Eets Chowdown

Arjen (Mr_Belvedere)
Vroeger had je op de PC een heel leuk spel genaamd The Incredible Machine. Met je muis moest je er voor zorgen dat er één of ander lampje ging branden door met behulp van maffe apparaten een kettingreactie in gang te zetten.

The Incredible Machine

In Eets Chowdown dien je een puzzel op te lossen door juist een puzzelstukje te vangen binnen een bepaalde tijd. Dat doe je door Eets te besturen in 2D levels die voornamelijk uit platforms bestaan. Penny Arcade beschreef het spel als een kruising tussen Lemmings en The Incredible Machine.

Eets

Eets is de creatie van Jamie Cheng en Nick Waanders. Jamie heeft bij Relic Entertainment gewerkt onder andere aan Warhammer 40.000 en The Outfit. Tevens schreef hij voor het book Game Programming Gems 5. Nick komt uit Nederland en is al sinds zijn twaalfde aan met games bezig, toen nog op een Commodore 64. Later werkte hij bij Digital Infinity, waar later Guerilla Games uit ontstond. Na een jaar of vier kwam ook hij bij Relic Entertainment in Vancouver terecht. Zijn werk is te vinden in onder andere Homeworld 2, Dawn Of War en The Outfit. Nu leidt hij Slick Entertainment, wat weer een onderdeel van Klei Entertainment is.

Eets is een soort kruising tussen Snoopy en een prachtige aflevering van Robert Ten Brinks All You Need Is Love: aandoenlijk en enorm emotioneel. Eets kun je niet direct besturen. Hij gaat geheel zijn eigen gang in het level. Normaliter is hij gemoedelijk, zeg maar normaal gelukkig en springt hij zo een platformpje af. Of hij daarbij neerstort of wat stukmaakt is niet iets waar Eets over nadenkt.

Besturen gaat niet, dus wat moet je dan? Door middel van verschillende humoristische objecten verander je zijn emoties en/of laat je hem in een andere richting gaan. Zo heb je een blauwe walvis die dingen (dus ook Eets) kan opeten en weer uit spuit, maar ook dynamiet en een soort krekeltje waar Eets behoorlijk bang van wordt als ie het dingetje opeet. Als Eets bang is springt hij niet een platform af, maar krijgt hoogtevrees en draait zich om. Als Eets agressief wordt gaat hij juist geen enkele uitdaging uit de weg en springt twee keer zo ver.

In elk level ligt een puzzelstukje dat Eets te pakken moet zien te krijgen. Het is aan jou, de bestuurder van het hele level, om Eets daar naar toe te loodsen. Dat doe je niet alleen door Eets van platform naar platform te laten springen, maar ook op tijd bepaalde dingen in het level te laten afgaan of te veranderen. Diverse objecten zijn met behulp van de A,B,X of Y buttons te besturen, waarbij de volgorde van gebeurtenissen vanzelfsprekend behoorlijk belangrijk is.

Elk level heeft drie standen: pauze, normale snelheid en fast forward. Na het plaatsen van objecten start je het leven en activeer je tijdig alle items die je wilt activeren. Als het goed is komt Eets nu in contact met het puzzelstukje en mag je door naar het volgende level.

Door de cartoony graphics en de leuke geluidseffecten is het oplossen van de veelzijdige puzzels erg leuk en vooral verslavend om te doen. De eerste levels zijn meer een tutorial, maar al snel wordt het duidelijk dat timing en plaatsing de belangrijkste dingen zijn om een level succesvol af te ronden. Gaandeweg komen er steeds meer objecten tot je beschikking en is het een flinke uitdaging om Eets te krijgen waar hij moet zijn. Als je er helemaal niet uitkomt kun je hints aanvragen, maar dan krijg je vanzelfsprekend een lagere score.

Achievements krijg je na het uitspelen van puzzels of bijvoorbeeld een level met minder objecten dan beschikbaar uit te spelen. Ook deze achievements zijn doorspekt van droge humor. Saai wordt het natuurlijk als je heel lang moet proberen om een puzzel op te lossen zonder de hints te gebruiken. Persoonlijk vind ik dat niet echt een minpunt voor een puzzelspel, maar het kan behoorlijk frusteren. Verder staan er natuurlijk uitbreidingen in de vorm van extra puzzels in de planning.

Naast de standaard game zit er ook nog een minigame in het menu. Dit spelletje kun je met maximaal vier personen spelen. Het hoofd van Eets bevindt zich in het midden van het scherm en langzaam maar zeker komen er van alle kanten monsters op je af. De bedoeling is om zo snel mogelijk de buttons die zich boven een monstertje bevinden in te drukken en daarna met één van de flippers het gepsuis neer te schieten voordat het je hoofd kan raken. Gaandeweg vordert de moeilijkheidsgraad en moet je niet twee, maar drie, vier of zelfs vijf buttons indrukken voordat je een beestje kunt neerschieten. Gelukkig gebeuren er regelmatig kettingreacties en kun je kadootjes zoals een brandbom gebruiken om hele groepen monsters neer te knallen. Deze minigame moet het absoluut niet hebben van graphics en geluid, maar juist van de gameplay die zeer snel zeer pittig wordt. Als je nog niet helemaal vertrouwd bent met de Xbox 360 controller en je vaak vergist in A, B, X of Y dan is dit kleine spelletje ideaal om snel de buttons te leren. Helaas komen er in latere moeilijkheidsgraden zoveel monsters op je af dat het onduidelijk wordt welke buttons je nu moet intypen. En doe je één keer een button verkeerd, dan kun je opnieuw beginnen met intikken terwijl de beestjes langzaam maar zeker dichterbij komen.

Conclusie:

Eets: Chowdown is een leuke en behoorlijk unieke Xbox Live Arcadetitel. De aandoenlijke, maar domme Eets moet het hebben van jouw intelligentie om elk level op te lossen. Iedereen die The Incredible Machine geweldig vond moet deze game minstens een kans geven. Je zult niet teleurgesteld worden!

Daarnaast krijg je nog de minigame waar je de vaardigheden van Xbox controller buttons kunt oefenen. Een hele leuke game voor jong en oud!