Warhammer 40.000: Squad Command

J (SocialDisorder)
Het verhaal achter de games die gebaseerd zijn op de Warhammer 40.000 tabletopgame moge inmiddels bekend zijn, maar voor degenen die nog nooit van de franchise gehoord hebben zal ik even het verhaal kort uit de doeken doen. In de toekomst, 40.000 na Christus om precies te zijn, ligt het hele universum met elkaar in de clinch. In plaats van gezellig een kopje rooibosthee te drinken, worden meningsverschillen opgelost met lood, lasers, plaatstaal en ander materiaal waar je iemand heel erg au mee kunt doen.
De mensheid is massaal religieus geworden en terwijl één groep mensen het Christendom aanhangt, is een andere groep verleid tot het aanbidden van de Chaosgoden. Niet dat dat veel uitmaakt in hoe ze oorlog aanpakken; beide groeperingen zijn tot de tanden bewapend.

In Warhammer 40.000: Squad Command neem je de rol van commandant van de Space Marines; het leger van het Christelijke deel van de mensheid. Je zult het in deze game alleen tegen de Chaos Space Marines opnemen en dat is direct het eerste minpunt van de game. Hierdoor voelen missies steeds als een herhalingsoefening aan, en hoewel zowel jij als de tegenstander steeds betere wapens krijgt, is het jammer dat je niet tegen de Tau, de Necrid of de Eldar moet vechten. Dat zou namelijk betekenen dat je je tactieken en wapens aan moet passen aan de tegenstander, wat de game vele malen interessanter had gemaakt.

Niet dat de game nu saai en eentonig is. Verre van zelfs. Elke missie moet je beslissingen maken over de tactiek, zonder dat je weet met wat voor vijandige units je nu weer mee te maken krijgt. Het handjevol verschillende omgevingen waarin je kunt knokken zijn allemaal goed opgebouwd. Ze bieden voldoende mogelijkheden om vijandige units van de zijkant of achterkant te benaderen en geven je bovendien het gevoel dat er al meer dan eens een flinke oorlog gewoed heeft. De slogan van de Warhammer 40.000 table-top game is niet voor niets \"In the grim darkness of the far future, there is only war\".
Dit gevoel wordt ook nog eens versterkt door de units. Aan wederopbouw-missies wordt niet gedaan; alles moet stuk en het liefst zo snel mogelijk. Je begint met redelijk tamme scouts, maar al snel krijg je sterkere units, zwaardere wapens en zelfs voertuigen als landspeeders en tanks tot je beschikking.

Deze units bestuur je middels de inmiddels klassieke en beproefde turn-based methode; elke unit heeft een bepaald aantal action points (AP). Voor elke missie bepaal je voor elke unit welk secondair wapen hij meeneemt. Elk wapen heeft een vast aantal straf-AP die dus van de basis-AP wordt afgetrokken. Daarnaast kost de munitie je ook nog eens AP om mee te sjouwen. Het spreekt voor zich dat deze straf-AP steeds tijdens de missies minder wordt, naarmate je meer munitie verbruikt.
Het aantal AP dat je uiteindelijk over houdt kun je in de game gebruiken om je wapen af te vuren en rond te lopen. Ronddraaien, knielen en opstaan kosten geen AP.
Als je je cursor over het slagveld beweegt tekent de game door middel van pijltjes het pad dat je unit zal bewandelen uit. Dit heeft twee voordelen; je kan zien of je unit niet door het zicht van je vijand loopt en zo blootgesteld wordt aan vijandelijk vuur en je kan zien hoe ver je kan lopen aan de kleur van de pijltjes. Groen betekent dat de unit nog voldoende AP over houdt om zijn huidige wapen af te vuren, rood betekent dat de unit alleen genoeg AP over houdt om te lopen en zwart geeft aan dat de unit die locatie niet kan bereiken omdat er onvoldoende AP zijn.
Het is aan te raden om je unit niet verder dan de groene pijltjes te bewegen, want wanneer er een vijandelijke unit door zijn gezichtsveld loopt tijdens de beurt van de tegenstander, zal hij automatisch het vuur openen op die unit.

Al deze units worden overigens prachtig op het beeld getoverd. Je kan in één opslag zien met wat voor unit je te maken hebt. Hoewel het onderscheid tussen een tank en een scout nog vrij eenvoudig is, leert de ervaring dat het onderscheid tussen twee verschillende klassen soldaten niet altijd even duidelijk is. Warhammer 40.000: Squad Command weet op het kleine PSP-scherm echter feilloos de units weer te geven.
Dit heeft mede te maken met het feit dat alle units exacte replica\'s zijn van hun table-top tegenhangers, maar ook met de afstand tussen de game-camera en de spelwereld. Die is lang genoeg om een overzicht van de situatie te hebben en tegelijk kort genoeg om bovenop je units te zitten en je ook direct betrokken te voelen bij de actie.
Dat gevoel van actie wordt nog eens versterkt doordat je missies vrijwel bovenop de onderlip van je tegenstanders beginnen, waardoor je niet eerst drie kwartier bezig bent om het speelveld af te struinen op zoek naar vijanden.