Carcassonne (Xbox Live Arcade)

Jasper (Fliepke)
Iedereen kent inmiddels Kolonisten van Catan wel, een iets minder bekend bordspel van dezelfde uitgever is Carcassonne. De setting van dit spel zijn de middeleeuwen, waarin jij orde aanbrengt in het niets. Er moeten steden gebouwd worden, wegen worden aangelegd en natuurlijk ook hier en daar een klooster worden gebouwd. Hoe je dit doet is volledig aan jou en je medespelers.

Dit bordspel heeft nu ook de overgang van atomen naar bytes gemaakt en wel op Xbox Live Arcade. Deze digitale versie blijft natuurlijk trouw aan de fysieke versie, dus ik zal het spel even kort uitleggen voor wie het niet kent. Het speelbord van Carcassonne begint met een klein tegeltje en iedere beurt pakt een speler blind een tegeltje van de stapel en probeert dit aan de eerder geplaatste tegeltjes te leggen. De grenzen van deze tegeltjes moeten echter wel passen. Een weiland aan een weiland, een stuk stad aan een stuk stad, etc. Naast het plaatsen van een tegeltje mag je ook een “horige” plaatsen in dezelfde beurt. Dit zijn mannetjes waarmee je een stad, stuk weiland, klooster of weg claimt. De voorwaarde voor het plaatsen van een horige is wel dat er geen horige geplaatst mag worden op iets dat al geclaimd is. Als je bijvoorbeeld een stuk weg aan een weg legt die al geclaimd is door een andere speler dan mag je zelf geen “horige” op deze weg plaatsen. Het doel is vervolgens om de steden, kloosters en wegen af te maken, waardoor je punten krijgt. Dit is geen golf, dus wie de meeste punten heeft op het eind wint het spel.

Het grote voordeel van de digitale Carcassonne is natuurlijk dat je niet hoeft te zoeken naar de doos en ook geen rommel maakt. Er zijn echter nog meer voordelen. In plaats van grabbelen in de stapel tegeltjes kiest de computer willekeurig een tegeltje voor jou en vertelt hij jou ook nog even waar je deze kunt aanleggen. Dit zorgt voor een veel sneller spelverloop, omdat dit meedenken vooral de beginnende speler een hoop tijd scheelt. Ook het plaatsen van tegels gaat erg simpel en vloeiend. Het bedieningsgemak van deze game ligt erg hoog, dus ook je moeder zal snel uit de voeten kunnen met deze game.

Heb je geen vrienden, dan heeft de digitale versie nog een groot voordeel. Je kunt namelijk tegen de computer spelen. Hierbij is het natuurlijk van belang dat de moeilijkheidsgraad goed in balans is en hier hebben de makers een puike klus afgeleverd. Om het te leren is de Easy mode zeker geschikt, Medium/Hard voor als je even wilt ontspannen op de bank en Expert als je het niet erg vindt om te verliezen van de computer en je brein even wilt breken. Het is alleen zo jammer dat als je wint je alleen maar je scherm kunt uitlachen.

Gelukkig is er dus Xbox Live en Carcassonne biedt daar natuurlijk ondersteuning voor. Je hebt de optie om ranked matches te doen en player matches. Dit werkt eigenlijk als een zonnetje, al voel je soms enige vertraging als de verbinding met de andere spelers niet helemaal goed is. Tikkeltje storend, maar het zal je nooit echt in de weg staan van de overwinning. Het is wel zonde dat als je wint je alsnog tegen je scherm aan het lachen bent. In de potjes die ik heb gespeeld waren mijn tegenspelers namelijk niet echt spraakzaam.

Een groot irritatiepunt bij deze game is toch wel de muziek die erbij zit. Het middeleeuwse deuntje dat zich blijft herhalen gaat je op een gegeven moment echt zwaar vervelen, zorg er dus voor dat je muziek op je 360 hebt staan of op een computer op je netwerk. Het oog wil natuurlijk ook wat, maar daarvoor moet je niet bij Carcassonne zijn. Het is allemaal uiterst functioneel en trouw aan de echte versie, maar mooi is het niet. De lettertjes in beeld zijn soms wat priegelig op een gewone TV, maar omdat je geen verhalen hoeft te volgen wen je hier wel aan.