Halo 2 multiplayer

Morthill
In mei testte Retuobak uitgebreid de single-player van Bungies uiterst succesvolle first person shooter Halo 2 voor de PC. Hij was hier niet zo positief over als Kepler destijds bij de Xbox-versie, vanwege de inmiddels slechte graphics en achterhaalde gameplay. Omdat Microsoft toentertijd veel problemen had met de servers en het Live netwerk kon hij de multiplayer niet testen. Inmiddels zijn deze dingen al een tijdje op orde en is het dus het moment om te kijken of de multiplayer het spel nog wat beter maakt dan het was.

Halo 2 kent verschillende multiplayer modi. Je hebt Slayer, Capture the Flag, Assault, King of the Hill, Oddball, Juggernaut en Territories. Voor de wat bekendere modes hier nog even een korte uitleg: Slayer is een andere naam voor Death Match. Ga in een team of solo en schiet je tegenstanders neer voor punten. De speler of het team met de meeste punten wint. Capture the Flag draait om, wat de naam al zegt, het veroveren van de vlag. Pak de vlag van het team waartegen je speelt en breng deze je eigen basis binnen voor een punt. Het team dat de ingestelde score haalt, wint. In King of the Hill is het de bedoeling om een specifiek stuk van het level te bezetten. Het team of de speler die het eerst de ingestelde tijdslimiet haalt wint.

Assault is een niet erg nieuwe gameplay optie, maar eentje die bij sommige gamers nog wel eens aan de aandacht ontsnapt. In Assault zijn er twee teams. Het ene team moet de basis van de ander opblazen en het andere team moet logischerwijs deze basis verdedigen. Om de basis te vernietigen moet het aanvallende team een bom naar binnen brengen en deze op scherp stellen. Klinkt vrij eenvoudig? Niet helemaal. Ten eerste kan de persoon met de bom niet schieten en ten tweede zijn de bases meestal vrij goed dichtgetimmerd, waardoor je er niet zomaar als team naar binnen kan stormen.

Deze speelmanier is erg tof en wat mij betreft ook gelijk één van de leukste. Zeker als je in teams speelt die stevig aan elkaar gewaagd zijn kan zo\'n ronde ook verdomd lang duren. Er zit een tijdlimiet op het spel en als die om is wissel je van team. Zo kan het soms flink wat rondjes duren voordat een team een punt scoort en als je er dan drie moet hebben... Assault is een lekkere uitdaging en zorgt dat je goed in teamverband zal moeten spelen om de overwinning binnen te halen en dat is toch één van de basisconcepten van multiplayer.

Oddball is een veel meer individuele tak van de multiplayer. In deze modus ligt er een bal in het level en deze moet je te pakken zien te krijgen. Eenmaal in bezit van de bal moet je zorgen dat je er zolang mogelijk van in bezit blijft. De persoon die de bal het langst bezit wint. Als je eenmaal in het bezit bent van de bal kun je geen wapens meer afvuren, maar op elk moment kun je de bal laten vallen om je te verdedigen. Net als elke mode kent ook deze een aantal variaties en ook een team-multiplayer, al vind ik persoonlijk deze laatste wat minder interessant. Het haalt namelijk een beetje de spanning weg van het rondrennen met een schedel in je handen, terwijl je elk moment neergeknald kan worden en je je niet direct kan verdedigen.

Juggernaut is een variant op de Slayer-mode. Hierin is een speler de Juggernaut. Deze speler is de enige die punten kan scoren door het afmaken van tegenstanders. De speler die de Juggernaut om het leven brengt wordt de nieuwe Juggernaut. Deze mode is vrij individualistisch, maar niet helemaal. Je zult namelijk in je eentje proberen de punten te scoren als je Juggernaut bent, maar als je het niet bent neem je het massaal op tegen die ene speler. Goed, wat spervuur waarbij je tegenstanders om het leven komen is natuurlijk prima, maar uiteindelijk wil je er wel punten mee scoren. Zo is deze modus redelijk veelzijdig en best vermakelijk.

De laatste modus die ik nog zal toelichten is Territories. Voor mensen die ervaring hebben met games als Battlefield zal deze modus niks nieuws brengen. Het is namelijk de bedoeling om met je team een aantal locaties te veroveren en deze zo lang mogelijk bezet te houden. Het team dat het eerst cumulatief de ingestelde tijd haalt wint. Omdat de levels dezelfde zijn als elk ander online level heb je niet, zoals in Battlefield, bases die je moet verdedigen. Op een aantal plekken in het level zijn gewoon posities die je kunt veroveren en verdedigen. Vaak op erg strategische plekken, waardoor je wel in teamverband moet werken om ze te veroveren. Zeker een erg leuke modus om te spelen.

Al deze modes hebben ook weer opties die je kunt instellen. Van de wapens waar de spelers mee beginnen tot aan hoe sterk de Juggernaut is en hoeveel vijanden hij heeft. Al deze verschillende opties zorgen ervoor dat er meer dan genoeg te doen is en je je echt niet hoeft te vervelen. Geen moment zul je je ergeren aan de achterhaalde graphics en niet helemaal soepel lopende gameplay. Het is net als op de Xbox weer een heerlijke ervaring.