Pokémon Battle Revolution

Roy
Pokémon Battle Revolution is een game die net als zijn voorgangers Pokémon Stadium en Pokémon Colosseum draait om de Pokémon-gevechten. Er zit in Pokémon Battle Revolution dan ook geen verhaallijn of ontdekkingsonderdeel zoals dat in bijvoorbeeld Pokémon Diamond en Pearl op de Nintendo DS wel het geval is. Het is enkel vechten, vechten en vechten! Voordat je echter kunt beginnen met spelen moet je eerst een aantal zaken regelen. Zodra je aankomt in Pokétopi, een pretpark waar de game zich afspeelt, krijg je een rondleiding van een chick (helaas geen zuster Joy). Zij legt je uit wat je opties zijn en wat je allemaal moet doen om aan de slag te gaan.

Allereerst moet je een bezoekerspas aanmaken zodat je het park kunt betreden. Zonder pas kun je namelijk niet deelnemen aan de verschillende toernooien en daar draait de game nou net om... Er zijn verschillende soorten passen die je kunt maken, allereerst is er een gastenpas welke je kunt gebruiken voor vrienden die even een keer langskomen om te spelen. Ook kun je een standaard pas maken die je als hoofdprofiel kunt gaan gebruiken, maar het leukste is om een eigen pas aan te maken. Dit kun je echter alleen doen als je Pokémon voor de Nintendo DS hebt (Diamond en/of Pearl). Zodra je voor deze optie kiest gaan de DS en de Wii elkaar zoeken via de draadloze verbindingsmogelijkheden. Hebben ze elkaar gevonden dan begint de overdracht en worden al je Pokémon gekopieerd naar de persoonlijke pas op de Wii. Voordeel hierbij is dat de precieze indeling van je Pokémon Diamond/Pearl wordt overgenomen op de Wii. Alle boxen en alle Pokémon zitten zoals jij ze hebt ingedeeld. Je Nintendo DS kun je overigens ook gebruiken als controller voor de game. Hierdoor heb je de keuze tussen Wiimote en DS om je aanvallen te selecteren.

Je persoonlijke pas kun je overigens ook opslaan in je Wiimote zodat je deze kan meenemen. Deze optie is vergelijkbaar met het opslaan van je Mii, kom je bij vrienden dan kun je gewoon je eigen pas gebruiken. Nadat je de pas helemaal hebt aangemaakt is het tijd om je Pokémon te kiezen die je gaat gebruiken in de arena. Je kunt drie Pokémon kiezen die bruikbaar zijn tijdens je gevechten.

Als alles eenmaal ingesteld is kun je eindelijk gaan beginnen aan de toernooien die gehouden worden in Pokétopi. In het begin zijn er uiteraard nog maar weinig toernooien te kiezen, maar gaandeweg komt er steeds meer keus. Alle toernooien zijn hetzelfde opgezet, je moet eerst aan aantal gewone tegenstanders verslaan waarna je het opneemt tegen de kampioen.

De gevechten zijn hetzelfde opgezet als alle andere Pokémon-gevechten. Je kiest een van je beschikbare Pokémon en de tegenstander doet hetzelfde. Nu kies je om de beurt een aanval die je Pokémon moet uitvoeren en het beestje dat het eerste knock-out gaat verliest. Als alle drie je Pokémon verslagen zijn is het game-over. Zoals altijd gaat het hier om de juiste keuzen van Pokémon en de juiste keuze van de verschillende aanvallen. Water is bijvoorbeeld effectief tegen vuur, maar niet tegen ijs. Tijdens de gevechten word je op de hoogte gehouden van welke Pokémon er gekozen worden en of de aanvallen een beetje effectief zijn. Verwacht alleen geen spannend commentaar zoals tijdens voetbalwedstrijden, het zijn vooral loze kreten die je te horen krijgt. Een ander minpunt van de gevechten is dat ze nogal gelimiteerd zijn, je kunt maar vier aanvallen kiezen en je hebt maar drie Pokémon tot je beschikking. In de DS games is dat niet zo erg omdat ze daar ondersteunend zijn aan het verzamelidee, maar de gevechten zijn te kaal om er een hele game op te baseren. Zeker omdat er verder niets extra’s in de game zit. Je kunt enkel Pokémon-gevechten houden, er zijn geen minigames en er is ook geen verhaalmode zoals in Colosseum op de Cube wel was.

Wat wel erg cool is, is het uiterlijk van de game. Je kunt duidelijk zien dat het weer een Nintendo-game is want Pokémon BR ziet er bovengemiddeld uit. Het detail van de verschillende beestjes is niet eens zo heel hoog, maar door goed gebruik van felle kleuren en toffe aanvalseffecten ziet de game er gewoon tof uit! Het geluid in de game is verder te typeren als echte Pokémon-muziek. Je hoort de bekende liedjes en tunes en de effecten zijn ook herkenbaar. De hele game ademt de typische Pokémon-sfeer en is een genot voor de fans.

Ook is het erg cool dat je de Pokémon-gevechten nu online kunt spelen, net als op de DS. Nadeel is wel dat er nog steeds geen voicechat mogelijk is op de Wii waardoor je eigenlijk tegen een soort veredelde AI zit te spelen die niets terugzegt.