Armed Assault

Steven (Steeven)
Armed Assault (ArmA) komt van de makers van Operation Flashpoint (Bohemia Interactive). Deze ontwikkelaar maakt militaire simulators voor verschillende legers op deze aardkloot, waaronder het Amerikaanse. Gelukkig begrijpen ze daar in Tsjechië dat er ook genoeg wannabe-soldaatjes zijn die veilig achter de computer Jan Soldaat willen uithangen, zonder daarvoor te hoeven tekenen bij het leger. Als jij zo\'n persoon bent dan is deze game speciaal voor jou gemaakt.

Militairtje uithangen
ArmA gaat over een militair conflict op een eiland waarin twee partijen elkaar naar het leven staan. Dit verhaaltje kennen we al uit Flashpoint, dus bijster veel is er niet aan veranderd. Het enige verschil is dat dit conflict wat moderner aandoet, mede gezien het wapentuig dat je tot je beschikking hebt. Om eerlijk te zijn is de campaign met de storyline niet zo heel denderend en boeiend, maar het is leuk als oefening om een beetje gewend te raken aan de controls. De missies bestaan een beetje uit patrouilleren, hier en daar een dorp of stad verdedigen of aanvallen. Later in het spel wordt het wat gecompliceerder en zul je zelf orders moeten uitdelen aan groepen soldaten.

In het spel zijn de speelmogelijkheden vrijwel eindeloos. Je kunt aan de slag als piloot, tankcommandant, commando, sluipschutter, hospik en ga zo maar door. Elk type soldaat heeft zijn eigen kit en die moet je onder de knie zien te krijgen. Je speelt ArmA in 3rd én 1st person, maar het is aan te raden te schieten in laatstgenoemde. Je hebt dan de weapon view van je geweer in beeld en je zult goed moeten mikken om je tegenstander te raken. Dit is een ware kunst en eigenlijk het hoofdonderdeel van het spel: het doden van de tegenstander(s). Na een tijdje spelen kom je er voor jezelf wel achter welke klasse je het beste ligt.

Naast het onder de knie krijgen van het schieten zul je ook uit de weg moeten kunnen met alle vlieg-, voer- en vaartuigen in de game. Eerlijk is eerlijk, een jeep, Hummer, truck of tank besturen is niet zo moeilijk en nog steeds een kwestie van gas geven. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de boten, de ware uitdaging zit \'em in de straaljagers en helikopters. In Flashpoint kon je bijvoorbeeld vrij gemakkelijk tapijtbombardementen uitvoeren met helikopters als de Apache, MI-17, Little Birds of Cobra\'s. Dit keer is het vliegsysteem aangepast en moeilijker (maar ook realistischer) gemaakt, wat heeft geleid tot aardig wat kritiek. Al met al ben je na een kwartiertje oefenen wel wegwijs met de controls en scheer je over het eiland heen, dus de kritiek is overdreven. Al het bestuurbare spul in de game voelt heerlijk aan, wat komt door een combinatie van de graphics, effecten en geluiden. Het geluid van een herladende tank doet je haast in de broek poepen; van het geluid van de razende motor tot de harde \'kloing\' van het verwisselen van munitie; het is werkelijk prachtig gedaan. Andere nieuwe gave effecten zijn verstikkende rookwolken door opstijgende of dalende helikopters of rijdende voertuigen. Of wat dacht je van de rookpluimen van vernietigde voertuigen? Een rookpluimpje van een granaat blijft een paar seconden in de lucht hangen, die van een uitbrandende Blackhawk zie je van mijlenver en tientallen minuten lang branden. Bij de grotere missies levert dat sfeerbeelden op waar je u tegen zegt.

De AI waar je tegen vecht is een stukje slimmer dan in Flashpoint. Als je bent opgemerkt zullen ze je proberen te omsingelen. Als je in je eentje bent is het dan eigenlijk niet mogelijk meer te ontsnappen. Zo liep ik eens in een stad nadat ik twee soldaten had doodgeknald. Ik werd omsingeld, maar kon me gelukkig verschuilen in een gebouw. Aangezien je dit keer kunt leunen (kon in Flashpoint niet), heb ik half uit de deuropening nog twee soldaten neergeknald. Toen ik naar buiten rende deed de daaropvolgende scene denken aan het stukje in Platoon wanneer die gast in de jungle naar de helikopter rent en wordt afgemaakt. ArmA is een soort van militaire simulator, dus een schot in het hoofd betekent opnieuw beginnen. Een groot punt van kritiek op Flashpoint was gebaseerd op de schietkunsten van de AI. De AI kon je namelijk van een meter of 200-300 raken, terwijl jij je best moest doen om het van 100 meter te proberen. Eigenlijk bestaat dat \'probleem\' nog steeds, maar nodigt tegelijkertijd uit tot het beter overdenken van je te nemen actie.

Tot slot nog iets over de graphics, want voor een eiland van 400km2 zien die er verdomd goed uit. Het eiland zit vol met details; van dichte bossen tot prachtige stranden. De grootste vooruitgang zit \'em echter in de steden en dorpen die nu ook echt ogen als echte woonvestigingen. Je kunt elk gebouw in en uit en af en toe kun je je ook op daken verschuilen. Met deze toevoeging is het dus mogelijk urban warfare te ervaren en dat is heel erg vet.