Burnout Dominator

koei

Burnout Dominator is alweer de vijfde game in het explosieve racing-genre. Na twee goed ontvangen delen besloten de makers een aantal nieuwe elementen toe te voegen aan de game, die door diehard-fans niet gewaardeerd werden. De focus kwam te liggen op crashes en daarvoor kon gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld rivals, traffic checking en een crashbreaker. Allemaal met het doel om de meest spectaculaire crashes te kunnen maken en dat was dan ook iets waar de Burnout-serie erg goed in geslaagd was. Als je een standaardracer zoekt, waarbij het juist de bedoeling is om crashes te vermijden, dan zit je met Burnout helemaal verkeerd. Juist mijn geweldige kwaliteiten om, in welke race-game dan ook, mijn auto in de prak te rijden zorgden ervoor dat Burnout de eerste race-game was die mij daadwerkelijk meerdere uren kon boeien. Vol verwachting klopte mijn hart dan ook voor deze nieuwe Burnout.

Gelukkig draait het ook in Burnout Dominator niet puur om het racen, maar spelen crashes een grote rol. In je eentje zul je vooral World Tour-mode spelen. Hierbij probeer je allerlei uitdagingen te voltooien om uiteindelijk ‘dominator’ te worden. Het winnen van uitdagingen zorgt ervoor dat je een muur kan gaan vullen met al je verdiende medailles, dat je je autoverzameling compleet kan gaan maken en dat je een hele lading dominator punten kunt verzamelen die je uiteindelijk naar de lang begeerde dominator-rank brengen. Het systeem komt redelijk overeen met dat uit Burnout: Revenge. Er zijn wel een aantal nieuwe challenges toegevoegd. In burnout challenge probeer je zoveel mogelijk boosts elkaar op te laten volgen, bij drift challenge draait het allemaal om, hoe verrassend, driften. In de dominator challenge kun je alvast je best doen om een speciale dominator auto te verdienen en tot slot is het de bedoeling om heel gevaarlijk te rijden in de maniak challenges. Maniak is niet alleen te spelen als losse challenges, maar er is direct een hele Maniak-gamemode toegevoegd, die je ook met vrienden kunt spelen.

Zoals je misschien wel hebt opgemerkt spelen boosts een heel belangrijke rol in deze game, en dan het liefst niet gewoon een simpele losse boost, maar een dubbele, triple of misschien zelfs vierdubbele boost. Afhankelijk van hoe gevaarlijk je rijdt, vult je boostmeter zich langzaam. Is deze eenmaal helemaal gevuld dan kun je een burnout doen, waarbij je je boostmeter in één keer helemaal op laat branden. Rijd je tijdens je boost alweer gevaarlijk dan vul je hem direct weer aan en kun je direct weer een burnout doen en zo kun je een hele race uitrijden op boosts. Goed rijden is dus ook erg belangrijk want waar je voorheen nog een mooie crash kon maken om je boostmeter te vullen, zal dit je in Dominator een groot deel van je boost kosten waardoor het moeilijk wordt om er direct nog een boost achteraan te plakken. Vooral in Maniac-mode en in burnout challenges spelen boosts een belangrijke rol.

Nog meer goed nieuws voor de fans van de oude stempel; traffic checking is uit het spel gehaald. In Burnout: Revenge kon je verkeer dat dezelfde kant op reed (met uitzondering van bussen en vrachtwagens) de straat over laten schieten door er achterop te rijden. Deze vorm van flipperen leverde vaak mooie crashes op, maar toch klopte het niet helemaal dat je gewoon door kon rijden nadat je op een auto was gereden die zo’n 200 km per uur langzamer reed. Traffic checken wordt in dit deel dan ook genadeloos afgestraft door een mooie crash.

Over crashes gesproken, helaas is de crash-mode ook verloren gegaan in de overgang naar deze nieuwe Burnout. De crashbreaker is nog wel in het spel te vinden, maar het veroorzaken van een simpele crash om zoveel mogelijk schade toe te doen aan alle voertuigen in de nabije omgeving zit er niet meer in. Deze mode is dan wel vervangen door Maniac-mode, maar waar crash-mode juist een mooie instapper was voor casual-gamers, is maniac-mode duidelijk niet voor iedereen weggelegd en kan deze zeer frustrerend zijn op bepaalde momenten. De ‘slechtere’ gamers gaan het sowieso al moeilijker krijgen in deze game want ook de bekende shortcuts zijn niet zomaar begaanbaar. Deze zogenaamde ‘Signature shortcuts’ zul je eerst moeten ‘unlocken’ door een tegenstander door de ingang heen te rammen.