Fuzion Frenzy 2

koei

De GameCube heeft de Mario Party-reeks, de PlayStation 2 heeft een grote verzameling party games zoals SingStar en Buzz!, maar de Xbox had op dat gebied nooit zoveel te bieden. De enige echte partygame voor de Xbox was Fuzion Frenzy, waarbij je in een soort futuristische setting het tegen je vrienden op kon nemen in een hele verzameling mini-games. De 360 had hetzelfde gebrek aan partygames, maar om die leegte te vullen is er nu het tweede deel in de Fuzion Frenzy-reeks verschenen.

Fuzion Frenzy 2 vs. Fuzion Frenzy
De ontwikkeling van Fuzion Frenzy 2 lag niet, zoals het eerste deel, in handen van Blitz games, maar werd dit maal gedaan door Hudson, de developer achter onder andere Mario Party 7. Hudson heeft een aantal wijzigingen in de game aangebracht. Allereerst is er de presentator die bij toernooien alle minigames aan elkaar praat en bepaalde dingen uitlegt. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar als je het spel al een keer hebt gespeeld is al die uitleg daarna alleen maar irritant omdat het het tempo van de game erg omlaag haalt. Het doorskippen van de presentator kan gelukkig wel, maar de man blijft maar door ouwehoeren dus één keer op de knop drukken is niet genoeg, pas na een keer of drie geeft hij het op en kan de mini-game beginnen. Geen geslaagde toevoeging dus.

Een ander element dat Hudson heeft toegevoegd zijn de speciale kaarten. Nadat een mini-game is uitgekozen kan elke speler kiezen of hij een kaart in zet, en welke kaart precies. Dit gebeurt blind, dus niemand weet van elkaar wie er een kaart in zet. Na elke mini-game worden de punten verdeeld: de winnaar krijgt tien punten, de andere drie spelers zes, vier en twee punten. Vervolgens worden de uitgespeelde kaarten omgedraaid. Hier kunnen kaarten bij zitten waardoor iemand twee, vier of zes keer zoveel punten krijgt, maar ook kaarten waarmee je het effect van andermans kaart kan pikken, het effect juist om kan keren (gedeeld door vier in plaats van maal vier) of gewoon de volgende mini-game kan kiezen. Hoewel dit op zich best een leuke toevoeging is, is het wel erg jammer dat je hierdoor als eigenlijke winnaar van een mini-game toch qua punten als loser uit de bus kan komen. De speler die na afloop van een mini-game de meeste punten voor die mini-game heeft verdiend mag zich namelijk pas echt de winnaar ervan noemen. Kaarten kunnen random verzameld worden in speciale kaarten events van de presentator waarbij elke speler naar een kaart kan rennen om die vervolgens te krijgen. Af en toe krijgt de winnaar van een mini-game ook nog een kaart toegewezen, maar welke kaarten je krijgt, en wanneer, hangt helemaal af van je geluk op dat moment. Gelukkig zijn zowel de vervelende presentator als dit kaartensysteem uit te zetten als je zelf een toernooi op zet.

De mini-games
De mini-games zijn verdeeld over zeven planeten met elk een eigen thema. Zo is er de planeet Blazer, waar de mini-games last hebben van vulkanische activiteiten. Op de planeet Moisture draaien de mini-games allemaal om water. Bij Eternite werkt de zwaartekracht niet helemaal zoals Newton bedacht had. Op Icicle is het ijzig koud en Machina zit vol met allerlei mini-games die om machines draaien. Amuseth heeft erg veel weg van Las Vegas met zijn vele gokpaleizen, en Earth tenslotte is de wereld waar ze alle overige mini-games onder gegooid hebben.

Het spel bevat in totaal iets meer dan veertig mini-games, en de mini-games zijn van alles wat. De ene keer moet je zo snel mogelijk een bepaalde knoppencombinatie indrukken, terwijl je in een ander spel op een soort hoverkraft lavastenen uit moet blazen met een straal water. Niet alle mini-games zijn nieuw, een aantal geslaagde mini-games uit het eerste deel zijn in een nieuw jasje gestoken en ook in dit spel terug te vinden. Het snelle Tailblazer bijvoorbeeld, waarbij je een spoor achterlaat dat je niet meer aan mag raken, en Sumo, waarbij je als bal je medespelers de afgrond in moet laten rollen. Helaas zijn de nieuwe jasjes niet bij alle mini-games een vooruitgang. In Turbine Jumper, waarbij je al rennend moet springen of bukken om niet tegen dingen aan te lopen, is het spel een stuk onduidelijker geworden. Door het futuristische jasje is het verschil tussen de oranje en gele laserbeam te onduidelijk wat frustrerend kan zijn.

Online gameplay
Hoewel Fuzion Frenzy eigenlijk gewoon een game is die je op de bank met vrienden moet spelen, is de online modus een goede vervanging daarvan. Het is mogelijk om gewoon losse spellen te spelen of een heel toernooi. Alle mini-games worden standaard met vier spelers gespeeld, maar als je niet genoeg menselijke spelers kunt vinden dan kun je ook met een computer tegenstander spelen. Ook als mensen een spel eerder verlaten worden zij vervangen door de computer, waardoor het voor kan komen dat je een game met vier mensen begint, maar uiteindelijk in je eentje tegen de computer speelt. Een online game duurt wel een stuk langer omdat de presentator niet met drie drukken op de knop door te skippen is, en elke mini-game afzonderlijk geladen moet worden wat pas gebeurt als iedereen de uitleg van de mini-game heeft doorgeklikt. Dit soort kleine dingetjes gaan irriteren als het zo\'n vijftien keer per spel gebeurt.