TimeShift

BBoelie
Te laat uit je bed, te laat op school of te laat op je werk. Het zit als normaal mens allemaal niet mee. De tijd speelt je vaak parten. Soms fantaseer ik er dan ook over hoe het zou zijn als je de tijd eens flink kon manipuleren; aldaar is de essentie van TimeShift. Doordat je een speciaal pak, dat veel wegheeft van een motorpak, aangemeten krijgt behoort tijdmanipulatie tot de mogelijkheden. Er is echter geen tijd om lekker uit te slapen (zonder te laat te komen op school), er moet geknokt worden. En flink ook!

Het verhaal van TimeShift begint dan ook met een lichtgestoorde schurk genaamd Dr. Aiden Krone, die door middel van een tijdsprong de wereld in de vernieling brengt. Er ontstaat een soort alternatieve realiteit en aan jou dus de taak hier een eind aan te maken en dit zal alleen lukken door, je raadt het al, te knokken. Dit geknok gaat allemaal vrij standaard. Zo zul je je door lineaire, toch sfeervolle omgevingen een weg moeten banen tot je het spel tot een goed einde hebt gebracht. Zo af en toe zul je een groep tegenstanders tegenkomen die je van het leven moet beroven, alvorens verder te gaan.

Naast deze standaard gameplay zul je ook met andere dingen bezig zijn, gerelateerd aan je tijdkunsten. Zo zul je verschillende puzzels moeten oplossen door de tijd naar jouw hand te zetten. Zo zijn er schakelaars die gelijk weer terugslaan nadat je ze hebt omgezet en zo zul je de tijd even moeten pauzeren om verder te komen. Een andere keer kwam ik een lopende band met dozen tegen die de toegang tot een ventilatieschacht blokkeerde. Het was zaak om op het goede moment de tijd te pauzeren waardoor ik gemakkelijk het kleine gangetje in kon kruipen.

De puzzelmomenten die ik net illustreerde komen zoals gezegd af en toe voor, tijdmanipulatie zul je echter vooral gebruiken in vuurgevechten. Het is nou eenmaal erg handig om de tijd te vertragen of stil te zetten door respectievelijk de krachten “slow” en “pauze” te gebruiken. De derde mogelijkheid, rewind, zul je in de praktijk een stuk minder gebruiken. Hij is slechts voor een aantal puzzels nodig en dat is toch wel jammer, het is namelijk de kracht die om de meeste creativiteit vraagt.

Naast de singleplayermodus die je een tijd bezighoudt, is er een meerspelerstand aanwezig in TimeShift. Zoals je misschien al kunt voorstellen is het manipuleren van tijd, zoals je dat in de singleplayer doet, niet helemaal mogelijk online. Vandaar dat daar iets anders voor is bedacht. Zo zul je in plaats van op het hele speelveld enkel op een gelimiteerde plaats de tijd kunnen manipuleren. Je gooit namelijk een soort granaten die een tijdsveld veroorzaken waarin iedereen vertraagd. Dit zorgt ervoor dat jij ze simpel kunt neerschieten. Als je in zo’n tijdballonnetje terecht komt zal het allemaal erg langzaam gaan, maar over het algemeen gaat het er in een hoog tempo aan toe online. In de grotere levels zul je de tijdballonnetjes minder effectief kunnen gebruiken en hier lijken de gevechten soms meer op achtervolgingen. Het totaalbeeld is dus ook in de multiplayermode niet erg speciaal.

Heel TimeShift is dus vrij standaard te noemen, maar de tijdmanipulatie zorgt toch voor een leuke twist. Daarnaast is het de sfeer die ervoor zorgt dat de game een geheel is. De graphics zijn vrij oké, helemaal als je bedenkt dat deze titel een tijd voor de originele Xbox gepland stond. Daarnaast is het geluid ook gewoon goed en zorgt de muziek ervoor dat af en toe de spanning er flink in zit. Een ander pluspuntje dat af en toe voor knikkende knieën zorgt is de A.I. Deze is namelijk goed en zorgt ervoor dat je geregeld het gevoel hebt een ware prooi te zijn voor je vijanden. Er is daardoor weinig tijd om op adem te komen, wat een positief effect heeft op de intensiteit en speelsnelheid van TimeShift.