Rogue Galaxy

Ingrid (Laniboekje)
Level-5 is als developmentteam al niet meer weg te denken in het genre Role Playing Games (RPG\'s). Van hun hand verschenen bijvoorbeeld al toppers als de Dark Cloud-serie en Dragon Quest VIII. Nu heeft Level-5 weer een RPG op de markt gebracht genaamd Rogue Galaxy. Weet ook deze titel een plaatsje te bemachtigen in de top van RPG\'s?

Rogue Galaxy gaat om een stel piraten in de ruimte. Pirates of the Galaxy zou er een leuke verfilming van kunnen zijn door Uwe Boll, maar ik vind het beter als het maar bij het spel blijft. Je krijgt in het spel te maken met Jaster Rogue, de held van het verhaal. Deze 17-jarige jongen is wees (kan haast niet anders in RPG\'s!) en verdoet zijn tijd door op wat beestjes te jagen op zijn thuisplaneet Rosa. Deze planeet wordt bewaakt door de Longardia soldaten zodat de Draxian Empire de macht niet overneemt. De Draxian Empire maakt veelal de dienst uit in het heelal waarin Rosa zich ook bevindt en dit wordt niet door alle planeten op prijs gesteld. Toch draait het hele verhaal om onze held Jaster die al snel de personages Steve en Simon tegenkomt die hem aanzien voor de almachtige jager Desert Claw. Jaster vindt deze aandacht stiekem wel leuk en vergeet de vriendelijke wezens te vertellen dat hij Desert Claw helemaal niet is. Zo belandt onze held op het piratenschip Dorgenark en gaat hij een lang avontuur tegemoet. Gedurende dit avontuur leert Jaster nog veel meer mensen kennen en reist hij met zijn team naar verschillende planeten die allemaal op hun eigen manier onder druk staan door het één en ander.

De piraten waarmee je in Rogue Galaxy te maken krijgt bestaan uiteindelijk uit acht verschillende personages. Zo krijg je in het begin van het spel te maken met hoofdpersonage Jaster en twee van zijn compagnons: Steve en Simon. Gedurende het spel kom je nog meer extravagante wezens of personages tegen die af en toe wel op mijn lachspieren werkten. Denk hier bijvoorbeeld aan een kikker die graag op wapens kauwt en een egocentrische kat. Humoristische personages zou je kunnen zeggen en dit geeft het spel in den beginne al een vrolijke sfeer. Het is jammer dat de personages en hun beweegredenen niet echt uitgediept worden in het spel. Je krijgt haast niets van de achtergronden te horen en ik moet toegeven dat andere RPG\'s hier toch vaak beter werk van weten te maken. Ik mis wat diepgang qua het verhaal en de personages in Rogue Galaxy.

Wat mij als eerste opviel aan Rogue Galaxy waren de werkelijk schitterende beelden in de anime-stijl die mij erg deden denken aan Dark Cloud 2. Je bezoekt tijdens het avontuur allerlei planeten die ieder weer op eigen wijze een sfeer weten te creëren met verbluffende graphics. Tijdens het reizen van planeet naar planeet word je vaak getracteerd op filmpjes van het piratenschip dat door de ruimte vaart... ik bedoel zweeft. Stiekem vind ik het dan toch weer adembenemend wat developers allemaal nog voor elkaar krijgen qua FMV\'s op één zo\'n disc!

De muziek in het spel is op iedere planeet weer anders en levert zo op eigen manier een bijdrage aan de sfeer. Toch kan ik niet zeggen dat de muziek erg verbluffend is, maar dat hoeft dan ook niet echt in een spel waar het vooral om het verhaal en de gameplay draait.
De voice-acting zit prima in elkaar, alleen een minpunt is dat de personages ook nog blijven praten als je gewoon rondloopt. Dit houdt in dat Jaster zich bijvoorbeeld hardop dingen afvraagt zoals; \"Why are there beasts everywhere?\" en \"Are we going the right way?\". Deze zinnetjes zijn per planeet wel anders maar worden ontzettend vaak herhaald en dit kan af en toe zeer irritant worden. Gelukkig is dit wel uit te zetten bij de algemene instellingen van het spel.