Metroid Prime 3: Corruption

Tom (Pitom)
Franchises
Nintendo is er heer en meester in om franchises jarenlang eervol in leven te houden. Series zoals Mario, Zelda en Metroid groeien bij elk nieuw deel weer mee met de nieuwe technische mogelijkheden, terwijl de basisgameplay intact wordt gehouden. Al snoepend van felgekleurde paddestoelen springt Mario nog steeds op de kruin van menig monster. Link blijft zich op zijn beurt vasthouden aan het stramien van eerst een handjevol kerkers doorploeteren om vervolgens tot de confrontatie te komen met een vies vet varken. En Samus dan? De heldin uit de Metroid-serie, die tevens het minst bekend is van de drie. Zij raakt steevast verzeild in de verste uithoeken van het universum, alwaar ze rennend en schietend de wereld steeds verder ontdekt. Van alledrie de franchises is er op de Wii een nieuw deel verschenen, waarbij de besturing met de Wii-mote natuurlijk garant staat voor een hoop nieuwe spijkers in het door de jaren heen in elkaar getimmerde bouwwerk. Een game waarin de Wii-mote fatsoenlijk een schietwapen nabootst hebben we echter nog niet gezien, dus laten we hopen dat men de plank met Metroid Prime 3: Corruption niet misslaat.

Verhaal
Samus bindt in dit laatste deel van de Prime-trilogie wederom de strijd aan met het gevaarlijke goedje Phazon. Samen met enkele andere premiejagers krijgt ze de opdracht een aantal met Phazon geïnfecteerde planeten van hun ziekte te ontdoen. Tegelijkertijd vond Dark Samus het nodig uit de dood te herrijzen om daarna overal een potje stennis te trappen. Al snel stuiten de premiejagers op deze uitermate onoriginele slechterik, en proberen haar een lesje te leren. Uiteraard mislukt dit, en tot overmaat van ramp raken ze allemaal besmet met de corrupt makende Phazon. Zo begint een verhaal waarin Samus niet alleen het universum van de ondergang moet redden, maar ook het hoofd moet bieden aan de verrotte corruptie die elk levend wezen met zich meedraagt.

Basisgameplay
Laten we gelijk even het mogelijke misverstand uit de weg ruimen dat de Metroid Prime games shooters zijn. Hoewel de game grotendeels vanuit de eerste persoon bestuurd wordt, laat zij zich het best omschrijven als een actiespel met schietelementen. De eerdere Metroid Prime-games kenmerkten zich verder door een grote wereld waarin de speler zich tot op zekere hoogte vrij kan bewegen. Het aantal te bezoeken gebieden is aanvankelijk beperkt, maar naarmate Samus’ ruimtepak wordt aangevuld met meer foefjes zullen er steeds meer omgevingen bereikbaar zijn. Rollend, springend en schietend baan je je zo een weg door uiteenlopende buitenaarde omgevingen. Vijanden, puzzeltjes en het moeten terugkeren naar reeds bezochte gebieden geven uitdaging aan het geheel. Ook in dit deel is deze typische Metroid-gameplay weer aanwezig.