Children of Mana

Ingrid (Laniboekje)
Al een hele tijd geleden verscheen er een preview van het spel Children of Mana op de Nintendo DS. In deze preview werd er voorzichtig uitgekeken naar een veelbelovende titel en nu is het moment daar om te kijken of het spel deze titel weet te behalen. Children of Mana is een RPG-kindje van Square Enix en tevens de opvolger van het eerdere spel in de Mana-reeks; Sword of Mana (toentertijd te spelen op de GBA). In het spel staat wederom de Mana Tree centraal, de magische boom die zich in het midden van het eilandje Illusia bevindt.

In het begin van het spel kun je kiezen uit één van de vier characters waarmee jij het verhaal wilt gaan volgen. Te kiezen valt uit Ferrik, Poppen, Wanderer en Tamber. Ferrik is in het spel eigenlijk de ridder, Poppen is de magiër, Wanderer kun je zien als een warrior en Tamber is een danseres met zo haar eigen magische krachten. Het verhaal van het spel begint als jij jouw character hebt gekozen en vervolgens de eerste dag in het dorpje Illusia doorbrengt. Meteen op deze eerste dag schrikt een flinke (aard)beving het dorpje Illusia op. Het blijkt dat er zich nog een belangrijke priesteres in de instortende Mana Tower bevindt en jij wordt opgezadeld met de taak om haar te gaan redden. Nobel als jij bent laat je deze taak natuurlijk niet aan je voorbij gaan! Voordat je dan eindelijk op pad kunt gaan krijg je nog een Spirit met je mee die jou terzijde zal staan in het avontuur dat voor je ligt.

Wanneer jij met jouw character de eerste dungeon van de Mana Tower betreedt krijg je een korte introductie in hoe je kunt vechten met de wapens die je nu ter beschikking staan. In het begin van het spel zal het enige wapen dat tot je beschikking staat een zwaard zijn maar later zal er een arsenaal aan wapens voor je klaar liggen. Met een korte druk op de A-knop kun je al klappen uitdelen. Druk je echter drie keer kort op de A-knop dan zul je zien dat je ook combo\'s kunt uitvoeren waardoor de laatste klap van de combo voor extra schade zorgt. Als je de A-knop een langere tijd ingedrukt houdt krijg je een soort van schild om je heen dat je zal beschermen tegen vijanden, dit is handig als je bijvoorbeeld in een hoek gedrukt wordt door moordlustige konijntjes. In de korte uitleg van het aanvalsysteem zal er ook iets gezegd worden over een fury-meter in de rechterhoek van het DS scherm. Deze meter vult zich doordat jij allerlei vijanden verslaat en zodra de meter vol is kan je met een druk op de select-knop de fury mode starten. Jouw character komt dan in een soort berserk-mode en dit houdt in dat je sneller en sterker bent. Met de B-knop kun je magische aanvallen uitvoeren. Deze magische aanvallen staan in verband met welke Spirit jij in het begin van het spel hebt gekozen nog voor het betreden van de eerste dungeon. In het spel kun je alle Spirits een keer uitproberen en dus krijg je de kans om te experimenteren met vuur, water, ijs, wind en nog veel meer.

Zoals ik al eerder zei blijft het arsenaal aan wapens niet alleen bij jouw heilige zwaard. Je krijgt nog een kruisboog, hamer en een ketting tot je beschikking. Deze wapens zijn niet alleen handig voor het verslaan van vijanden in de dungeons maar bijvoorbeeld ook voor het oplossen van kleine puzzels waarbij je bijvoorbeeld rotsen stuk moet slaan of over gaten heen moet springen. Ook het touchscreen heeft nog enkele opties waar je gebruik van kunt maken terwijl je de dungeons aan het verkennen bent. Ik moet persoonlijk zeggen dat ik veel meer verwacht had van het touchscreen bij dit spel. Het scherm dient nu alleen voor het doorlopen van de menu\'s en je kunt op een map zien waar de vijanden en eventuele schatkisten zich bevinden. Alleen de map is wellicht nog handig als je bijvoorbeeld nog een vijand mist voordat je verder kunt gaan naar de volgende dungeon. De menu\'s zelf zijn ook te hanteren met de knoppen en hierdoor is de functie van het touchscreen eigenlijk overbodig, iets wat ik erg jammer vind.