Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3

Steven (Steeven)
Ah Dragon Ball Z, de oude serie van weleer is terug. Na een aantal Budokai-games ging de serie over in Budokai Tenkaichi, waarbij het enige verschil is dat laatstgenoemde meer vrijheid biedt en meer trouw is aan de serie wat het vechten betreft. De eerste twee delen hebben een stevig fundament gezet voor deze serie, maar het is maar de vraag of dat fundament jaar in jaar uit staande blijft.

Oud en vertrouwd
Wie het spel opstart krijgt de welbekende modes voor de kiezen. De story mode, de versus mode, de tournament mode en een paar opties en character databases. Het is de bedoeling om in de Story Mode personages vrij te spelen, die je dan weer kunt gebruiken in toernooien en in de versus mode. Normaal gesproken speelde je dan elk gevecht uit de serie na, tot je vingers eraf vielen. In Tenkaichi 3 is dit veranderd en daar mogen we de goden op onze blote knieën voor danken.; het uitspelen van de Frieza-saga kostte bijna net zoveel tijd als die volgen in de serie. Nu speel je alleen de belangrijke battles en vaak ook aan één stuk door. Kreeg je eerst Vegeta vs Frieza, Piccolo vs Frieza, Krillin vs Frieza, en ga zo maar door, nu speel je in een enkel gevecht met alle personages door tot je hebt gewonnen. Je hebt dus vrij snel een aantrekkelijk aantal vechters tot je beschikking, waarvan je er maar liefst 150 kunt verzamelen (waaronder eindelijk Pikkon, King Vegeta en King Cold).

Dat is enorm veel en gelukkig zijn het niet van die klonen van elkaar zoals in Mortal Kombat Armageddon. De basis voor elk personage is hetzelfde; hier en daar een combo, een paar supermoves, maar ze vechten wel degelijk verschillend. Aan de hand van de lengte en breedte of zijn techniek spelen ze simpelweg anders. De ene is goed om van dichtbij mee te vechten en de andere heeft moves in huis om iemand van afstand te bewerken; het is maar net wat jouw stijl is.

Het vechtsysteem is er eigenlijk alleen maar beter op geworden. Het is net even anders dan in het vorige deel, maar wel heel veel beter. Het is even wennen, maar na een paar minuten oefenen sla je je tegenstander al letterlijk het hele level door. De focus ligt niet meer om het targeten van je tegenstander, zodat je altijd op hem of haar afstevent met al je moves. Het gaat er nu meer om dat je blijft bewegen en de snelheid in het spel houdt. Die snelheid komt onder meer terug in de uit te voeren moves. Als je iemand goed raakt, dan vliegt \'ie door het level heen. Je kunt je dan teleporteren om \'em een andere richting op te slaan, maar je kunt ook met supersnelheid erachteraan gaan en \'em nog een oplawaai geven. Wanneer je echt goed bezig bent, dan teleporteer je als rondvliegend slachtoffer net op tijd achter jouw tegenstander, die dan ook weer achter jou kan teleporteren, en jij weer achter hem tot je er gek van wordt. Als je dit eenmaal in beeld ziet en je vond de serie wel leuk om te kijken, dan ben je meteen verkocht.

In Tenkaichi 3 kun je ook weer in-game transformeren naar een sterkere of zwakkere staat. Dit kost je echter wel Ki, wat ook noodzakelijk is om superaanvallen uit te voeren. Met alleen close combat win je moeizaam, tenzij je er de koning in bent. In de vorige delen was het vrij lastig om een move te ontwijken, maar door de snelheid en betere wendbaarheid van je character kun je, mits je op enige afstand bent, supermoves goed ontwijken. Zodoende duren gevechten langer en dat maakt het weer spannender. Mocht het zo zijn dat je iemand mist met je supermove, dan heb je in ieder geval nog kans om iets in het level op te blazen, want er kan vrij veel stuk. Denk hierbij aan objecten, zoals huizen en auto\'s, of stukken berg (en met de echte supermoves, ook het hele speelveld en een deel van de planeet), maar echte verschillen zijn er niet. Wel heb je iets meer levels om in te spelen en lijken sommige ook net even wat groter.

Door het uitspelen van tournaments en de story mode kun je Z points verdienen. Hiermee kun je in de winkel items kopen om je favoriete personage sterker te maken. Zo zijn een paar extra levensbalken nooit verkeerd, of ga je toch voor extra aanvalskracht? De variaties hierin zijn vrij breed en verschillen vrij weinig tot niet met wat je in de vorige delen ermee kon.

Onli... Disc Fusion
Waar de Budokai Tenkaichi-serie op de PlayStation een grote vooruitgang had kunnen boeken, is door het spel online speelbaar te maken. Helaas, dat zit er niet in. Enkel de Wii-versie is online speelbaar en de PS2-bezitters zullen het met een \'Disc Fusion\' moeten doen. Disc Fusion houdt simpelweg in dat de ontwikkelaar te lui was om een online mode in elkaar te zetten en dat dit als goedmakertje moet dienen. Nou, tegen online play kan weinig op, helemaal als je je beseft dat dit Fusion-systeem enkel inhoudt dat je wat extra speelmodi tot je beschikking hebt, mits je ook een eerder Tenkaichi-deel in het bezit hebt. Mensen die nieuw zijn met de serie krijgen dus helemaal niets.