Kirby Mouse Attack

Niels (Boris-The-Blade)
Kirby
Kirby\'s slagroom- en aardbeientaartje is gestolen, dat kan de kleine bolle roze klont natuurlijk niet over zijn kant laten gaan. Eerst verdenkt hij aartsvijand koning Dedede ervan, maar deze blijkt, na een beat-down van Kirby, onschuldig te zijn. Onze roze vriend zoekt verder en komt er achter dat de Squeaks, een bende vuige muizen en ratten, zijn snack hebben gejat en gaat hen achterna. Dit is het verhaal in een notendop, waarbij je jezelf kunt afvragen of de ontwikkelaars langer dan een dag over het bedenken hebben gedaan.

Wel!
Het verhaal heeft dus weinig om het lijf, maar wat valt er ook te vertellen over een roze alleseter die kan vliegen door lucht in te ademen en letterlijk in dromenland leeft. Door levels heen sjokken, vijanden opeten en hun kracht overnemen is waar het om draait bij Kirby, het achterliggende verhaal is slechts een excuus om dit te doen, vrij standaard dus. Al lijkt de game bij nadere inspectie toch af te wijken van de gemiddelde platformer. Dit genre is vaak vrij lineair, waarbij het de bedoeling steeds moeilijker wordende levels te halen, eindbazen te verslaan en onderweg misschien muntjes of iets dergelijks te verzamelen voor een extra leven. Uiteindelijk heb je het spel voltooid als je de allerlaatste eindbaas hebt overwonnen en daarmee is de game klaar. In Kirby lijkt het belangrijker om allerlei extra\'s te verzamelen dan om de laatste baas te verslaan. De levels zijn niet moeilijk en hoogstens bij een eindbaas wordt het af en toe een beetje lastig. Als je zou willen knal je door het spel heen binnen een dag. De lol zit hem dan ook niet in het halen van levels, maar in het verzamelen van de schatten die in elke wereld liggen. Er zijn in totaal 120 grote en kleine schatkisten verborgen in het spel, in de meeste gevallen drie per level. De uitdaging zit in het verzamelen van deze schatten die je vaak te pakken kunt krijgen door snel te reageren, goed te zoeken of de juiste kracht op de juiste plek te gebruiken. De inhoud van de kistjes is meestal een verzamelobject voor de Kirby fetisjist, zoals een deuntje uit het spel, een onderdeel van plaatje of een spuitbus met een ander kleurtje voor Kirby. Daarnaast zijn er ook dingen te vinden die daadwerkelijk nuttig zijn, zo zijn er stukken hart die je energiebalk vergroten, nieuwe moves voor kirby en schatten die geheime gebieden ontsluiten.

De game zit verder goed in elkaar, de graphics zijn mooi afgewerkt met vloeiende animaties voor Kirby en zijn tegenstanders en omgevingen met mooie volle kleuren. De ontwikkelaar verdient ook een pluim voor het geluid, want hier is echt aandacht aan besteed met zesendertig verschillende tunes die allemaal perfect bij het level of het moment passen. Het komt vaak voor dat DS spellen slechts drie monotone deuntjes hebben of iets in die richting, maar de liefhebber van computerspelmuziek kan hier echt zijn hart ophalen. Sowieso lijkt het alsof de makers van het spel veel aandacht aan detail hebben besteed en wisten waar ze mee bezig waren. Aangezien het spel zo goed in elkaar zit speelt het heel het gewoon erg fijn. Bugs ben ik niet tegengekomen en de puzzeltjes of de momenten dat je met een schatkist moet vluchten voor de squeaks zijn wel (een beetje) uitdagend, maar nooit frustrerend.

Niet?
Helaas is het niet allemaal roze geur en taartfestijn, want de pluspunten worden behoorlijk overschaduwd door het gebrek aan originaliteit en de korte speelduur. De game brengt gewoon weinig nieuws voor mensen die vaker platformspellen kopen. Het is gewoon meer van hetzelfde, beestjes opzuigen en levels doorlopen. Dat er een paar nieuwe vaardigheden tussen zitten die Kirby kan verkrijgen maakt daarbij weinig uit. De tijd dat je met de game bezig zult zijn is ook bedroevend. Met een beetje pech heb je de eindbaas verslagen en bijna het hele spel doorlopen tijdens een lange treinreis. Langer dan acht uur zul je er in ieder geval niet over doen en het verzamelen van de schatten rekt deze speelduur hoogstens een paar uur. De mini-games die er in het spel zitten zijn ook slechts vermaak voor een paar minuten, al is het aardig dat deze extra erbij zit. Er valt over te discussiėren of speelduur tegenwoordig nog relevant is, aangezien toppers als Gears of War ook binnen tien uur te voltooien zijn, maar in het geval van Kirby vind ik de acht uur toch wat matig voor de 45 euro die je ervoor betaald.