Pokémon Diamond & Pearl

Steven (Steeven)
Pokémon Diamond & Pearl zijn vrijwel identiek aan alle voorgangers. Einde review? Nee, er zijn toch wel wat nieuwe features toegevoegd, maar het begint en eindigt hetzelfde. Jongen zit op zijn slaapkamer, gaat naar beneden, praat met zijn moeder, komt buiten zijn vriend/concurrent tegen, loopt tegen een professor aan en krijgt zijn eerste Pokémon, verzamelt alle Gym Badges, verslaat de Elite Four en is kampioen. The End.

De Pokémon
Goed, de opbouw van het spel is dus ongewijzigd. Dit keer zul je het alleen (weer) met gloednieuwe Pokémon moeten doen. Dat betekent dat je een vrij nieuw team moet samenstellen met beesten waar je, ondanks het spelen van de vorige spellen, vrij weinig vanaf weet. Je kunt dan uiteraard gidsen op internet raadplegen, maar het is veel leuker om zelf uit te vinden wat wel en wat niet binnen je team past. Ik heb bijvoorbeeld een bepaalde Pokémon tot level 45 getraind tot ik besefte dat \'ie maar beter gedumpt kon worden.

Het doel is uiteraard een onverslaanbaar team van zes Pokémon samen te stellen. Aangezien elke Pokémon van een bepaald type is (water, vuur, ijzer, etc.) en het ene type meer effectief is tegen een ander type, is het niet verstandig je hele team vol te stoppen met Pokémon van dezelfde soort. Tegen de tijd dat ik de Elite Four tegen ben gekomen, had ik eigenlijk maar drie Pokémon op zak, maar de Elite Four kregen wel een pak op hun broek. Het hele spel door word je op de proef gesteld door trainers en wilde Pokémon. Door hen te verslaan krijgen je Pokémon ervaringspunten, stijgen ze in levels en leren nieuwe moves, of evolueren zelfs.

Om een leuk team te verkrijgen zul je eerst Pokémon moeten vangen. Dit kun je doen met een heel scala aan Pokémon-ballen. Naast de bekende rood-witte ball, de \'great\' ball, de \'ultra\' ball en de \'master\' ball zijn er een paar nieuwe bijgekomen. Je hebt bijvoorbeeld de \'timer\' ball. Als een gevecht om een bepaalde Pokémon te vangen erg lang duurt kun je deze bal inzetten, want dat geeft je extra kans deze Pokémon te vangen. Ook is er een \'dusk\' ball, die je het beste kunt gebruiken in grotten. De \'repeat\' ball zou je moeten gebruiken bij Pokémon die je eerder hebt gevangen en de \'heal\' ball geneest de gevangen Pokémon direct. Een leuk detail tijdens de gevechten is dat zodra jouw Pokéballs gegooid worden, je aan de Pokéball kunt zien waarmee de Pokémon is gevangen. Je kunt trouwens ook tekenen op de ballen via het touch screen.

Besturing
Het touch screen biedt een hoop simpele mogelijkheden in Pokémon Diamond & Pearl. In het spel vertaalt het touch screen zich als een Pokétch, een soort high-tech apparaatje waarmee je allerlei zaken in de gaten kunt houden. Naarmate het spel vordert komen er steeds nieuwe features bij. Eén van die functies is het laten zien van de tijd. Maar meer interessante functies zijn de volgende. Je kunt Pokémon dumpen op een boerderij waar de mensen daar je Pokémon trainen. Via de Pokétch kun je meteen kijken hoe het er voor staat met deze Pokémon. Je hoeft dus niet helemaal naar die boerderij te reizen om het zelf te zien. Je kunt de Pokétch ook als een rekenmachine gebruiken, als memo blaadje, als verborgen item zoeker, als Pokémon-zoeker, en nog veel meer.

