WarTech: Senko no Ronde

Roy
WarTech: Senko no Ronde is een game van G.Rev, een Japanse arcade-developer die onder meer Under Defeat voor de Dreamcast uitbracht. Deze game scoorde erg goed op FOK!games en WarTech heeft dus potentie. Maar WarTech is geen standaard top-down shooter, het is iets anders. Om te kijken wat het precies is gaan we eerst de titel eens ontleden.

WarTech: Senko no Ronde, een game met een half Westerse, half Japanse naam. WarTech slaat natuurlijk op technologie gebruikt in oorlogen en Senko no Ronde slaat op de gebruikte machines. Het vertaalt ongeveer naar \'dansende draaidingen\'. De gehele titel komt dan neer op het voeren van oorlog in een oorlogsmachine die draait en danst. Juist. Nu weten we nog niets. Misschien dat het achtergrondverhaal wat meer duidelijkheid kan geven.

Lang, lang geleden werd er een meisje geboren, Fortana. Dit meisje huilde en huilde en hield niet op. Alle mensen werden gillend gek en vertrokken van de planeet aarde weg, Fortana alleen achterlatend. Uiteraard stopte Fortana nu helemaal niet meer met huilen en ze huilde totdat ze haar laatste adem uitblies. De mensen keerden terug en dit was de start van de Nieuwe Wereld.

Goed. Dit biedt ook totaaaal geen duidelijkheid. Tijd om de game dan maar gewoon op te starten en te kijken wat de bedoeling is. Zodra het spel opgestart is en het wazige verhaal verteld is kom je in het game-menu. Hier staan de opties Story, Score Attack, Versus, Xbox Live, Training, Extra en Options. De opties spreken allemaal voor zich dus zullen niet verder uitgelegd worden, alleen Extra verdient wat aandacht. Er zit namelijk een complete encyclopedie in die achtergrond informatie biedt over het verhaal en de personages. Hierdoor krijg je bijna een complete geschiedenisles van de wereld van WarTech. Je kunt onder andere de motieven van de personages hierin vinden en hun eigen verhaal.

Het persoonlijke verhaal van de personages wordt ook tijdens de story mode zelf verder uitgewerkt door middel van dialogen tussen jou en de tegenstander. Deze dialogen zijn in het Japans. De game komt over als een soort anime dankzij de grafische stijl en art en de Japanse stemmen dragen hier qua sfeer zeker aan bij. De feeling van de game heeft overigens ook wel wat weg van een andere vage game, P.N. 03 op de GameCube. Gameplaygewijs is dit echter een totaal andere game, ja, we zijn eindelijk aangekomen bij het gedeelte waar uitgelegd gaat worden wat voor game Senko no Ronde nu is!