Blast Factor

Roy
Op de PlayStation 3 heb je een met Xbox Live Arcade vergelijkbare service, het PlayStation Network. Via de PlayStation Store kun je net als op de 360 kleine games downloaden. Een van de meest populaire Xbox Live Arcade games allertijden is Geometry Wars. In deze game bestuur je een soort ruimtescheepje dat allerlei geometrische vormen moet neerschieten. Een hardcore schietspelletje dat zowel geweldig als frustrerend is. De PS3 heeft nu een vergelijkbare game, Blast Factor. Ook hier ben je een klein object dat andere kleine objecten moet neerschieten zonder dat je zelf geraakt wordt.

De opzet is echter wel wat anders, want in Blast Factor werk je met losstaande werelden en levels welke je moet doorspelen. Aan het einde van elke wereld kom je een eindbaas tegen en als deze verslagen is mag je door naar de volgende wereld.

De besturing in Blast Factor gaat op bekende wijze, het \'vliegtuigje\' bestuur je met de linker analoge stick en schieten doe je met de rechter analoge stick. Op deze manier kun je alle richtingen opschieten, ongeacht de richting waar je heen vliegt. Extra in Blast Factor is dat er nu een aantal vijanden immuun zijn voor kogels en je dus een andere oplossing moet verzinnen. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de \'schildpadden\'. Deze hebben een sterk schild dat niet te penetreren is met kogels. Door nu de SIXAXIS op zijn kant te houden komt er echter een golf die de schildpadden omgooit en hun zwakke plek, hun buik, blootlegt. Nu kun je ze wel naar het hiernamaals schieten. Deze speciale bewegingen worden aangegeven tijdens het spelen als je de vijanden voor het eerst tegenkomt. Je hoeft niet zelf uit te gaan zoeken hoe je vijanden moet verslaan. Denk echter niet dat de game je aan de hand door de levels heen loodst, de game is hectisch, chaotisch en extreem adrenaline-opwekkend.

Zoals eerder al vermeld werd, wordt er in Blast Factor gewerkt met verschillende werelden en levels. Deze levels zijn opgedeeld in drie verschillende routes: makkelijk, normaal en moeilijk. Je kunt echter deze route niet zelf kiezen, dat doet het spel voor je. Als je in een level goed presteert mag je de moeilijke route gaan doen, maar als je slecht bent ga je de gemakkelijke route in. Hierdoor wordt het spel nooit frustrerend moeilijk of slaapverwekkend makkelijker. Door vaker te spelen word je beter en zo kun je werelden nog eens overdoen om vervolgens de moeilijke route te doen. Voor het spelverloop maakt de moeilijkheidsgraad verder niet veel uit, het enige dat je merkt is dat je meer punten hebt verdiend als je de moeilijke route hebt gedaan. Eigenlijk zouden alle games zo moeten werken, met een variabele moeilijkheidsgraad...

Blast Factor is een erg adrenaline verhogende game en een must voor de shooter fans. De aantrekkelijke prijs van 4,99 euro maakt het de aanschaf dubbel en dwars waard. De game ziet er goed uit en speelt heerlijk. Vooral de SIXAXIS mogelijkheden vormen een leuke afwisseling met het gewone schieten. De game kan helaas niet tippen aan Geometry Wars, die game is pure perfectie, maar het is wel een erg goede kloon.