Dragon Ball Z: Shin Budokai 2 - Another Road

Morthill
Als er een serie is wiens verhaal wel tot op de bodem is uitgemolken is het Dragon Ball Z wel. Al meer dan tien jaar komen er regelmatig games uit gebaseerd op deze animé uit Japan en elke keer volgt de game weer het verhaal van de serie of een van de films. Om het interessant te houden moest daar een keer verandering in komen en dat is ook eindelijk gebeurd. Dragon Ball Z: Shin Budokai 2 - Another Road heeft een volledig nieuwe verhaallijn. De vraag is dan natuurlijk: \"voegt dit nieuwe verhaal iets toe aan de serie?\" Aan het eind van de review heb je het antwoord.

Met Dragon Ball Z: Shin Budokai 2 - Another Road hebben de makers niet alleen gekozen voor een nieuwe verhaallijn, maar ook voor een andere opzet van het spel. Waar je in vorige games vaak een speelbord of een vast liggend verhaal afwerkte, gaat dat nu anders. De game is verdeelt in verschillende hoofdstukken en elk hoofdstuk kent verschillende wegen die je kunt doorlopen. Hoe je dat doet hangt af van je keuzes, de manier waarop je vecht en of je missies haalt. Het einde van elk hoofdstuk ligt welliswaar vast, tenminste, als je naar het volgende hoofdstuk wilt, maar er zijn soms twee of drie manieren om bij dit einde te komen.

Maar eerst het verhaal. Another Road speelt zich af in de alternatieve tijdslijn waarin Androids 17 en 18 de wereld verwoest hebben en alle Z Fighters, op de jonge Trunks na, vernietigd hebben. We komen binnen vier jaar nadat Trunks terug in de tijd is gereisd om in de ons bekende tijdslijn Goku en de anderen te waarschuwen voor het naderend gevaar en met de ontvangen training uiteindelijk ook in zijn eigen wereld de andriods vernietigd heeft (voor de duidelijkheid, de tijd waarin het verhaal zich afspeelt is dus meer richting de 14 jaar nadat de androids in de normale tijdslijn vernietigd zijn). De wereld is langzaamaan weer opgebouwd en alles lijkt goed te gaan, er wordt zelfs een Worlds Martial Arts Tournament gehouden en hier gaat het, zoals wel vaker in de serie, mis. Een vijand die inmiddels in de serie al verslagen is, komt ook opdagen in Trunks zijn wereld. Babidi en Majin Dabura zien het toernooi als de uitgelegen mogelijkheid om genoeg energie te verzamelen om Majin Buu te doen herrijzen en omdat Trunks in zijn eentje zeniet aankan reist hij wederom terug in de tijd om de hulp in te schakelen van Goku en de rest van de Z Fighters.

Volg je het nog een beetje? Hoe dan ook, het verhaal is niet bijster interessant of vernieuwend. Het is namelijk, zoals de titel al zegt, niets meer dan een andere weg om weer alle vijanden tegen te komen. Van de verschillende vormen van Buu tot Janemba en van Broly tot Frieza. Gedurende het verhaal zul je ook met veel van deze characters mogen spelen, iets wat erg leuk is trouwens. Zo kun je ook eens met Majin Buu het gevecht aangaan met Majin Dabura en Majin Vegeta. Toch blijft er een gevoel hangen van \"been there, done that\", want hoe vaak we Buu al niet gezien hebben in de afgelopen jaren, ik ben in ieder geval de tel kwijt.