Lego Star Wars: The Complete Saga

Christophe (SpankmasterC)
Je kan eigenlijk niet meer Star Wars zeggen en het alleen hebben over de films. Het is eigenlijk onderdeel van onze cultuur geworden, al is het hier minder \"erg\" dan in de VS. Je hoeft maar zwaar te ademen en te praten als een aap met overgewicht en het wordt direct herkend als een referentie naar een van de meest herkenbare bad-guys van het witte doek ooit. Gelukkig maar dat Star Wars zo groot is, anders had Lego nooit een speciale speelgoedlijn gemaakt vol welbekende ruimte-schepen en -piraten. En zonder deze lijn van succesvol speelgoed zou deze game er nooit zijn geweest. Wat precies de aantrekkingskracht is van een spel met Lego blokjes is vrij lastig in woorden te vatten. Het hele feit dat de oh-zo-bekende scènes uit de films zijn overgezet naar Lego-poppetjes is zo onuitspreekbaar lomp en schattig tegelijkertijd, dat het gelijk op de lachspieren werkt.

Maar goed, ik loop op mezelf vooruit. Lego Star Wars: The Complete Saga is een samenvoeging van de eerdere twee Lego Star Wars games, wat inhoudt dat alle zes de films terug komen in Lego vorm. Ieder groot moment uit de films komt wel in de game terug, zij het in een cut-scene of in de game zelf. Dit houdt in dat je van alles zult doen in de game, van rondlopen met een makker en alles kapot schieten/hakken wat er maar te schieten/hakken is (dit komt het meeste voor) en de pod races uit Episode I tot de Death Star run. Elk verschillend spelonderdeel voelt erg intuitief, de controls zijn erg makkelijk op te pikken en ook het feit dat je nooit echt dood kan gaan (je verliest alleen wat zuurverdiende Legoblokjes) speelt erg mee in de toegankelijkheid van de game. Daarnaast komen er af en toe puzzels jouw kant op, die soms enig apart denkwerk vereisen maar wel de wat eentonige combat onderbreken.

De gameplay zit dus niet erg diepgaand in elkaar, met een gezonde dosis button bashing kom je een flink eind in het spel, maar gelukkig wordt dit gecompenseerd door een drop-in co-op systeem waarbij op elk moment iemand een tweede controller kan oppakken en mee kan doen. Dit kan ook prima via Xbox Live, al blijft het wel altijd beperkt tot twee spelers per spel. Dit betekent niet dat er slechts twee karakters in het level rondlopen, afhankelijk van het level kunnen er nog NPCs meelopen die vaak nodig zijn voor een bepaalde puzzel of om simpelweg ergens een paar deuren te openen. Dit wisselen van karakter gaat eigenlijk nog gemakkelijker dan het spelen zelf, een simpele druk op de knop terwijl je in de richting van het juiste karakter wijst doet je al veranderen van individu.