MX vs ATV Untamed

Christophe (SpankmasterC)
Moddergames doen het goed op de current-gen consoles, games als Motorstorm en Colin McRae DiRT verkopen als warme broodjes, en de huidige consoles lijken ook prima op hun gemak met het weergeven van al die vieze drap. Maar op de vorige generatie consoles waren er ook al moddergames, zoals de MX vs. ATV-serie van THQ. Deze serie heeft met MX vs. ATV Untamed de overstap gemaakt van de last-gen naar de current-gen, maar kan het spel opboksen tegen grote games als Motorstorm en DiRT?

Na een spectaculaire intro zit de sfeer er meteen goed in en vol enthousiasme begin je dan aan je eerste game. Als echte man kies je dan uiteraard de motoren, want die zijn nu eenmaal het leukst om mee te rijden. Een van de eerste dingen die opvalt is hoe enorm strak de levels gemaakt zijn. Dit bedoel ik op twee manieren, de verschillende banen, zowel indoor als outdoor, zitten heel goed in elkaar en bieden altijd plezier en uitdaging, al kunnen ze wel wat lang zijn. Aan de andere kant zijn ze ook te strak gemaakt, zeker bij outdoor-banen wordt de illusie van een wijds landschap gecreëerd, maar wijk letterlijk een meter van de baan af en een timer van drie seconden gaat in waarin je weer op de baan moet zijn. Zeker in een arcade-achtige dirt game wordt veel gebeukt en geduwd, waardoor het niet ongewoon is dat je soms naast de baan belandt. Zeker die drie seconden zijn dan erg krap om je voertuig weer onder controle te krijgen, maar daarnaast mag je ook niet verderop de baan weer op. De game is enorm strikt erin dat je wel weer de baan op moet ongeveer op het punt waar je er vanaf vloog. Niet per ongeluk bochten afsnijden dus.

Na wat rondgeracet te hebben ga je eens kijken wat er allemaal voor mogelijkheden zijn in de game, en dat blijken er veel te zijn. Naast de vele verschillende soorten voertuigen (motoren, quads, zand- en modder-buggy\'s, monster trucks, Dakar-achtige rally-auto\'s, mini-motoren) zijn er ook nog eens veel verschillende soorten evenementen, van rondrijden in de vrije natuur en checkpoints halen tot indoor een behendigheids-parcours afleggen. Daarnaast is er ook het grote X-Cross toernooi, waarin elke discipline met elk denkbaar soort voertuig samengeweven wordt in een groot toernooi. Dit grote toernooi heeft slechts een nadeel, en dat is dat het lang kan duren voor je een evenement afgerond hebt. Sommige tracks kunnen best lang zijn, waardoor je met gemak tien minuten bezig bent met drie rondes te rijden. Dit is opzich geen probleem, totdat je merkt dat je dit twee keer moet doen om een track af te ronden. Als je dan ook nog eens drie tracks in een evenement hebt dan wordt wel duidelijk dat vooruitgang in het X-Cross toernooi lang kan duren.

Een belangrijk onderdeel van dirt-games met motoren en quads zijn natuurlijk de sprongen, en die zijn dan ook zeer veel te vinden in deze game. Maar bij het nemen van de sprongen begint op te vallen dat de game niet helemaal een arcade-game is, maar ook niet helemaal een simulatie. Het nemen van een sprong is niet erg moeilijk, vol gas op de heuvel af en in de lucht hang je. Hier kun je trucjes uitvoeren met behulp van de B- en Y-knop, waarbij je een nieuw arsenaal aan trucs uit kunt halen met behulp van de rechter bumper. Check, dit gaat goed, ik vlieg zonder handen door de lucht, en de grond komt dichterbij. En dan val je. Je kan landen hoe je wilt, maar zodra je een sprong neemt van meerdere verdiepingen hoog is de kans dat je goed landt enorm klein geworden, en er wordt nergens in de game uitgelegd wat je nu kunt doen om dit te verbeteren, een tutorial is nergens te vinden. Zo kun je ook met de linkerbumper de koppeling inschakelen, maar wederom wordt nergens in de game uitgelegd wat het nut hiervan is. Een tutorial over het goed maken (en dan vooral landen) van sprongen, het gebruik van de koppeling, en andere effecten zoals \'scrubben\' had zeker geen kwaad gekund, want nu blijft het voor mij een raadsel waarom ik sommige megasprongen wel gewoon netjes land en dat bij andere de testikels van mijn coureur operatief uit zijn buik verwijderd moeten worden.