Heavenly Sword
De game begint aan het einde van het verhaal en na de introscène hoor je Nariko, de hoofdpersoon in het verhaal, praten tegen iets of iemand. Ze begint te vertellen over de gebeurtenissen van vijf dagen geleden. Hier begint het verhaal van de game en vanaf nu ben jij Nariko. Zonder al te veel van het verhaal te verklappen komt het erop neer dat jouw clan overvallen wordt en badguys jouw vader hebben ontvoerd. Aangezien je in je eentje niet sterk genoeg bent om alles en iedereen te overwinnen gebruik je het Hemelse Zwaard. Hiermee teken je echter wel je eigen doodsvonnis aangezien het zwaard alleen gebruikt kan worden door Goddelijke wezens, en niet door mensen. De sterfelijken zullen langzaam doodgaan bij het gebruik van dit zwaard en dit geldt ook voor Nariko.
Je begint de game achteraan in het verhaal waarna je terugspringt naar het begin van de gebeurtenissen. Vanaf dat moment doorloop je het verhaal chronologisch totdat je op het punt komt waar de game begon. Het is aan jou om je volk te redden van de gemenerik Bohan.
Tijdens het spel zul je regelmatig een stuk spelen waarna er weer een deel van het verhaal verteld wordt. Deze cutscenes zijn erg filmisch opgezet en je merkt duidelijk dat Andy Serkis (Gollum, King Kong) aan de game meegewerkt heeft. Het acteertalent in de filmpjes is erg hoog en ook de stemmen van de personages zijn geloofwaardig. Opmerkelijk feitje is dat Heavenly Sword in wel 11 talen te spelen is, waaronder Nederlands. Nariko wordt dan ingesproken door Birgit Schuurmans en hoewel ze dit goed doet zullen de meeste gamers toch in het Engels spelen, al dan niet met Nederlandse ondertiteling.
Een ander element waaraan je merkt dat de game filmisch is opgezet is dat je regelmatig switcht tussen Nariko en haar enigszins vreemde zusje Kai. Beiden spelen een belangrijke rol in het verhaal en menig maal speel je de een om de ander te redden. Sommige stukken van de game spelen zich ook simultaan af, Nariko is dan bijvoorbeeld bezig om badguys in elkaar te hakken terwijl Kai bezig is om een doorgang te zoeken zodat ze kunnen ontsnappen.
De overgangen tussen de verschillende scenes gebeuren door middel van het tonen van de twee scenes tegelijk, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de serie 24.