SunAge

Niels (Boris-The-Blade)
In 1996 begon de Zwitser Roman Pfneudl aan de game SunAge. Na jaren in zijn eentje ploeteren werd het project opgepikt door de Nederlandse uitgever Lighthouse Interactive. Dit jonge bedrijf is onder andere bekend van Ship Simulator 2008 en Avencast en pompte geld in de hobby van Roman Pfneudl en zorgde daarmee voor het ontstaan van studio Vertex4. Nu, na een draagtijd van elf jaar is het digitale kindje van Pfneudl geboren en hoopt Lighthouse Interactive een goede game in handen te hebben. De FOK!Games preview was al redelijk positief, of dit oordeel in de review ook overeind blijft zal hieronder blijken.

SunAge is een Real Time Strategy die misschien het beste te omschrijven is als een mix tussen Starcraft en Dune 2000. Het spel heeft de gameplay van een klassieke RTS met enkele vernieuwingen en opgepoetste graphics. Door het 2D-uiterlijk verbleekt de game echter naast het complexe geweld van games als World in Conflict en Medieval II: Total War. Dat in acht nemend kun je jezelf afvragen of SunAge wel bestaansrecht heeft in deze moderne wereld. Gelukkig kan daar met een (zij het niet altijd even overtuigend) \'ja\' op geantwoord worden.

De verhaallijn in de singleplayer is net als bij StarCraft opgedeeld in drie doorlopende delen. Je begint met de mensen van de Federacy die door de mutanten van de Raak-zun in het nauw gedreven zijn. Met deze vijanden van de mensheid speel je de tweede campagne en de laatste campagne bestuur je de Sentinels, een buitenaards ras. Het verhaal en de uitwerking ervan hebben een beetje een hoog jaren \'80 sci-fi pulp-gehalte, maar het kan er mee door.

Het spel zelf is met liefde geprogrammeerd. De werelden en eenheden zijn met veel detail uitgevoerd en de meeste levels volgen een verhaallijn in plaats van het standaard \'bouw een basis en sloop de vijand\'. Op verschillende punten wijkt de gameplay ook af van de klassieke RTS. Zo werkt de tankrush niet, omdat de units volgens een rock-paper-scissors principe sterk zijn tegen bepaalde units en weer kwetsbaar voor andere. Daarnaast hebben de eenheden een tweede functionaliteit die invloed heeft op hoe ze ingezet kunnen worden. De speelsnelheid is vrij hoog, waardoor je niet de tijd hebt je basis lange tijd onbeheerd achter te laten. Tijdens een aanval moet je dus ook de verdediging in de gaten houden, aangezien de tegenstander met de juiste units zo je thuisbasis in puin legt.

Deze oplettendheid is ook nodig bij het verzamelen van resources. De bronnen van de vier verschillende bouwmaterialen liggen vaak een eindje van je basis verwijderd en daarom is het efficiënter het gebouw dat de resources verwerkt er naast te zetten. Deze buitenpost moet je dan alleen wel goed verdedigen en het is nodig het gebouw van stroom te voorzien. Elk gebouw in SunAge moet tegen je hoofdkwartier aangebouwd worden of dient hiermee verbonden te zijn door een soort stroomleiding. Wordt een schakel in die leiding vernietigd dan kan het gebouw niet meer functioneren. Dit netwerk moet je dus ook goed in de gaten houden en beschermen.

Een ander punt waarop de game iets afwijkt is de besturing en groepering van je units. Zo zullen je eenheden niet meteen naar een vijand lopen en deze aanvallen als je er op klikt. Ze zullen alleen het vuur openen als de tegenstander binnen hun bereik is. Je kunt dus wachten tot de vijand dichterbij komt, of je moet je eenheden dichterbij zetten en ze dan laten aanvallen. Je kunt gelukkig zien hoe dichtbij je ze moet zetten, want als je ze selecteert verschijnt er een grote doorschijnende blauwe cirkel die hun bereik weergeeft. Deze manier van besturen vergt enige aanpassing, maar bevalt wel aardig als je het eenmaal gewend bent. De eenheden die je tot je beschikking hebt dien je te groeperen. Units van hetzelfde type voeg je samen en je kan er een leider aan koppelen. Deze is sterker dan de gewone eenheden en geeft de units die aan hem gekoppeld zijn een bonus. De leiders maken wel enig verschil, maar ze zijn niet onmisbaar. Het selecteren en groeperen van je eenheden heb je snel onder de knie en je kunt de vorm van de formatie bepalen door je muisknop ingedrukt te houden, maar in het uiteindelijke gevecht heeft dit weinig toegevoegde waarde.