Luxor 2

Arjen (Mr_Belvedere)

Set valt aan! De Egypische god van de chaos houdt stevig huis in zijn tempel en alleen jij kan het oude Egypte redden van zijn verschikkelijke wraak! Met de kracht van Isis gebruik je de magische gevleugelde scarabee om magische bollen af te vuren op de kettingen die op je afgestuurd worden. Pfffffffff... Yeah right... wat een flutverhaal!

Waar komt het op neer? In Luxor 2 komen er in elk level kettingen langs van gekleurde bollen die jij moet zien te vernietigen. Dit doe je door die \"gevleugelde scarabee\" (die zo uit Arkanoid 2 lijkt te zijn ontsnapt) in de onderkant van het scherm te positioneren en ook een gekleurde bol af te vuren. Wordt er nu een reeks van drie of meer van dezelfde kleur opgebouwd dan zal de reeks verdwijnen. Zorg er voor dat je de kettingen weg hebt voordat ze de piramide kunnen bereiken anders is het afgelopen. Waar kennen we dit toch van? Oh ja. Zuma! Ook zo\'n Xbox Live Arcade spel met hetzelfde thema, al mag je daar alleen in de rondte draaien om de bolletjes af te schieten.

In tegenstelling tot zijn oudere Azteekse variant bevindt Luxor 2 zich dus in het oude Egypte. De achtergronden zien er dan vanzelfsprekend ook zo uit en je hoort een semi-Egyptisch deuntje klinken terwijl je je kleurrijke bolletjes afschiet. Luxor 2 is sowieso een stuk kleurrijker en feller dan Zuma, maar over het algemeen is het een identieke gameplay. Ook heb je in beide spellen een pijl tot je beschikking die het richten vergemakkelijkt.

Er zijn tientallen levels te doorlopen waarbij diverse kettingen alle kanten op rollen. Door goed en op tijd te mikken vul je een statusbalk. Heb je voldoende kettingen verwijderd dan wordt de balk goudkleurig en mag je door naar het volgende level. Extra bonuspunten krijg je door goed gericht te schieten en zoveel mogelijk powerups en edelstenen (gems) te verzamelen. Natuurlijk ontbreken verschillende moeilijkheidsgraden, highscore tabellen en de welkbekende achievements ook niet. Sommige achievements zijn behoorlijk pittig en zullen flink wat ervaring vereisen om ze te halen.

De besturing is prima te doen en de verschillende powerups maken het spel behoorlijk spannend. Zo kun je een gaswolk afschieten die bollen dezelfde kleur maakt of krijg je een verbeterde richtpijl om nog beter te kunnen mikken. Verder zijn er nog speren, die ook in bonuslevels gebruik worden en zijn er nog items zoals het onderbreken en het terugrollen van de kettingen.

Erg veel meer valt er ook dus niet te vertellen over Luxor 2. De besturing is prima voor elkaar en vooral de graphics zien er erg mooi en kleurrijk uit. De muziek daarentegen bestaat maar uit één liedje, dus daar word je na een paar uur helemaal gek van en kies je wat muziek uit je eigen geripte cd-collectie of pc-share. De geluidseffecten zijn voldoende, maar zijn niet beter dan die van Zuma of een ander vergelijkbaar spel.

Conclusie:

Tsja..

Luxor 2 is zo\'n typisch arcadespelletje voor tussendoor. Eventjes vrolijk wat bolletjes neerschieten en een leveltje verder komen. Diegene die Zuma geweldig vond zal ook plezier beleven met Luxor 2, maar verdere vernieuwing dan wat meer kleurtjes en een Egyptisch sfeertje zul je er niet vinden. Zuma was wat bleker en Luxor 2 is wat feller en verder is het gewoon hetzelfde soort spel. Wacht rustig de demo af en oordeel zelf of je hier punten aan wilt besteden.