Armored Core 4

J (SocialDisorder)
Gevechtsrobots hebben altijd wel een plek gehad in de moderne cultuur, van Transformers tot Gundam Wing. Vooral Japanners zijn er dol op, het is dan ook niet gek dat de meeste games en series met gigantische robots die met elkaar op de vuist gaan uit het land van de rijzende zon komen. Zo ook de Armored Core serie, die inmiddels aan z\'n vierde deel toe is.

Amored Core 4 draait om een bloedige revolutie. Zes bedrijven hebben de handen ineen geslagen en besluiten de regering af te zetten. Op deze manier willen ze alle macht naar zich toe trekken, en het land in anarchie onderdompelen. Dit alles met behulp van enorme mechs genaamd Armored Cores. De mensen die deze gigantische robots besturen heten mech-piloten. In Amored Core 4 speel je een mech-piloot in dienst van de enige organisatie die weigert mee te doen met deze coup d\'etat: de Ravens.
De Ravens weigeren niet alleen deel te nemen aan deze revolutie, ze proberen hem zelfs te stoppen. Natuurlijk zeggen de andere zes bedrijven dan niet \"owh wat jammer, nou dan houden wij er ook maar mee op!\", dat zou een erg saaie game opleveren. Nee, in plaats daarvan wordt de strijd snoeihard aangebonden en zullen geen van de partijen opgeven zolang er nog een Armored Core van hun in het veld rondloopt en enigzins kan vechten. Dat vechten gebeurt vrijwel letterlijk overal. Van grote uitgestrekte woestijnen tot bijna claustrofobisch kleine fabriekshallen, en van ondergrondse tunnelstelsels tot verlaten steden.

De Armored Cores waarin je die gevechten zult leveren zijn gigantisch groot. Dat formaat stelt echter niets voor als ze in de game niet groot lijken en voelen. De ontwikkelaars hebben deze valkuil echter weten te ontwijken: elke mech voelt aan als een vijf meter hoge gevechtsmachine. Elke mech voelt bovendien uniek aan. Je kan namelijk aan het begin uit zes basis-Cores kiezen, die je later kan customizen met onderdelen die je kan vrijspelen door missies succesvol af te sluiten.
Dat customizen is meer dan alleen een grafische make-over; je kan als je wilt de complete speelstijl van je robot aanpassen. Door zwaardere onderdelen op je Armored Core te monteren zal hij minder snel worden. Dit heeft ook invloed op de keuze van je wapens, aangezien hand-tegen-hand-gevechten lichte Cores nu eenmaal beter liggen dan zware, die zich beter kunnen toeleggen op het vanaf een afstandje bombarderen van de vijand. Het mooie is dat de keuze licht/zwaar totaal niet zwart-wit is, maar dat je zelf helemaal vrij bent om je mech zo licht of zo zwaar te maken als je zelf wilt.

Daarnaast is er nog een keuze die je moet maken als piloot zijnde. Er zijn namelijk twee typen wapens: energy-weapons en ammo-weapons. Energy-weapons verbruiken energie van de Armored Core. Die energie wordt door de Armored Core zelf ook geproduceerd, dus je hebt in feite oneindig veel munitie in huis. Nadeel is wel dat ook je booster gebruik maakt van diezelfde poel energie, en je dus tijdelijk droog kan komen te staan als je teveel geboost en geschoten hebt.
Ammo-weapons maken gebruik van conventionele ballistische munitie. Dit houdt in dat je je energie-voorraad dus volledig aan boosts op kan maken, zonder je zorgen te maken dat dat ten koste gaat van je verdedigingsmiddelen. Nadeel is dan wel weer dat munitie de nare eigenschap heeft dat het op raakt.

Daarna moet je bepalen wat voor wapens je meeneemt. Grofweg zijn er drie soorten: lange-afstand, korte-afstand en hand-tegen-hand. Armored Cores kunnen met vijf verschillende wapensystemen uitgerust worden, door twee wapens op elke arm te monteren en de vijfde op de schouder te plaatsen. Schouderwapens zijn vrjwel allemaal lange-afstands wapens die veel schade zonder veel nauwkeurigheid doen.
Tot slot is er ook nog de keuze voor verdedigingsmiddelen. Zo kun je allerlei gadgets op je schouder laten monteren in plaats van een wapen om zo een klein voordeel te creëren. Voorbeelden zijn een radar-jammer of een extra generator voor energie. Maar elke onderdeel dat je gebruikt om je Core mee op te bouwen bevat kenmerken die hem meer of minder geschikt maken voor jouw idee van hoe een mech er uit moet zien en, belangrijker nog, wat hij moet kunnen. Zo zullen sommige delen betere verdediging bieden tegen energy-weapons, maar totaal geen tegen ammo-weapons, of vice versa. Bepaalde items zullen misschien meer energie leveren, terwijl andere items weer een balans tussen ammo- en energy-weapons bieden.

Het aantal onderdelen dat je kan unlocken en kopen is enorm, waardoor het aantal mogelijke combinaties zo verschrikkelijk groot is, wat weer leidt tot een werkelijk unieke Armored Core. Als je Core eenmaal de onderdelen bevat die jij wilt, kun je hem daarna in de door jou gewenste kleuren verven en ook zelf graphics samenstellen, die dan weer in elk gewenst formaat op elk gewenst onderdeel van je mech geplakt kunnen worden.

Je begrijpt, het tunen van je Armored Core is meer dan alleen een beetje het uiterlijk aanpassen zodat hij er stoer en blits uitziet. Elke beslissing die je neemt heeft consequenties op het slagveld, wat er voor zorgt dat je best wat tijd kwijt bent aan het afstellen van je Core zodat hij precies op jouw speelstijl aansluit. Gelukkig hoef je de Core niet tijdens missies uit te proberen, een verkeerde beslissing kan daar fataal en dus duur zijn. Je set-up kan je in een Virtual Reality-gevecht uitproberen, waar kogels niet echt pijn doen.
Zoals ik al zei, reparaties zijn duur. Je verdient met elke missie geld, wat je kunt gebruiken voor nieuwe onderdelen of de reparatie van je huidige Core. Ook hier ligt weer een beslissing die je als speler moet maken, waar nog eens een gok bij komt kijken ook. Zo kun je je mech repareren, met het risico dat je te licht bewapend de volgende missie in stapt, of je kunt de reparaties laten varen om die nieuwe gun te kopen, waardoor je half brakke robot in de volgende missie totaal kapot geschoten kan worden. Of je bewaart je geld, want in de volgende missie zou je wellicht een nog grotere, stoerdere en zwaardere raketlanceerder kunnen unlocken.
Als je eenmaal al die beslissingen hebt gemaakt, kun je aan de slag op het slagveld.