Hot Brain

koei

Het trainen van je hersenen is hot! Na de Brain Training games van Dr. Kawashima zijn er een aantal soortgelijke games op de handhelds verschenen. Hot Brain is de nieuwste game in de familie. In deze game draait het niet om je hersenleeftijd, maar om de temperatuur van je hersenen. Hoe hoger deze temperatuur, des te beter ze gebruikt worden en dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait natuurlijk.

Waar Brain Training het puur van de puzzels moet hebben en er nogal saai uit ziet, gooit Hot Brain het over een andere boeg. Ook hier een professor die alle spelletjes begeleidt, maar deze keer een kleurrijke professor die vooral grappige opmerkingen probeert te maken afgewisseld door hersenfeitjes. Ook de spelletjes zelf zijn door het kleurgebruik een stuk vrolijker

De spelletjes zijn verdeeld over vijf thema\'s. In logic moet je logische vraagstukken beantwoorden zoals bijvoorbeeld het afmaken van een reeks en het berekenen van het eindpunt van een route. Bij memory draait alles om het onthouden van dingen zoals volgordes en wat er allemaal in een plaatje staat. Math is het ouderwetse hoofdrekenen bekend van de basisschool. Hierbij vind je sommen waarbij je het juiste rekenteken moet kiezen, zoals ook in Brain Training, maar ook vragen waarbij je kleine sommetjes moet oplossen en de antwoorden moet selecteren van laag naar hoog. Concentration gaat niet echt om concentreren, zoals je misschien door de naam gedacht zou hebben, maar is eigenlijk logic 2. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het samenvoegen van twee figuren, of juist het ondersplitsen van één figuur in meerdere blokken. Tot zover zijn alle spelletjes best vermakelijk en prima te doen, maar de spelletjes van het laatste thema zijn een stuk pittiger. Het thema van deze spelletjes is namelijk taal, en dan helaas geen Nederlandse, maar Engelse taal. Eén van de spelletjes is bijvoorbeeld het rijmen van een afbeelding met een van de gegeven woorden. Klinkt niet zo moeilijk, maar als je geen flauw idee hebt wat het Engelse woord voor boei is dan wordt het een stuk pittiger. Gelukkig zit er ook een alfabetspelletje bij, waarbij de taal niet zoveel uit maakt en welke je score nog een beetje omhoog kan krikken.

Elk thema heeft drie spelletjes, die elk weer gespeeld kunnen worden in drie verschillende moeilijkheidsgraden. Deze spelletjes kunnen los gespeeld worden, of in een test. In de test krijg je van alle vijf de thema\'s één spel waarna je gemiddelde hersentemperatuur gemeten wordt. Helaas kun je de spelletjes hierbij niet zelf kiezen, waardoor de taalspelletjes vaak je gemiddelde nogal omlaag halen. Daarnaast is de maximale hersentemperatuur redelijk makkelijk te behalen. Waar je in Brain Training start met een hersenleeftijd van rond de veertig en je gaanderweg verbetering ziet, kun je in Hot Brain zonder problemen al direct de maximale score van 55 graden halen op sommige onderdelen. Echte uitdaging zit er daardoor niet in het spel want er is geen highscore die je continu wil proberen te verbeteren.

Dit is eigenlijk het grote probleem van Hot Brain, waar je in Brain Training door blijft spelen om beter te worden en de spelletjes zelf ook steeds uitdagender worden, lijkt dit in Hot Brain niet het geval te zijn. Na een aantal keer spelen heb je alle spelletjes wel weer gehad en verdwijnt het spel weer even in een lade om er na een tijdje weer uit te komen om weer alles een keertje te spelen om vervolgens weer een tijd in de la te verdwijnen.

Waar de DS een groot voordeel heeft vanwege de twee schermen waarvan één touchscreen, moet de PSP het doen met een enkel groter scherm. Het kiezen voor één van de antwoordmogelijkheden gebeurd door het drukken op de aangegeven knop, maar dit is natuurlijk minder intuïtief dan de touch screen-besturing van de DS. Desondanks is het spel ook best goed te besturen met knoppen, maar touch screen-besturing zou het net even afmaken.