UNO 52

Ingrid (Laniboekje)
Zelf had ik mij nog nooit echt verdiept in het spel UNO totdat ik het leerde kennen op de Xbox360 en eerlijk gezegd was ik er meteen verslaafd aan. Daarom wilde ik ook wel eens gaan kijken of dit concept zou gaan werken op een Nintendo DS. Niet alleen krijgen we met UNO 52 te maken met het basisspelletje UNO, ook enkele facetten van het pokeren dat nu zo een rage is, worden in dit DS-spel verwerkt. Hoe pakt dit uit?

Pesten!
UNO is een kaartspel dat sterk lijkt op Pesten. Het verschil met het Pesten is dat er in UNO gebruik wordt gemaakt van kaarten met een eigen eenvoudige afbeelding. Je krijgt als speler dus niet te maken met een standaard kaartspel waar ook de jokers bij inbegrepen zijn. De kaarten van UNO zijn genummerd van 0 tot 9 in vier verschillende kleuren (groen, geel, rood en blauw). Daarnaast zitten er nog een aantal speciale kaarten in het spel die kunnen betekenen dat een speler een beurt moet overslaan, dat de spelvolgorde omdraait, dat de kleur gewijzigd wordt, dat een speler twee kaarten voor straf moet pakken of dat een speler vier kaarten voor straf moet pakken en dat tevens dan nog de kleur verandert.

Maar wat is nu eigenlijk het doel van UNO? Heel simpel. De bedoeling is om als eerste al je kaarten kwijt te raken. Dit doel kun je bereiken door andere spelers het leven zuur te maken met pestkaarten. Wanneer een speler een kaart legt en daarna maar één kaart overhoudt in zijn hand, moet de speler via het scherm op het vakje \'UNO\' drukken zodat er aan de andere spelers gemeld wordt dat je nog maar één kaart hebt. Vergeet niet op \'UNO\' te drukken omdat je anders twee strafkaarten krijgt!

Maar UNO 52 bestaat niet alleen uit het simpele en verslavende spel UNO. Nee, UNO 52 heeft de poker-rage van het moment gemixt met UNO. De spelregels voor UNO blijven eigenlijk hetzelfde, maar deze keer kun je ook bij iedere beurt een kaart uit jouw hand in je pokerhand leggen. Hiermee kan je een hoge pokerhand opbouwen die doorslaggevend kan zijn voor het puntenaantal aan het einde van het potje. In het spel kun je bijvoorbeeld een potje winnen omdat je als eerste alle kaarten uit jouw hand gespeeld hebt, maar je kan ook punten verdienen door bijvoorbeeld de beste pokerhand te hebben. Je hoeft dus niet per se ieder potje met UNO te winnen, ook al eindig je als laatste dan kan je alsnog punten verdienen met een goede pokerhand.