Chili Con Carnage

Jasper (Fliepke)
Een absurde naam voor een absurde game. Chili Con Carnage vertelt het verhaal van Ramiro \"Ram\" Cruz en zijn wraak op de brute moord van zijn vader. De beste kerel werd zelfs op zijn verjaardag omgebracht. De boeven van Mexico moeten hier natuurlijk zwaar boeten en jij zult er in deze third persoon shooter alles aan doen om dat eventjes te bewerkstelligen.

Ram is een oude bekende van de game Total Overdose en dit mag je dan ook zien als het handheld broertje van deze game. Dit houdt in dat je je vijanden de dood in zult jagen met allerlei maffe moves die zo uit Max Payne lijken te komen, maar dan met een meer humoristisch nasmaakje. Je hebt zelf niet heel veel controle over welke move je doet: je omgeving heeft hier namelijk veel invloed op. Als je bijvoorbeeld dichtbij een muur staat zul je hier tegenop rennen en met een mooie sprong kogels in je vijanden jagen. Zo zijn er heel wat verschillende moves die je soms totaal niet verwacht, maar bijna altijd prima uit zullen pakken.

Natuurlijk maak je deze moves niet alleen maar voor de show, maar scoor je er ook dikke punten mee. Als je dan ook nog eens combo\'s gaat maken dan kun op een heel stijlvolle manier bergen met punten pakken. Zo is het mooi als je nog eens tegen die muur oprent, springt en iemand kapot schiet, maar als je er drie af weet te knallen en dan ook nog eens met headshots dan pak je pas serieus veel punten. Hier zit hem dan ook de uitdaging in. De levels zijn niet al te moeilijk, maar er is altijd wel wat ruimte over om je score te verbeteren.

Het is alleen jammer dat je geen goede controle over de camera hebt, want met maar één analoge stick die je kunt gebruiken schiet je eigenlijk ook altijd precies in de richting waar je naar kijkt. Hier valt mee te leven, zolang je maar genoeg afstand houdt tussen jou en je vijanden. Dit valt in de meeste gevallen ook prima te doen, want je hebt al snel de beschikking over een groot wapenarsenaal dat varieert van een simpele handgun tot de overbekende raketwerper. Mochten de vijanden toch nog te dichtbij komen, dan heb je ook nog wat vechtmoves in je mouw om af te rekenen met deze vervelende Mexicanen. Is dat nóg niet genoeg voor je dan mag je vaak ook nog in een wagen stappen en ze simpelweg platrijden. Zelfs het rijden in een voertuig zal je niet kunnen stoppen om combo\'s te maken, want je kunt er altijd op een spectaculaire wijze uit springen en ondertussen in slow-motion gewoon door blijven schieten.

Verwarrend is dan weer het leveldesign op bepaalde punten. Je weet vaak heel goed wat je moet doen, maar niet hoe je er moet komen. Daar is de game vaak veel te vaag in. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk langs bepaalde doelen lopen, omdat je in eerste instantie een bepaald ingang niet zag. Je moet dan even terug en op zoek gaan. Dat kan soms enige irritatie opleveren. Gelukkig krijg je aan het einde van ieder level ook nog een challenge waar je even al je frustratie in kwijt kan. Hierin moet je poppetjes op bepaalde manier afschieten. Zo moet je in de ene een mooi voorgeschreven combo maken en in de andere zul je gewoon een flink aantal vijanden moeten wegblazen en je comboteller hoog moeten houden. Ze zijn erg pittig, dus ook hier zul je flink wat uitdaging in vinden.

Een erg leuke feature van de game heeft alles te maken met de combo\'s die je maakt. Er gaat natuurlijk een comboteller lopen en terwijl deze steeds hoger en hoger komt krijg je meer te horen van een opzwepende nummer. Eerst hoor je alleen de baslijn en zo krijg je er steeds een beetje meer muziek bij. Als laatste stapje krijg je er dan ook de zang bij. Een erg leuke feature die je laat weten dat je goed bezig bent en je daarnaast ook nog eens goed weet op te zwepen. De graphics dragen hier ook hun steentje aan bij, al zijn ze nergens echt bijzonder qua stijl of techniek. Het maakt het geheel af, maar daarmee is ook wel alles gezegd.