Het touch screen is ook handig tijdens de gevechten. Met een simpele aanraking van het pennetje kies je een aanval of graai je in je tas voor een potion. Als je dit niet prettig vindt/lijkt dan kun je het spel ook gewoon op de \'ouderwetse\' manier spelen.

Sinnoh
De wereld van Sinnoh is net zo lineair als de werelden die in eerdere Pokémon-games te bezoeken waren. Er zijn verschillende dorpjes en stadjes aan elkaar verbonden via een wegennet. Op die wegen kom je trainers en wilde Pokémon tegen. Sommige routes zijn geblokkeerd omdat je daar pas mag komen als je een bepaalde move hebt geleerd of een bepaalde Gym Badge hebt gehaald. Je zult de omgevingen zorgvuldig uit moeten kammen om bonussen te vinden. Er liggen talloze items verspreid in alle hoeken en gaten van Sinnoh en veel van die items zijn zeker de moeite waard. Denk hierbij aan sterke aanvallen die je je Pokémon kunt leren. Het aantrekkelijke van de werelden in de Pokémon-games is de overzichtelijkheid. Je hebt nooit het gevoel dat je verdwaald raakt en ook heb je nooit het gevoel dat je bang bent iets over het hoofd te zien.

Toch is er wel een puntje van kritiek op het spelverloop. Naast het feit dat het vrij lineair en simpel is, is het ook nog eens traag. Als je met NPC\'s praat verschijnt de tekst vrij langzaam, zelfs als je de tekstsnelheid op \'fast\' zet. Verder hadden de gevechten wel wat sneller gemogen. Nu moet je eerst wachten op het introdeuntje van een gevecht, dan springt jouw Pokémon uit zijn of haar bal, dan komt die van de tegenstander, die maakt nog een beweging en een geluid en dan pas komen de aanvallen boven tafel. Dit leidt ertoe dat je na vele uren spelen trainers liever uit de weg gaat en je een jaarvoorraad aan repel (schrikt wilde Pokémon af zodat je ongehinderd in hoog gras e.d. kunt lopen) meeneemt om wilde Pokémon te vermijden. Alles voor de snelheid!

Online
Een logische implementatie zijn de online mogelijkheden via Nintendo WiFi. Dit keer kun je via het internet ruilen met anderen om zo alle Pokémon te vangen. Gelukkig werkt dit ook nog eens heel simpel. Je kunt je eigen Pokémon die je wilt ruilen beschikbaar stellen en je kunt aangeven wat voor Pokémon je er voor terug wilt. Het zou dan zomaar eens kunnen gebeuren dat er iemand aan de andere kant van de wereld net op jouw aanbod stuit en akkoord gaat met de ruil. Je hoeft hiervoor niet het spel aan te hebben staan; het kan op elk moment gebeuren. Er zit alleen een groot nadeel aan dit systeem, want je kunt alleen Pokémon zoeken die je hebt gezien in het spel. Als je dus alleen Pokémon Diamond of Pearl in het bezit hebt, kun je bijvoorbeeld geen Squirtle of Charmander zoeken, want die komen niet in het spel voor. Voor dat soort Pokémon ben je afhankelijk van vrienden die wel eerdere delen in het bezit hebben en hun Pokémon hebben overgezet naar dit nieuwste deel. Als je geen vrienden hebt kun je altijd nog via forums op internet verzoeken doen, maar toch had het makkelijker geweest als je gewoon elke Pokémon op kon zoeken. Er zijn namelijk ook een aantal stuks die alleen bij speciale Nintendo events te verkrijgen waren en ik zie een volwassen iemand niet snel in de rij staan daar om een bepaalde Pokémon in ontvangst te nemen...

Naast het online ruilen zijn er meer dingen te doen via Nintendo WiFi. Je kunt namelijk ook online tegen elkaar vechten. Dit kan tegen willekeurige mensen, maar ook tegen vrienden. Als je tegen willekeurige mensen speelt loop je nog weleens de kans dat je tegenover Pokémon staat van level 100, terwijl jij dacht dat level 70 wel hoog genoeg was.