Mario vs Donkey Kong 2: March of the Minis

Chris (afterparty05)
Mario en Donkey Kong hebben al generaties lang appeltjes te schillen, en de appeltjesvoorraad in deze vete lijkt oneindig. In Mario vs Donkey Kong gaat de rivaliteit om de mini-Mario\'s en mini-DK\'s. Tijdens de opening van het Mini-Mario Pretpark wordt Donkey Kong verliefd op oude bekende Pauline, die de mini-Mario\'s boven de mini-DK\'s verkiest. Jaloers als hij is, besluit Donkey Kong om een beproefde tactiek toe te passen: de vrouw ontvoeren naar de top van het gebouw en daar wachten tot iemand haar komt redden.

Gelukkig heeft Mario de mini-Mario\'s tot zijn beschikking om Pauline te redden, en dat is dan ook precies wat je moet doen in dit spel. Elk level bestaat uit een verzameling obstakels, vijanden, platformen, liften, bruggen en wat al dies meer zij, en jouw taak is het om deze mini-Mario\'s naar het einde van het level te loodsen. Dit doe je door ze aan te tikken met je stylus om ze in beweging te zetten, waarna je ze met een streep in de juiste richting kan sturen. Ook kan je ze laten springen met een streep naar boven, of stil laten staan met een simpele tap van je stylus.

Omdat een level vaak meer dan twee mini-Mario\'s heeft, is de kunst om zoveel mogelijk mini-Mario\'s naar het einde van het level te loodsen, terwijl je onderwijl een aantal extra\'s kunt verzamelen (deze extra\'s bespreek ik later). De levels zijn daardoor niet zozeer moeilijk in de zin dat het je veel nadenken kost wat je plan van aanpak is, maar zijn moeilijk vanwege de onoverzichtelijkheid wat al je mini-Mario\'s doen. De vele gevaren die op de loer liggen en toe zullen slaan als jij je multitasking enigszins slecht ten uitvoer brengt zorgen er dan ook voor dat je vaak nét iets te laat die ene mini-mario weer in de gaten krijgt. Om een level zo goed onder de knie te krijgen dat je score hoog genoeg is om een gouden ster te verdienen, zul je een level dan ook vaak moeten spelen en de ultieme route voor al je mini-Mario\'s moeten bedenken. Dit gaat echter niet vervelen, ondanks dat er elke keer weer iets mis gaat, omdat de levels vrij kort zijn (maximaal twee minuten), en de frustratiegrens wel opgezocht maar niet overschreden wordt. Het blijft simpelweg leuk om die schattige mini-Mario\'s naar het einde te loodsen.

In het begin zijn de levels nog vrij makkelijk, maar later zijn de mogelijkheden erg uitgebreid en moet je vaak meer dan drie mini-Mario\'s besturen. Zoals gezegd zijn de levels geen breinbrekers, maar de lemmings-achtige gameplay zorgt er wel voor dat het in de gaten houden van alles veel moeite kost. Zeker als je eerdergenoemde gouden ster wilt verdienen, zul je alle mini-Mario\'s direct achter elkaar door de eindpoort moeten laten gaan, zonder ze ooit stop te hebben gezet. En ook al is elk level makkelijk uit te spelen met minstens één mini-mario (waarna je kan beginnen aan het volgende level), om overal een gouden ster te halen ben je toch echt drie keer zo lang bezig dan de vier uur die het door elk level rushen in totaal duurt. Na elke negen levels volgt echter ook een Donkey Kong eindbaas, waarbij de hoeveelheid mini-Mario\'s die je hebt gered je munitie zijn, en dus bepalen hoe makkelijk je deze eindbaas verslaat.

De graphics van Mario vs Donkey Kong 2 zijn werkelijk prachtig, al zijn ze in 2D. De karakters zijn mooi uitgewerkt, de achtergronden zijn strak, de tussenfilmpjes zien er erg mooi uit, en de vrolijke feel die het hele spel uitstraalt is perfect gevat in de graphics. Zo zijn er overal lievige kleurtjes, de mini-Mario\'s zijn echt ontzettend schattig, en de animaties die ze hebben bij het kapot vallen of het einde van het level halen zijn erg goed vormgegeven. Elke verdieping van het pretpark (dat bestaat uit negen levels en een eindbaas) heeft zijn eigen thema, en hoewel dit niet veel invloed heeft op de gameplay, zijn de graphics er mooi op ingespeeld.
Ook de muziek en geluidseffecten verdienen een pluim. De themaliedjes van elke verdieping zijn leuk, de geluidseffecten kloppen precies en zijn lekker kiddy, en de jazz-bewerkingen van bekende Mario en Donkey Kong liedjes die je hier en daar langs hoort komen zijn echt fenomenaal!