MotorStorm

J (SocialDisorder)
Rotsen, zand en modder. Dat is Monument Valley in een notendop. Een uiterst geschikte locatie om alle dirt-racers ter wereld uit te nodigen om het tegen elkaar op te nemen. Van bikers tot vrachtwagens; werkelijk elke dirt-racing klasse is in dit toernooi vertegenwoordigd en ze gaan onderling uitmaken wie er nu de beste is.
Binnen elke klasse kun je kiezen uit een aantal voertuigen, die allemaal weer net andere rij-eigenschappen hebben. De rij-eigenschappen in MotorStorm zijn niet veel anders dan in andere race-games. Acceleratie, topsnelheid, remkracht en grip hebben allemaal invloed op hoe jouw voertuig zich onderweg gedraagt. Daarnaast verschilt het gedrag op de verschillende soorten ondergrond ook nog eens per voertuig.

Je hebt oneindig veel boost, maar gebruik van boost warmt de booster op. Hoe warmer de booster is, hoe meer snelheidsbonus je krijgt. Warm je echter de booster te veel op dan ontploft jouw motorblok. De booster koelt af als je de boost niet gebruikt. Hoe snel de boost opwarmt en weer afkoelt is verschillend per klasse en zelfs per voertuig.
Je kan jouw voertuig niet alleen stuk maken door het motorblok op te blazen. Je zult meer dan eens geïntroduceerd worden in een natuurkundige wet die stelt dat rotsen en zwaartekracht het wel erg vaak winnen van auto\'s, quads, motoren en trucks. Gelukkig is dat geen ramp in MotorStorm. Je wordt netjes terug op de baan geplaatst, waarna je weer verder kunt gaan waar je gebleven was. Doordat het veld in elke race erg dicht bij elkaar ligt blijft een race altijd spannend. Of je nu achtste of eerste ligt, je positie kan binnen enkele tellen volledig veranderd zijn.

De \'down-n-dirty feel\' van MotorStorm wordt bewerkstelligd door hele kleine details. Je begint brandschoon aan de race, maar voordat je de eerste bocht door bent zit je al onder het zand, stof en de modder. De engine die dit alles tevoorschijn tovert gaat zelfs zover dat alleen je linkerkant onder de modder komt te zitten als jij op een rotsstrip rijdt, en je links wordt ingehaald door een vrachtwagen die door de modder ploegt.
Ook het schademodel van MotorStorm is enorm gedetailleerd. Krassen en deuken zie je verschijnen na een aantal confrontaties met tegenstanders, maar ook alleen op de plaatsen van je auto waar je ze mag verwachten. Bovendien is vrijwel elk onderdeel los gemodelleerd, en zul je onderweg onder andere reservewielen die op het dak lagen, de motorkap of een deel van de carosserie verliezen. Dit soort details maken een game af.