Elite Beat Agents

Mark (Strolie75)
Het muziekspel Osu! Tatakae! Ouendan! verscheen in 2005 al in Japan. De geweldige gameplay en het knotsgekke Japanse sfeertje zorgden er voor dat dit spel massaal door Westerse gamers werd geïmporteerd. Dit was voor Nintendo reden om een Westerse variant te ontwikkelen onder de naam Elite Beat Agents. De grootste veranderingen zijn dat de in zwart gestoken mannelijke cheerleaders zijn vervangen door Man in Black-achtige agenten, en dat de Japanse soundtrack is vervangen door een Engelstalige tracklist. Tenslotte zijn de verschillende verhaaltjes waaruit het spel is opgebouwd ook nieuw. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat alleen de gameplay intact is gebleven, de rest is allemaal nieuw. Hiervoor verdient Nintendo lof aangezien Elite Beat Agents nu meer aanvoelt als een vervolg van Osu! Tatakae! Ouendan! dan als een simpele port. Vraag is echter of de game nog wel leuk is om te spelen door al deze veranderingen.

Voor de mensen die Osu! Tatakae! Ouendan! nooit hebben gespeeld volgt hier een korte beschrijving van de gameplay.

Het spel is opgebouwd uit een dozijn levels. Elk level is een losstaand verhaal verteld in stripvorm. Elk verhaal is op zijn beurt weer opgebouwd uit een aantal hoofdstukken. Deze opbouw is erg goed, de verscheidenheid aan verhalen zorgt voor afwisseling en de indeling in hoofdstukken voor rustpunten in het spel. De verhalen zijn uniek, maar ze hebben een ding gemeenschappelijk: de hoofdpersoon is in een moeilijke situatie beland en roept de hulp van de elite beat agenten in door heel hard “HEEEEEEEELP” te roepen. Een voorbeeld is het verhaal van een taxichauffeur die een zwangere vrouw naar een ziekenhuis moet brengen zonder onderweg een bekeuring te krijgen of tegengehouden te worden door allerlei obstakels. Als speler ben je verantwoordelijk voor een goede afloop van de verschillende hoofdstukken en het verhaal als geheel.

Na een korte intro (die je gelukkig kunt overslaan als je het verhaal al kent) verschijnen op het onderste scherm van de DS zogenaamde “beats”. Dit zijn genummerde cirkels waaromheen een andere cirkel verschijnt die langzaam kleiner wordt. Als beide cirkels samenvallen moet je deze aantikken. Op het goede moment met de maat van de muziek aantikken levert 300 punten op, zit je er naast dan krijg je minder punten of zelfs helemaal niks. Naast het aantikken van beats zul je soms ook met je stylus een bal moeten voortslepen of een draaitafel zo snel mogelijk moeten ronddraaien. De punten die je verdient zijn niet alleen bepalend voor je eindscore. Tijdens het spel is bovenin beeld een levensbalk te zien die langzaam afloopt. Door (veel) punten te scoren vul je deze weer aan. Komt de levensbalk in het rood dan mislukt een hoofdstuk, loopt deze helemaal af dan loopt het verhaal slecht af en is het game over. Door punten te verdienen stijg je na verloop van tijd ook in rang. Niet alleen is dit goed voor je ego, je unlockt er ook extra liedjes en verhalen mee.

Osu! Tatakae! Ouendan! en ook Elite Beat Agents zijn geen makkelijke games. Op de laagste moeilijkheidsgraad is het nog wel te doen, maar op de hogere moet je echt nagenoeg perfect de beats aantikken wil je je levensbalk gevuld houden. Een ritmegevoel en een koptelefoon om omgevingsgeluiden buiten te sluiten zijn geen overbodige luxe.