Zack en Wiki - Quest for Barbaros Treasure

Astrid (lizardtattoo)
Zack is een jongen die ervan droomt ooit de machtigste piraat ter wereld te worden. Met zijn trouwe vriendje het vliegende aapje Wiki gaat hij op zoek naar schatten. Hij komt toevallig op het spoor van de schat van de vroeger wereldberoemde piraat Barbaros. Wanneer hij een van diens schatkisten wil openen, blijkt de geest van Barbaros nog rond te spoken. Barbaros is in stukjes gehakt en de delen zijn verstopt in diverse schatkisten. Hij belooft Zack, in ruil voor het vinden van al zijn lichaamsdelen, zijn machtige piratenschip. Dat is zo\'n beetje het verhaal van Zack en Wiki - Quest for Barbaros\' Treasure. Niet bijzonder diepgaand dus, maar dat hoeft ook helemaal niet als het spel zelf maar leuk is. Volgens de achterkant van de hoes is het een \'uniek, onderhoudend en meeslepend actie-avontuur\' en zou je er \'meer dan 40 uur spelplezier\' aan beleven. Klinkt goed!

Heel in het kort gezegd is Zack en Wiki - Quest for Barbaros\' Treasure een \'puzzel-adventure\'. Het spel is verdeeld in diverse levels, in ieder level vind je een schatkist met een lichaamsdeel van Barbaros. Om de schatkist te bereiken moet je een reeks puzzels oplossen. Puzzels bestaan bijvoorbeeld uit het ontwijken of onschadelijk maken van vallen of het inactiveren van vijanden. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want fouten maken is dodelijk in dit spel.

Om een fictief voorbeeld te geven: de schatkist ligt op een eiland in een rivier en wordt bewaakt door een boze olifant. Kom je te dichtbij, dan vertrappelt hij je, dus moet je de olifant zien weg te jagen. Door goed rond te kijken ontdek je aan jouw kant van de rivier een muizenhol. De muis komt echter niet uit zijn holletje als hij je ziet. Om de muis uit zijn hol te jagen heb je een slang nodig, deze kruipt ook ergens in het level rond. Je kan echter niet zomaar met je blote handen een slang pakken, als je dat probeert ga je dood. De oplossing is om vlakbij de slang te gaan staan en met je Wiimote te schudden zodat Wiki in een bel verandert. Dieren die de bel horen veranderen in voorwerpen die je kan gebruiken. Een duizendpoot verandert bijvoorbeeld in een zaag waarmee je bomen om kan zagen, een vleermuis in een paraplu en een slang verandert in een grijpertje, waarmee je de muis uit zijn holletje kunt trekken.

Vervolgens verander je met Wiki de muis in een handvat waarmee je een veerpont over de rivier kan bedienen (door de Wiimote als een handvat te draaien). Aan de andere kant van de rivier schud je weer met je Wiimote om de muis terug te veranderen in zichzelf. De olifant schrikt van de muis en de schatkist is van jou. Uiteraard zijn de puzzels in werkelijkheid ingewikkelder en de mogelijkheden om iets fout te doen met fatale afloop talrijker. Het kan soms frustrerend zijn als je net een hele reeks puzzels hebt opgelost en aan het eind een piepklein foutje maakt, waardoor je onherroepelijk dood gaat en het hele level opnieuw moet spelen. Boze dieren reageren overigens niet op de bel, die zal je eerst moeten kalmeren.

In de schatkist vind je zoals gezegd een onderdeel van Barbaros. Na een aantal \'gewone\' levels volgt een \'boss\'-level, dat van de andere levels verschilt doordat de puzzels moeilijker zijn en er een groot monster is dat je door het oplossen van puzzels moet verslaan. Na ieder level keer je terug naar je piraten \'hideout\' waar je de gevonden schatten nog eens kan bekijken, een level opnieuw op kan starten om een betere tijd neer te zetten of de vrijgespeelde bonussen te bekijken. Als je doodgaat moet je helemaal opnieuw beginnen, tenzij je in de hideout van te voren een \'platinum ticket\' hebt gekocht. Daarmee kun je Zack tot leven wekken net voor je de fatale fout maakte. Je hoeft dan in ieder geval niet alle eerder opgeloste puzzels in het level weer opnieuw te doen.

Ook is het mogelijk om in een level om een hint te vragen, maar ook deze mogelijkheid moet je van te voren in de hideout kopen. Hints zijn overigens niet content-specifiek, dus als je vastzit aan het eind van een level en je vraagt om een hint, kan het gebeuren dan je er een krijgt voor een deelpuzzel die je al lang hebt opgelost. Je moet dan een hele hoop hints kopen tot je er uiteindelijk een krijgt die je wel verder helpt. Dit systeem is dus niet erg bruikbaar.

Het spel houdt bij hoe vaak je dood bent gegaan, hoeveel \'dolls\' en \'platinum tickets\' je hebt gebruikt en hoe lang je over een level hebt gedaan. Voor iedere geslaagde actie (bijvoorbeeld het veranderen van een dier in een item, het doorzagen van een boom, het oplossen van een deelpuzzel) ontvang je punten in de vorm van HirameQ. Hoe beter je het doet, hoe meer HirameQ je verdient en hoe hoger je reputatie als piraat wordt. Soms zijn er meerdere oplossingen voor een puzzel, de meest creatieve is dan goed voor de meeste punten. Soms is niet helemaal duidelijk waarom je bijvoorbeeld maar 2000 van de maximaal 10000 punten gehaald hebt, wat soms demotiverend kan werken. Vraag je om hints dan is je score aan het eind lager. Je kan de levels niet tussentijds opslaan, het spel wordt automatisch opgeslagen na het voltooien van een level. Sommige levels duren meer dan een uur om uit te spelen, het is dus geen spel dat je even snel tussendoor kan spelen.