Calling All Cars

J (SocialDisorder)
De meeste mensen kennen David Jaffe voornamelijk als de bedenker van de God of War-serie. Sommige mensen zullen hem wellicht nog kennen als de geest achter Twisted Metal. De verassing was dan ook groot toen Jaffe aankondigde geen big budget AAA-titels te gaan maken, maar een downloadable game voor het PlayStation Network. Of zijn eerste avontuur in PSN-gaming goed is verlopen kun je deze review lezen.

Het concept achter Calling All Cars is vrij simpel: er loopt een crimineel vrij rond op het speelveld en het is jouw taak om hem met je auto op te pakken en af te leveren bij een boevenwagen, een politiehelikopter of de gevangenis. Dat oppakken is vrij simpel: je rijdt de boef aan waardoor hij in de lucht vliegt, vervolgens vang je hem op in je auto en rij je hem naar één van de hierboven genoemde afleverpunten. Na de aflevering kruipt er ergens op het speelveld een andere crimineel uit de grond, waarop het hele ritueel weer opnieuw begint. Natuurlijk zou het zo te simpel zijn, dus rijden er drie concurrenten rond die hetzelfde doel als jij voor ogen hebben.

Als één van de vier spelers dan de crimineel in z\'n auto heeft zitten, is het aan de anderen om de boef af te pakken. Dat kan door vol op de andere auto in te beuken, maar ook door wapens te gebruiken. Op het veld liggen namelijk power-ups verspreid die je elke keer een willekeurig wapen geven, variërend van een hamer tot een doelzoekende raket. Mocht je een wapen bezitten op het moment dat je de boef in je auto vangt, dan raak je dat wapen direct kwijt en kun je ook geen nieuwe op pakken. Hierdoor ontstaat een echt kat-en-muis-spel dat soms minutenlang kan duren.
Bovendien zijn geen twee auto\'s hetzelfde. Elke auto heeft zijn eigen eigenschappen als accelleratie, topsnelheid en ram-impact. Dat laatste is vooral belangrijk als je boeven wilt afpakken door de anderen te rammen. Sterkere auto\'s zullen een lagere snelheid nodig hebben om de boef af te pakken, terwijl zwakkere auto\'s hun turbo en soms zelfs hun nitro nodig zullen hebben om hetzelfde resultaat te bereiken.

Als je hem eenmaal in je auto hebt, zul je de crimineel af moeten leveren. Daar zijn verschillende manieren voor en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het afleverpunt krijg je daar meer punten voor. Zo is er de simpele drive-through, maar ook afleverpunten waarvoor je een schans moet gebruiken, of een voorbij denderende trein.
Events kunnen zorgen dat een afleverpunt wel of niet beschikbaar is. Zo kan in het sneeuw-level de gevangenis dichtvriezen waardoor je verplicht bent om de crimineel in de boevenwagen af te leveren. Die veranderingen in situaties zijn volstrekt random, en dragen alleen maar bij aan de chaos en hilariteit. Stel je eens voor dat je door de lucht vliegt om drie punten te scoren wanneer net de gevangenis dichtvriest.

De controls van Calling All Cars zijn net zo simpel als het concept. Vergeet eindeloze combinaties van knoppen, de game speelt enorm recht-toe-recht-aan. Hierdoor is het het pick-up-and-play-gehalte van de game verschrikkelijk hoog. De reden hierachter is dat de ontwikkelaars niet alleen de hardcore-gamer wilde aanspreken, maar ook de casual gamer laten zien dat de industrie ze nog niet vergeten is. Een opzet waarin ze meer dan geslaagd zijn.

De graphics en het geluid van Calling All Cars zijn simpel en doeltreffend gehouden. De game wordt volledig in cellshaded graphics gerenderd, wat niet alleen er voor zorgt dat het chaotische speelveld toch opvallend overzichtelijk blijft, maar ook aan het humoristische karakter van de game bijdraagt. Dat karakter wordt ook nog eens versterkt door de commentator die je in plat Iers op de hoogte houdt van de ontwikkelingen op het speelveld. Opmerkingen als \"It\'s a hot potato!\" (als de boef in korte tijd vaak van \'eigenaar\' wisselt) of \"The prison is frozen, take \'im to the paddywagon!\" zijn misschien niet hilarisch, maar zijn precies goed getimed om een glimlach op je gezicht te toveren, mede dankzij het accent.

Het single-player-deel is redelijk teleurstellend te noemen. De AI is voorspelbaar, er zijn te weinig levels en eigenlijk speel je dit deel alleen maar om de verschillende unlockable cars vrij te spelen. Waar bij sommige games de multiplayermodus als een \'last-minute-job\' aanvoelt, is dat bij Calling All Cars in de single-player-modus het geval.
Pas in multiplayer gaat de game echt schitteren. Je kunt zowel online als offline met vier mensen spelen, en zelfs met twee personen op dezelfde console online spelen tegen anderen. Hier merk je dat je constant op je hoede moet zijn en ook dat menselijke tegenstanders altijd net even iets meer hun best doen om je te grazen te nemen. Hoe vaak de boef mij niet afgepakt is vlak voordat ik een drop-off point in reed...

Toch is er nog wel wat aan te merken op de multiplayer. Ook in de multiplayer is het beperkte aantal levels teleurstellend te noemen. Hoewel elke match weer anders is, zou wat variatie in omgeving welkom zijn geweest.

Over het geheel genomen is Calling All Cars een geslaagd project te noemen. Er is nog ruimte voor verbetering, maar het spel is de aanschafprijs van 7,99 euro meer dan waard. Of je nu online of offline multiplayer speelt, Calling All Cars is zo\'n spel dat je puur voor de lol met je vrienden kunt spelen.