Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Richard (Richardfun)

In den beginne... Met deze woorden begint een eeuwenoud verhaal dat de meesten van jullie wel zullen kennen, of tenminste van gehoord hebben en zo begint ook deze review. De Command & Conquer games zijn immers al meer dan tien jaar een icoon op het gebied van PC-games en de eerste Command & Conquer staat alom bekend als de game die het Real Time Strategy-genre op de kaart heeft gezet. Door de jaren heen heeft de strijd tussen de Global Defense Initiative en de Brotherhood of Nod epische proporties aangenomen maar het mysterie van Tiberium is tot nu toe onopgelost gebleven. De eerste Command & Conquer-game verscheen in 1995 en was een ‘instant hit’. De ontvangst van het tweede deel, Command & Conquer: Tiberian Sun, was niet zo eenzijdig positief, iets wat vooral te wijten was aan het gebrek aan vernieuwing. Tussendoor waren er natuurlijk ook nog de twee Red Alert-games met hun respectievelijke uitbreidingen, en het ‘uitstapje’ dat Generals heette, maar Command & Conquer is terug. Voor velen is de naam Command & Conquer synoniem met de naam Kane, en ieders favoriete megalomane maniak met een Messias-complex schittert ook in het derde deel van de reeks weer als de charismatische leider van de Brotherhood of Nod.

Het verhaal begint in 2047. Iets wat in de eerste twee delen al bekend was is nu een globale crisis: tiberium is uiterst giftig en het buitenaardse kristal heeft zich nu verspreid over grote delen van de Aarde. Zaken als economische ontwikkeling staan niet langer bovenaan de internationale agenda, het milieu is nu prioriteit nummer één. Daarnaast wordt tijdens het verhaal duidelijk dat Tiberium inderdaad met opzet naar de aarde is gestuurd door buitenaardse wezens.Op dit punt neem jij de rol van commandant op je van de GDI of de Brotherhood of Nod. Voor beginnende speler is het aan te raden om te beginnen met de GDI-campagne, maar het heeft verder geen invloed op het verloop van het verhaal. De makers hebben er namelijk voor gekozen om de verhalen die zich ontvouwen tijdens de campagnes niet op elkaar voort te laten borduren. Het zal voor weinig mensen nog een verrassing zijn, maar de Full Motion Video’s tussen de missies door waar de eerste twee Command & Conquer-games (en ook de Red Alert reeks) bekend om stonden zijn weer terug, en dit keer in High Definition. Na een korte afwezigheid in C&C Generals en diens uitbreiding Zero Hour kun je je bij deze game weer vergapen aan heerlijke ‘over the top’ scenes die nog het meest aan een B-film doen denken. Net als vroeger zullen een aantal gezichten in de filmpjes je bekend voorkomen. Zo wordt de rol van de GDI generaal gespeeld door Michael Ironside, de politiek leider van de GDI door Billy Dee Williams en krijg je jouw missies bij de GDI van Jennifer Morrison. Misschien wel de meest overtuigende rol, naast die van Joe Kucan in de rol van Kane, is die van Josh Holloway als de man van Nod die je jouw opdrachten geeft. Mensen die bekend zijn met de tv-serie Lost zullen begrijpen dat de rol van \'slechterik tegen wil en dank\' hem op het lijf geschreven is.

Toen Command & Conquer 3 werd aangekondigd waren veel mensen bezorgd. Ten eerste omdat de game niet meer door de oorspronkelijke ontwikkelaar, Westwood, zou worden ontwikkeld maar een ander veel gehoord geluid was dat de sfeer van de game te futuristisch was (i.e., te veel lasers). Deze mensen kunnen opgelucht adem halen: Command & Conquer 3 is qua look en sfeer de logische volgende stap in het Tiberium-universum en is de naam van Command & Conquer meer dan waard.