Tomb Raider: Anniversary

Mark (Strolie75)
Het is tegenwoordig nauwelijks meer voor te stellen wat voor impact Tomb Raider had toen dit spel in 1996 verscheen op de Sony PlayStation en de PC. Mensen waren nog maar net gewend aan een 3D-games, en de cartoonachtige graphics van Mario 64 waren de benchmark. Toen uitgever Eidos met Tomb Raider kwam aanzetten, een realistische game waarin je in de schoenen van een vrouwelijke Indiana Jones kon kruipen, viel dus menige mond van verbazing open. Het duurde niet lang tot hoofdrolspeelster Lara Croft zich kon scharen naast andere iconen uit de gameswereld als Mario en Sonic

Sinds het eerste deel heeft Eidos Lara echter behandeld als een melkkoe. Tomb Raider II was nog wel leuk om te spelen, maar de delen die gedurende de 10 jaar daarna verschenen waren middelmatig of ronduit slecht. Het keerpunt kwam vorig jaar, toen Tomb Raider weer nieuw leven werd ingeblazen. Eidos verving ontwikkelaar Core Design door Crystal Dynamics (o.a. bekend van Legacy of Kain) en Toby Gard, de oorspronkelijke bedenker van Tomb Raider werd als consultant ingehuurd. Het resultaat, Tomb Raider: Legend werd zoewel door critici als gamers positief ontvangen. Toch klaagden veel mensen, incluis deze reviewer, dat dit spel het niveau van de klassieke Tomb Raider niet haalde. Veel gehoorde klachten waren dat Tomb Raider: Legend te lineair was, de puzzels te simpel waren en vuurgevechten en motorrijden te nadrukkelijk aanwezig waren.

Eidos lijkt dit gemopper te hebben gehoord, en komt nu met Tomb Raider Anniversary: een remake van het eerste deel. Voorlopig alleen op de PS2 en PC, maar in de toekomst zullen nog versies voor de Wii en de Xbox 360 volgen. Centrale vraag is of dit deel wel weer het oude \'Tomb Raider-gevoel\' weet op te wekken, dat gevoel van bewondering dat je de eerste keer had toen je Tomb Raider speelde.