Spider-Man 3

Morthill

Comics zijn hot, van zo\'n beetje elke strip en graphic novel wordt momenteel een film en/of game gemaakt. Tussen de lading van films is er een comic-film die er qua populariteit echt uitspringt, Spider-Man. Elk deel weer trok een recordaantal bezoekers en het onlangs verschenen derde deel in de serie heeft inmiddels al bijna $300 miljoen opgebracht en dat in nog geen maand tijd! Geen wonder dus dat elk deel zijn eigen game kreeg. Sinds kort is ook Spider-Man 3 te verkrijgen, een mooie gelegenheid om te zien of de conversie van strip naar film naar game niet te veel heeft afgedaan aan de held die Spider-Man is.

Anders dan wat je zou verwachten is de game niet een directe kopie van de film. Het verhaal gaat wat anders, er zijn flink meer badguys en je hebt veel meer te doen. Het verhaal begint als een gebouw wordt opgeblazen en Spidey tot de redding komt. Je krijgt een korte intro in de besturing van de game (de voice-over hier is erg komisch) en daarna ga je achter de badguy aan. Het eerste level is vrij rechttoe rechtaan en is ook gemaakt om te zorgen dat je leert hoe de besturing van de game in elkaar zit. Eenmaal klaar hiermee is het tijd om Manhattan te gaan verkennen.

Zoals veel mensen wel weten is Manhattan groot, heel groot en je kunt overal naar toe in de game. Treyarch, de ontwikkelaar van de game, heeft de stad redelijk nagemaakt, dat wil zeggen, de landmarks staan waar ze horen te staan en de indeling van het eiland is zoals hij in het echt ook is. Waar je begint is helemaal aan jou. Je kunt lekker rond gaan slingeren en onderweg criminaliteit aanpakken, je kunt mini-games gaan doen of je kunt missies gaan doen. Nu draait de game natuurlijk om de missies, maar de rest verdient ook enige aandacht.

Zoals gezegd kun je dus door de stad slingeren en onderweg wat boeven oppakken. De stad is hiervoor opgedeeld in een aantal zones en deze zones zijn weer verdeeld tussen drie verschillende gangs. Je hebt de Apocalypse, de Arsinic Candy en de Dragon Tail. Terwijl je door Manhattan slingert zul je soms gele stippen op je minimap zien, deze geven aan dat er criminelen bezig zijn en dat je kunt ingrijpen. Willekeurige criminaliteit komt in verschillende vormen, zo kun je simpelweg mensen hebben die te hard rijden, maar je kunt ook boeven zien die op de vlucht zijn voor de politie, een bankoverval plegen of gewoon de orde verstoren door alles kort en klein te slaan.
Er zijn ook criminele activiteiten die niet willekeurig zijn, voor deze zal Spider-Man ook zelf zeggen dat het misschien handig is als je er achteraan gaat.

Het aanpakken van criminelen is wat minder origineel. Bij vluchtauto\'s of te hard rijden is het een kwestie van landen op het dak, eventuele badguys neerslaan en vervolgens de auto tot stoppen dwingen door de motor te slopen. In andere gevallen zul je het gewoon moeten opnemen tegen een groepje badguys en als je die hebt verslagen heb je gewonnen. Voor elke opgeloste misdaad gaat je crime-ranking omhoog en dit kan oplopen tot, hoe logisch, 100%.