s duidelijk gegroeid en het verhaal van AGON enorm verbreed. De episodische opzet is gebleven. Gaandeweg werden de afleveringen echter steeds langer, waardoor Lost Sword of Toledo een volwaardige adventure is geworden waarmee je langer bezig bent dan in eerste instantie lijkt. Laat je dus niet afschrikken door het woord \'episodisch\', het is niet zoals bij Sam & Max in een paar uur uit te spelen.

In Sword of Toledo draait het wederom om een verdwenen bordspel. Samuel gaat in de Spaanse stad Toledo op zoek naar de huidige bezitter ervan. Deze blijkt echter in de gevangenis te zitten op verdenking van de diefstal van een erfstuk, een prachtig vormgegeven zwaard. Bovendien staat door een verloren weddenschap zijn beoogde huwelijk met zijn jeugdliefde op het spel. Samuel gaat er dus alles aan doen om de onschuld van de jonge Salvador te bewijzen en tegelijkertijd zijn eigen missie te volbrengen. Daarbij moet hij ingenieuze manieren bedenken om de echte dief te slim af te zijn. De speler zal onder andere met allerlei chemicaliën een foto moeten ontwikkelen, in een smidse metaal moeten smelten en gieten, door een doolhof moeten navigeren en een paar codes moeten kraken. Aan het eind van het spel moet je het gevonden bordspel zien te winnen. Zuig je in het spel of vind je er geen bal aan, dan kun je in het menu de moeilijkheidsgraad op \'easy\' zetten. Dit heeft alleen invloed op het bordspel en niet op de rest van de puzzels. Kom je er dan nog niet uit, dan kan je het bordspel overslaan om toch het eindfilmpje te kunnen zien.

De besturing van AGON Sword of Toledo is eenvoudig: point-and-click. Aan de cursor kun je zien welke acties er op een bepaalde plek mogelijk zijn. Op iedere plek kan je 360 graden om je heen kijken, voortbewegen verloopt via zogenaamde nodes (je kan niet vrij rondlopen maar alleen naar een volgende plek \'beamen\'). Als je een locatie verlaat verschijnt de kaart van Toledo waarop je een andere locatie kan uitkiezen. Niet alle locaties zijn meteen vanaf het begin beschikbaar. Kies je een andere locatie, dan krijg je een korte, stripverhaal-achtige animatie te zien van Samuel die bijvoorbeeld door een poort loopt of op een deur klopt. Ook na het succesvol oplossen van bepaalde puzzels krijg je dit soort cut-scenes te zien. In de rest van het spel zijn de graphics redelijk goed. Ook hier is duidelijk te zien dat Private Moon Studio\'s gegroeid is sinds \'Scenes of London\'. De personen bewegen zich steeds natuurlijker en ook de gezichtsanimaties zijn er flink op vooruit gegaan. Er is veel aandacht besteed aan details in de omgevingen maar de straten zijn wel tamelijk leeg.

Er is veel te lezen in AGON Sword of Toledo. Niet alleen zijn er veel documenten en brieven, ook zul je in bijna elke ruimte die je betreedt wel een boekenkast met een paar boeken die je kan lezen vinden. Soms zijn die boeken nuttig, omdat ze aanwijzingen bevatten voor puzzels, zoals hoe je uit kan rekenen op welke dag een bepaalde datum zoveel jaar geleden viel, Bijbelteksten of bladmuziek. Er zijn echter ook veel boeken die niet voor het spel noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld boeken over muziekinstrumenten of lokale flora en fauna. De developers hebben bijzonder veel tijd en moeite gestoken in deze oude documenten. Omdat de handschriften of lettertypes niet altijd goed leesbaar zijn krijg je als je er met je muis overheen gaat de tekst in een duidelijk font geprojecteerd. Het kan wel enigszins lastig zijn om dat ene beetje ontbrekende informatie terug te vinden in de stapels boeken die er te vinden zijn, dus hou zelf aantekeningen bij.

Ook de gesprekken in AGON zijn aan de lange kant. Via het menu, dat altijd rechts bovenin beeld staat, kan je eenvoudig alle gevoerde gesprekken nog eens teruglezen. Via het menu kun je ook je inventaris openen. Zo kun je bepaalde voorwerpen van dichterbij bekijken of met andere voorwerpen combineren om puzzels op te lossen. De puzzels zijn redelijk pittig en goed gevarieerd. De achtergrond-muziek is geheel in stijl, Spaanse gitaarmelodietjes begeleiden je in je tocht. Een paar stemacteurs gaan net iets te ver met hun Spaanse accent maar over het algemeen zijn de stemmen uitstekend ingesproken.